فاطمه حامدی خواه در صبا نوشت :مدیر گالری آریانا با بیان این که برگزاری دومین نمایشگاه آثار تهمینه میلانی با تایید اداره کل هنرهای تجسمی صورت گرفته، از ضرورت مسئولیتپذیری یک مرکز برای اصالتسنجی آثار سخن گفت.
برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی تهمینه میلانی با عنوان «آن دیگری» در گالری آریانا با حواشی بسیاری همراه بود و مساله پی بودن آثار این نمایشگاه، منجر به اعلام بیانیه ای از سوی شورای نظارت و ارزیابی فعالیت نگارخانه ها از زیرمجموعه های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و اخطار کتبی به گالری آریانا شد و برخورد با هنرمند نیز به دلیل نبود شاکی خصوصی منتفی شد.
اولین نمایشگاه آثار نقاشی این فیلمساز نیز که با عنوان «فیلم هایی که نساختم» تابستان سال گذشته در گالری ایوان برگزار شد، به دلیل شائبه کپی بودن آثار از سوی گالری دار تعطیل شد.
حال امیرحسین عبداللهی درباره بیانیه شورای نظارت و ارزیابی فعالیت نگارخانه ها در زمینه اتفاقات اخیر نمایشگاه آثار تهمینه میلانی به خبرنگار صبا گفت: درباره این بیانیه از طریق جراید مطلع شدم و هنوز به صورت رسمی نامه ای مبنی بر اخطار کتبی دریافت نکرده ام.
برای نمایشگاه تهمینه میلانی از اداره کل هنرهای تجسمی مجوز گرفتیم
وی با اشاره به دریافت مجوز این نمایشگاه از سوی اداره کل هنرهای تجسمی افزود: زمان برپایی نمایشگاهِ دوم خانم میلانی من از مرکز هنرهای تجسمی برای نمایش آثار این فیلمساز، مجوز خواستم که در نهایت اعلام کردند با حذف سه اثر، مابقی آثار امکان نمایش دارند ما هم سه اثر مذکور را حذف کرده و مابقی را روی دیوار بردیم.
مدیر گالری آریانا درباره امکان تشخیص اصالت آثار یک نمایشگاه بیان کرد: نه گالری ما و نه هیچ گالری دیگری امکان تشخیص اصالت همه آثار هنری را ندارد و هیچ نرم افزاری هم به این منظور وجود ندارد که بتواند اصالت یا کپی بودن همه آثار را تشخیص دهد.
فقط جنجال می شود نه کار اصولی
وی افزود: نتیجه اعتراض ها به نمایشگاه قبلی خانم میلانی هم به جز جنجال هایی در فضای مجازی و جراید، هیچ حکم قضایی در پی نداشت که به استناد همان حکم، نمایشگاه دوم این هنرمند برگزار نشود. هیچ مرکز و نهادی نیز برای رسیدگی به این امور وجود ندارد و به صورت سلیقه ای درباره این اختلافات عمل می شود.
او به نمایش آثار کپی در برخی گالری ها اشاره و بیان کرد: بسیاری از کسانی که نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده و آثار این نمایشگاه را کپی دانستند در نمایشگاه های خودشان بارها آثار کپی کاملا مشخص به نمایش گذاشتند اما به این دلیل که هنرمند آنها شناخته شده نبود، هیچ کس هیچ واکنشی نشان نداد.
مدیر گالری آریانا با تاکید بر این که گالری داران بدون تایید اداره کل هنرهای تجسمی مجاز به برپایی هیج نمایشگاهی نیستند، یادآور شد: من بارها با مسئولان اداره کل هنرهای تجسمی در این زمینه صحبت کردم و از آنها خواستم که اگر شائبه ای درباره آثار خانم میلانی و یا برپایی نمایشگاه دوم این هنرمند وجود دارد، اعلام کنند تا ما به پشتوانه مخالفت این نهاد، دلیلی برای برگزار نکردن نمایشگاه آثار این فیلمساز داشته باشیم اما وقتی مجوز داده می شود دیگر بحثی نمی ماند.
