کارگردان و نمایشنامهنویس فرانسوی در جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه «اقتباس از ادبیات برای سینما» را برگزار کرد.
به گزارش سینماسینما، بریس کووان سالها دستیار کارگردانان مشهور فرانسوی مانند پاتریس لوکنت و موریس پیالا بود. او دو فیلم در مقام کارگردان ساخته که آخرین فیلمش بر اساس راه آسان به خارج بر اساس رمانی آمریکایی از استفن مکولی است. این فیلم با واکنش خوب منتقدان و مردم روبهرو شد و در ۱۵ کشور به نمایش عمومی درآمد.
نظرتان نسبت به جشنواره فیلم فجر چیست؟
مسئلهای که به شدت من را مبهوت کرد مردم ایران است که بسیار نازنین هستند. آدمهای عادی تا من را میبینند درباره کارم سؤال میپرسند.
در جشنواره فیلم ایرانی هم دیدید؟
بله نگار ساخته رامبد جوان را دیدم.
نظرتان نسبت به سینمای ایران چیست؟
شیفته فیلمهای ایرانی هستم. فیلمهای ایرانی بیشماری تماشا کردهام. یکی از محبوبترین فیلمهایم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی است. اولین فیلمی بود که از او دیدم. یک بار دیگر هم تماشا کردم چون شاعرانگی فیلم بسیار مبهوتم کرده بود. پس از آن فیلمهای او را دنبال کردم. «گاو» داریوش مهرجویی را هم دیدهام و این فیلم را هم خیلی دوست دارم. محبوبترین فیلمم از اصغر فرهادی «درباره الی» است. «شهر زیبا» و «چهارشنبهسوری» را هم دوست دارم.
شما سالهای زیادی دستیار موریس پیالا، پاتریس لوکنت و نیکول گارسیا بودید. آیا زمانی که به فیلمسازی روی آوردید از آنها تأثیر گرفتید؟
با فیلمسازان بیشماری همکاری کردم تا قواعد فیلمسازی را یاد بگیرم. نباید از آنها کپی کنم. چون آنها روشهای متفاوتی در کارگردانی دارند. تقریباً ۳۰ در فیلم دستیار کارگردان بودم. من یاد گرفتم قواعد خودم را برای کارگردانی فیلمهایم پیدا کنم.
روش کارگردانی پاتریس لوکنت چگونه بود؟ به بداههپردازی عقیده داشت؟
نه، او مستبد بود. حتی وقتی کمدی هم میساخت بداههپردازی در کار نبود. او برخلاف چند کارگردان مانند موریس پیالا است. پیالا از آن دست فیلمسازانی است که به صحنه شور زندگی میدهد. او به شدت اهل تعامل است. برای مثال ما بازیگران را راهنمایی میکنیم، اما پیالا به بازیگران اجازه میداد کار خودشان را انجام بدهند. در فیلمهای موریس پیالا بداههپردازی وجود ندارد. اما او به بازیگران اجازه میداد ایدههای خود را بیان کنند. من از پیالا زیاد آموختم.
آخرین فیلمتان بر اساس کتابی به قلم استفن مکولی است.
بله بر اساس یک کتاب آمریکایی است، اما ما به زبان فرانسه فیلم را ساختیم. داستان خانوادگی سه برادر است که هدف مشترکی دارند. ما در فرانسه به این فیلمها میگوییم فیلمهای وقایعنامه. منتقدان فیلم را دوست داشتند و به نظرشان چیزی میان فیلم کمدی و مالیخولیایی بود.
چرا یک اثر آمریکایی را برای اقتباس انتخاب کردید؟
ایده کتاب از همکاری با آنیس ژویی سرچشمه گرفت. او بازیگر اصلی فیلم بود. امسال هم جزو هیئت داوران جشنواره فیلم کن است. ما ۱۵ سال است که یکدیگر را میشناسیم. او بازیگر و کارگردان است. درباره ادبیات خیلی گپ میزدیم. یک روز گفت ما باید باهم در یک فیلم همکاری کنیم. گفتم میتواند یک اقتباس ادبی باشد. کتاب استفن مکولی را هر دو دوست داشتیم. به آنیس گفتم این شخصیت خوبی برای تو هست. پس میتوانی در فیلم بازی کنی. و ما توانستیم به فرانسه کتاب را اقتباس کنیم. جالب بود چون وقتی فیلم در آمریکا به نمایش درآمد. مردم میگفتند اصلاً شبیه یک داستان آمریکایی نیست. خیلی شبیه داستانهای فرانسوی است.
نظرتان نسبت به اقتباسهای ادبی چیست؟ به عنوان مثال بسیاری از اقتباسها موفق و بسیاری ناموفق بودهاند.
نقل قولی از فرانسوا تروفو برای شما میآورم او میگفت: «باید یک کتاب بد را انتخاب کنی و فیلم خوب بسازی.» گاهی اوقات اقتباس از یک کتاب خوب به افتضاح تبدیل میشود. بنابراین به نظرم زمانی که شما از کتاب اقتباس میکنید؛ نباید به کتاب وفادار باشید. باید به فیلم فکر کنید. باید روح کتاب را حفظ کنید. باید داستان و شخصیتها را روایت کنید. باید به کتاب وفادار بمانید، اما نباید به داستان وفادار باشید.
فیلم بعدیتان چیست؟
یک پروژه جدید دارم. فیلمنامه را نوشتهام. اقتباس نیست. اما بازهم درباره خانواده است. درباره دو نسل. درباره تغییرات نسلهاست.
کلام آخر؟
فکر میکنم پلهای زیادی میان سینمای ایران و فرانسه وجود دارد. امیدوارم رابطه ما گسترش پیدا کند. چون سینمای ایران در فرانسه بسیار موفق است. «جدایی نادر از سیمین» در فرانسه موفقیت تجاری داشت. پلهای زیادی میان ما هست. برای مثال مادر هشتاد ساله من فیلمهای فرهادی را دوست دارد. او منتظر فیلم بعدی اوست و روز نخست نمایش به سینما خواهد رفت.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد