از آن بعدازظهری که فیلم «آشغالهای دوستداشتنی»، ساخته محسن امیریوسفی را روی میز تدوین تماشا کردم، پنج سال سپری شده. «پنج سال» چه راحت در دهان میچرخد، ولی هفتهها، ماهها و سالها سپری شدهاند و امیریوسفی انتظار کشیده و اثرش هنوز راهی به پردهها پیدا نکرده و «انتظار ششساله» همین نزدیکیهاست.
آن روز «آشغالهای دوستداشتنی» را اثری نمایشگر یکی از آن خانوادههای نمونه ایرانی یافتم: مادر و پدر سنتی با فرزندانی روزآمدشده در توفان رخدادهای خواسته و ناخواسته؛ تلاش صادقانهای که لزوم کنارهمبودن شخصیتهایی را که خواسته و ناخواسته درگیر حرکات اجتماعی شدهاند به رخ میکشید. درونمایه فیلم، تماشاگر را به همدلی دعوت میکرد؛ به آشتی در زمانی که «قهرکردن» راهورسم زمانه شده بود؛ تصویری عمیقا صمیمانه از خانوادهای محاصرهشده در توفان رخدادهای بیرون دیوارهای خانه. اثری درباره کنکاش، تأثر، رقت و محبت انسانی حاوی طنز و هزل از نوع امیریوسفی. نگاه ظریف او ترکیبی از رئالیسم، ملودرام و تاریخ گرفته بود و مطالعهای بود از آدمهایی که هر روز آنها را میبینیم. آن آدمها ما بودیم، خودمان.
نمیدانم تعابیر و تفاسیر انجامشده از «آشغالهای دوستداشتنی» چه بودهاند که آن را در گذر پنجسالهای دور از قضاوت مردم نگاه داشته، ولی خوب میدانم امیریوسفی چگونه فیلمش را با مردمان همین مرزوبوم تعریف کرده. میدانم با چه شکیباییای کفشهای آهنینش را پوشیده و فیلمش را از سالی به سال دیگر برای نمایش در جشنوارهای که قرار بوده بازتابنده سینمای ایران باشد، در کورهراههای دیوانسالاریهای مرسوم به دندان کشیده؛ به دندان کشیده و «نه» شنیده. صبر کرده و صبر. انتظار کشیده و انتظار. مایه تأسف است «آشغالهای دوستداشتنی» برای پنجمینسال از نمایش در جشنواره بازماند تا سیاههای از نادوستداشتنیها که سینماهای این مرزوبوم را فتح کردهاند برای اشغال پردهها دورخیز کنند، دوباره، باز هم؛ آنچه برای مدیران فرهنگی که همهچیز را روزبهروز و هفتهبههفته جلو بردهاند شکستی دوباره بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- حمیدرضا صدر درگذشت
- فیلم/ تیزر «آشغالهای دوستداشتنی» همزمان با آغاز اکران
- پایان خواب تلخ/ پیگیری همشهری درباره وضعیت اکران «آشغالهای دوستداشتنی»
- نامه بهمن فرمانآرا به وزیر ارشاد در اعتراض به توقیف «آشغالهای دوستداشتنی» محسن امیر یوسفی
- گزارشی از رفع توقیف ۷ فیلم سینمایی/ تدبیر و امید برای عبور از توقیف
- چرا امیریوسفی «آشغالها…» را به جشنوارههای خارجی نداد؟
- خواسته سینماگران از دولت دوازدهم/طلسم توقیفیها شکسته میشود؟
- امیر یوسفی: «آشغالهای دوستداشتنی» درباره وحدت ملی و لزوم گفتوگو بین جناحهاست
- گفتوگویی با محسن امیریوسفی: جوایز «خواب تلخ» در خانه خاک میخوردند/ معترض سیاسی نیستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