نقدها محترمانه باشد
وی با بیان این که نقد یک نمایشگاه باید در فضای دوستانه و محترمانه صورت گیرد، اظهار کرد: شاید اگر نقدها شکل محترمانه ای داشت، خانم میلانی هم در لاک جبهه گیری قرار نمی گرفت.
این گالری دار در ادامه با تاکید بر این که نباید سلیقه ای در این زمینه رفتار کرد، بیان کرد: دوستانی که موشکافانه درباره نمایشگاه خانم میلانی اظهارنظر می کنند، آیا تاکنون دیگر نمایشگاه های گالری آریانا از هنرمندانی که تاکنون اسمشان به گوششان نخورده، بازدید کرده اند؟ هنرمندانی گمنام با آثار ارزنده که گاهی هم به صورت رایگان نمایشگاه آثارشان را برگزار کرده ایم.
عبداللهی با اشاره به فضای مسموم در فضای مجازی یادآور شد: برخی مدعی شده بودند که برای نمایش آثارشان در یک گالری ۲ سال باید صبر کنند، در حالی که گالری آریانا چنین قوانینی ندارد و اگر آثار هنرمندی از کیفیت هنری لازم برخوردار باشد در اولین فرصت برایش نمایشگاه می گذارم.
لزوم طراحی مکانیزمی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه
وی با اشاره به نداشتن توجیه اقتصادی برای اختصاص فضای وسیع به گالری گفت: در یک فضای وسیع، آیا ساختن برج و مرکز خرید به صرفه است یا اختصاص این فضا برای کارهای فرهنگی؟ آیا به جز عشق و علاقه به کار فرهنگی و هنری دلیل دیگری برای اختصاص چنین فضایی به گالری وجود دارد؟ باید بدانیم که گالری داری در صورتی که به درستی در این حرفه فعالیت شود، مقرون به صرفه نیست و به اندازه زحمتی که دارد، سود اقتصادی به همراه ندارد.
مدیر گالری آریانا در پایان تصریح کرد: اگر نهاد یا مرکزی رسمی در این باره قبول مسئولیت می کرد، یا مثل سایر نقاط دنیا نرم افزاری به این منظور طراحی می شد، این ماجراها رخ نمی داد. اگر هیاتی کارشناسی در یک انجمن رسمی در این زمینه فعالیت داشت که به دور از اعمال سلیقه شخصی، نظر کارشناسی ارائه می کرد، امروز شاهد این اتفاقات نبودیم و گالری داران هم تکلیف خودشان را بهتر می دانستند اما در این شرایط نابسامان، این اتفاقات امروز متوجه گالری من است و فردا نوبت گالری دیگری است. این اتفاقات به جز احساس دلزدگی، نتیجه دیگری ندارد که به نفع هیچ کس نیست.
فاطمه حامدی خواه
برچسبها: تهمینه میلانی, فاطمه حامدی خواه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- پرتاب شدن به جهان تلخ زنان زجر کشیده تهمینه میلانی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی به بهانه تولد او: به امید نابودی نسل مردها!
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- جریان شناسی نمایشگاه نقاشی دو کارگردان مطرح سینمای ایران
- واکنش تهمینه میلانی به بیلبوردهای شهرداری در حمایت از دروازه بان تیم فوتبال بانوان
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- میلانی :امیدوارم با واکسینه شدن اهالی سینما، ساخت سریال میانبر را بطور جدی آغاز کنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- اعتراض تهمینه میلانی به توقیف فیلم قاتل و وحشی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی:به امید نابودی نسل مردها!
- استوری تهمینه میلانی در واکنش به وضعیت وخیم خانه هنرمندان در دوران کرونا
- محمد نیکبین خبر داد/ تولید «پازل» پس از کرونا/ ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





