از آن بعدازظهری که فیلم «آشغالهای دوستداشتنی»، ساخته محسن امیریوسفی را روی میز تدوین تماشا کردم، پنج سال سپری شده. «پنج سال» چه راحت در دهان میچرخد، ولی هفتهها، ماهها و سالها سپری شدهاند و امیریوسفی انتظار کشیده و اثرش هنوز راهی به پردهها پیدا نکرده و «انتظار ششساله» همین نزدیکیهاست.
آن روز «آشغالهای دوستداشتنی» را اثری نمایشگر یکی از آن خانوادههای نمونه ایرانی یافتم: مادر و پدر سنتی با فرزندانی روزآمدشده در توفان رخدادهای خواسته و ناخواسته؛ تلاش صادقانهای که لزوم کنارهمبودن شخصیتهایی را که خواسته و ناخواسته درگیر حرکات اجتماعی شدهاند به رخ میکشید. درونمایه فیلم، تماشاگر را به همدلی دعوت میکرد؛ به آشتی در زمانی که «قهرکردن» راهورسم زمانه شده بود؛ تصویری عمیقا صمیمانه از خانوادهای محاصرهشده در توفان رخدادهای بیرون دیوارهای خانه. اثری درباره کنکاش، تأثر، رقت و محبت انسانی حاوی طنز و هزل از نوع امیریوسفی. نگاه ظریف او ترکیبی از رئالیسم، ملودرام و تاریخ گرفته بود و مطالعهای بود از آدمهایی که هر روز آنها را میبینیم. آن آدمها ما بودیم، خودمان.
نمیدانم تعابیر و تفاسیر انجامشده از «آشغالهای دوستداشتنی» چه بودهاند که آن را در گذر پنجسالهای دور از قضاوت مردم نگاه داشته، ولی خوب میدانم امیریوسفی چگونه فیلمش را با مردمان همین مرزوبوم تعریف کرده. میدانم با چه شکیباییای کفشهای آهنینش را پوشیده و فیلمش را از سالی به سال دیگر برای نمایش در جشنوارهای که قرار بوده بازتابنده سینمای ایران باشد، در کورهراههای دیوانسالاریهای مرسوم به دندان کشیده؛ به دندان کشیده و «نه» شنیده. صبر کرده و صبر. انتظار کشیده و انتظار. مایه تأسف است «آشغالهای دوستداشتنی» برای پنجمینسال از نمایش در جشنواره بازماند تا سیاههای از نادوستداشتنیها که سینماهای این مرزوبوم را فتح کردهاند برای اشغال پردهها دورخیز کنند، دوباره، باز هم؛ آنچه برای مدیران فرهنگی که همهچیز را روزبهروز و هفتهبههفته جلو بردهاند شکستی دوباره بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- حمیدرضا صدر درگذشت
- فیلم/ تیزر «آشغالهای دوستداشتنی» همزمان با آغاز اکران
- پایان خواب تلخ/ پیگیری همشهری درباره وضعیت اکران «آشغالهای دوستداشتنی»
- نامه بهمن فرمانآرا به وزیر ارشاد در اعتراض به توقیف «آشغالهای دوستداشتنی» محسن امیر یوسفی
- گزارشی از رفع توقیف ۷ فیلم سینمایی/ تدبیر و امید برای عبور از توقیف
- چرا امیریوسفی «آشغالها…» را به جشنوارههای خارجی نداد؟
- خواسته سینماگران از دولت دوازدهم/طلسم توقیفیها شکسته میشود؟
- امیر یوسفی: «آشغالهای دوستداشتنی» درباره وحدت ملی و لزوم گفتوگو بین جناحهاست
- گفتوگویی با محسن امیریوسفی: جوایز «خواب تلخ» در خانه خاک میخوردند/ معترض سیاسی نیستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر