امین فرجپور در شهروند نوشت :روز گذشته با انتشار خبر حضور قطعی الناز شاکردوست در ماجرای نیمروز ٢، جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان؛ تغییر جهت الناز شاکردوست وارد فازی دیگر شد. ظاهرا او در این فیلم که داستانش چند سال بعد از قسمت نخست به عملیات مرصاد یا به قول آنوریها فروغ جاویدان میپردازد، نقش یک دختر توّاب را بازی میکند که در عملیات به شهادت میرسد. خبری که نشان میدهد این بازیگر سینمای تجاری که از همان ابتدا با گریز زدنهای گاهوبیگاهش به سینمایی متفاوتتر، در پی کسب وجههای فراتر از یک بازیگر معمولی سینمای بازاری بود، با اعتمادبهنفس حاصل از دیدهشدنش در خفگی فریدون جیرانی ظاهرا گام آخر را نیز برداشته و وارد دنیایی دیگر شده است. از این نظر مسیر حرکت او را میتوان به روند حرکتی مهناز افشار بسیار شبیه دانست یا حتی به محمدرضا گلزار…
ستاره بود
مهناز افشار نیز پیش از این راه امروز الناز شاکردوست را طی کرده بود. ستاره فیلمهایی چون فالگیر (که به شکل عجیبی نهفقط از کارنامه مهناز افشار که از تاریخ سینمای ایران حذف شده است!) شور عشق، دوستان، کلاغپر، کما، سیزده گربه روی شیروانی، دختری در قفس، زهر عسل، نگین و خاکستری؛ نخستین بار با حضور در سالاد فصل فریدون جیرانی بود که طعم یک حضور متفاوت را چشید. افشار هم این تغییر را قدر دانست و خود را به مسیری انداخت که فرجامش شگفتانگیز بود. او با هوشمندی دریافت که راه ارتقای کارنامهاش بریدن از سینمای تجاری نیست و استراتژی هوشمندانهای مبنی بر حضور توأمان در هر دو نوع سینما را پی گرفت. او در سالهای اخیر هم فیلمی چون نهنگ عنبر را در کارنامهاش دارد، هم ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا را؛ هم دارکوب و شاهکش را و هم متروپل و چه خوبه که برگشتی را و البته فیلم عجیب و غریب از تهران تا بهشت را…حالا به نظر میرسد الناز شاکردوست هم اگر قصد ارتقای سطح حضورش را داشته باشد، ناچار از اتخاذ مسیری مشابه است…
فریدون خان وارد میشود
مهناز افشار در خلق این چهره فرهیخته جدیدش تا حد زیادی مدیون و مرهون فریدون جیرانی است که این فرصت را در سالاد فصل برایش مهیا کرد. البته او تنها بازیگر تجاری نیست که از این نظر مدیون فریدون خان است…این روزها خیلیها از تغییر جهت محمدرضا گلزار هم حرف میزنند. بازیگری که با دلم میخواد، مادر قلب اتمی، خشکسالی و دروغ و یکیدو فیلم دیگر نشان داده بدش نمیآید در فیلمهایی غیر از آینه بغل و سلام بمبئی هم حضور داشته باشد. این سلیقه تازهیاب گلزار، در چنین بحثی ذهن را میبرد به سالهای آغازین دهه ٨٠. به سالی که گلزار در فیلم شام آخر فریدون جیرانی یکی از بهترین نقشهای کارنامهاش را بازی کرد. اما تفاوت در این بود که او یا انگیزه یا استعداد یا حتی شانس مهناز افشار را نداشت و نخستین طلیعههای انتخابهای متفاوت کارنامهاش ٢٠سال زمان برد…مورد الناز شاکردوست هم که با خفهگی فریدون خان جیرانی پیش آمده؛ یکبار دیگر یادآور نقش موثر این کارگردان در ارتقای سطح یک بازیگر است…
ستاره شد
با اینکه خیلیها الناز شاکردوست را با فیلمهایی چون عروس فراری، رسوایی، تو و من، سلام بر عشق، فاصله، دو خواهر، کیش و مات، از ما بهتران و نظایر این فیلمها میشناسند، اما نگاهی حتی گذرا به کارنامهاش نشان میدهد او از همان ابتدا اشتیاق حضور در آثار متفاوتتر را نیز داشت. اینکه یکی از ستارگان سینمای بازاری در کارنامهاش فیلمهایی چون اتوبوس شب، در میان ابرها، باد در علفزار میپیچد و چه کسی امیر را کشت؟ را داشته باشد، آیا معنایی جز دلبستگی او به سینمای غیرتجاری میتواند داشته باشد؟شاکردوست که بازیگری را از روی صحنه تئاتر شروع کرد و با یک فیلم ترسناک به نام این جا… آخر دنیا پا به سینما گذاشت، از همان ابتدا بازیگر خوششانسی بود. او که در همان آغازین گامها با کیومرث پوراحمد در فیلم گل یخ بر خورد، از فرصت کمنظیر بازی در کنار بازیگر مطرحی چون محمدرضا گلزار برای شناختهشدن بهترین استفاده را کرد. خوششانسی شاکردوست آنجا به دردش خورد که دیدیم در تمام این سالها با اینکه او بهعنوان بازیگر فیلمهای نازل بازاری شناخته میشد، اما در عینحال پیشنهادات متفاوت هم برایش وجود داشت؛ چنانچه فارغ از کیفیت آثار، همواره در کنار فیلمهای بازاری، فیلمهایی متفاوت چون چه کسی امیر را کشت، خدا نزدیک است، اتوبوس شب، در میان ابرها و… نیز به او پیشنهاد میشد تا بند اتصال او به سینمای متفاوت قطع نشود…
ستاره میماند؟
درسال ٩٢ شاکردوست شاید خسته از رفتن و نرسیدن، دو سال خود را از سینمای ایران دور کرد و به ادعای خودش و دوستانش به لندن رفت تا دوره بازیگری ببیند. ماحصل این دوری خفهگی بود که آغاز مسیر جدید شاکردوست قلمداد شد…حالا در حالی که در جشنواره امسال از همکاری الناز شاکردوست با فرزاد موتمن و مهدویان رونمایی خواهد شد، بهنظر میرسد امسال مهمترین سال کارنامه الناز شاکردوست است. سالی که نشان خواهد داد او میتواند در عمل نیز مسیر مهناز افشار را ادامه دهد یا اینکه ناچار از بازگشت دوباره به روزهای رسوایی و عروس فراری خواهد شد. برای فهمیدن پاسخ این تردید چند ماه بیشتر باقی نیست…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- حق پخش بینالمللی «ابلق» به یک کمپانی آمریکایی واگذار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد