فاطمه حامدی خواه در صبا نوشت :مدیر گالری آریانا با بیان این که برگزاری دومین نمایشگاه آثار تهمینه میلانی با تایید اداره کل هنرهای تجسمی صورت گرفته، از ضرورت مسئولیتپذیری یک مرکز برای اصالتسنجی آثار سخن گفت.
برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی تهمینه میلانی با عنوان «آن دیگری» در گالری آریانا با حواشی بسیاری همراه بود و مساله پی بودن آثار این نمایشگاه، منجر به اعلام بیانیه ای از سوی شورای نظارت و ارزیابی فعالیت نگارخانه ها از زیرمجموعه های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و اخطار کتبی به گالری آریانا شد و برخورد با هنرمند نیز به دلیل نبود شاکی خصوصی منتفی شد.
اولین نمایشگاه آثار نقاشی این فیلمساز نیز که با عنوان «فیلم هایی که نساختم» تابستان سال گذشته در گالری ایوان برگزار شد، به دلیل شائبه کپی بودن آثار از سوی گالری دار تعطیل شد.
حال امیرحسین عبداللهی درباره بیانیه شورای نظارت و ارزیابی فعالیت نگارخانه ها در زمینه اتفاقات اخیر نمایشگاه آثار تهمینه میلانی به خبرنگار صبا گفت: درباره این بیانیه از طریق جراید مطلع شدم و هنوز به صورت رسمی نامه ای مبنی بر اخطار کتبی دریافت نکرده ام.
برای نمایشگاه تهمینه میلانی از اداره کل هنرهای تجسمی مجوز گرفتیم
وی با اشاره به دریافت مجوز این نمایشگاه از سوی اداره کل هنرهای تجسمی افزود: زمان برپایی نمایشگاهِ دوم خانم میلانی من از مرکز هنرهای تجسمی برای نمایش آثار این فیلمساز، مجوز خواستم که در نهایت اعلام کردند با حذف سه اثر، مابقی آثار امکان نمایش دارند ما هم سه اثر مذکور را حذف کرده و مابقی را روی دیوار بردیم.
مدیر گالری آریانا درباره امکان تشخیص اصالت آثار یک نمایشگاه بیان کرد: نه گالری ما و نه هیچ گالری دیگری امکان تشخیص اصالت همه آثار هنری را ندارد و هیچ نرم افزاری هم به این منظور وجود ندارد که بتواند اصالت یا کپی بودن همه آثار را تشخیص دهد.
فقط جنجال می شود نه کار اصولی
وی افزود: نتیجه اعتراض ها به نمایشگاه قبلی خانم میلانی هم به جز جنجال هایی در فضای مجازی و جراید، هیچ حکم قضایی در پی نداشت که به استناد همان حکم، نمایشگاه دوم این هنرمند برگزار نشود. هیچ مرکز و نهادی نیز برای رسیدگی به این امور وجود ندارد و به صورت سلیقه ای درباره این اختلافات عمل می شود.
او به نمایش آثار کپی در برخی گالری ها اشاره و بیان کرد: بسیاری از کسانی که نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده و آثار این نمایشگاه را کپی دانستند در نمایشگاه های خودشان بارها آثار کپی کاملا مشخص به نمایش گذاشتند اما به این دلیل که هنرمند آنها شناخته شده نبود، هیچ کس هیچ واکنشی نشان نداد.
مدیر گالری آریانا با تاکید بر این که گالری داران بدون تایید اداره کل هنرهای تجسمی مجاز به برپایی هیج نمایشگاهی نیستند، یادآور شد: من بارها با مسئولان اداره کل هنرهای تجسمی در این زمینه صحبت کردم و از آنها خواستم که اگر شائبه ای درباره آثار خانم میلانی و یا برپایی نمایشگاه دوم این هنرمند وجود دارد، اعلام کنند تا ما به پشتوانه مخالفت این نهاد، دلیلی برای برگزار نکردن نمایشگاه آثار این فیلمساز داشته باشیم اما وقتی مجوز داده می شود دیگر بحثی نمی ماند.
نقدها محترمانه باشد
وی با بیان این که نقد یک نمایشگاه باید در فضای دوستانه و محترمانه صورت گیرد، اظهار کرد: شاید اگر نقدها شکل محترمانه ای داشت، خانم میلانی هم در لاک جبهه گیری قرار نمی گرفت.
این گالری دار در ادامه با تاکید بر این که نباید سلیقه ای در این زمینه رفتار کرد، بیان کرد: دوستانی که موشکافانه درباره نمایشگاه خانم میلانی اظهارنظر می کنند، آیا تاکنون دیگر نمایشگاه های گالری آریانا از هنرمندانی که تاکنون اسمشان به گوششان نخورده، بازدید کرده اند؟ هنرمندانی گمنام با آثار ارزنده که گاهی هم به صورت رایگان نمایشگاه آثارشان را برگزار کرده ایم.
عبداللهی با اشاره به فضای مسموم در فضای مجازی یادآور شد: برخی مدعی شده بودند که برای نمایش آثارشان در یک گالری ۲ سال باید صبر کنند، در حالی که گالری آریانا چنین قوانینی ندارد و اگر آثار هنرمندی از کیفیت هنری لازم برخوردار باشد در اولین فرصت برایش نمایشگاه می گذارم.
لزوم طراحی مکانیزمی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه
وی با اشاره به نداشتن توجیه اقتصادی برای اختصاص فضای وسیع به گالری گفت: در یک فضای وسیع، آیا ساختن برج و مرکز خرید به صرفه است یا اختصاص این فضا برای کارهای فرهنگی؟ آیا به جز عشق و علاقه به کار فرهنگی و هنری دلیل دیگری برای اختصاص چنین فضایی به گالری وجود دارد؟ باید بدانیم که گالری داری در صورتی که به درستی در این حرفه فعالیت شود، مقرون به صرفه نیست و به اندازه زحمتی که دارد، سود اقتصادی به همراه ندارد.
مدیر گالری آریانا در پایان تصریح کرد: اگر نهاد یا مرکزی رسمی در این باره قبول مسئولیت می کرد، یا مثل سایر نقاط دنیا نرم افزاری به این منظور طراحی می شد، این ماجراها رخ نمی داد. اگر هیاتی کارشناسی در یک انجمن رسمی در این زمینه فعالیت داشت که به دور از اعمال سلیقه شخصی، نظر کارشناسی ارائه می کرد، امروز شاهد این اتفاقات نبودیم و گالری داران هم تکلیف خودشان را بهتر می دانستند اما در این شرایط نابسامان، این اتفاقات امروز متوجه گالری من است و فردا نوبت گالری دیگری است. این اتفاقات به جز احساس دلزدگی، نتیجه دیگری ندارد که به نفع هیچ کس نیست.
فاطمه حامدی خواه
برچسبها: تهمینه میلانی, فاطمه حامدی خواه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی به بهانه تولد او: به امید نابودی نسل مردها!
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- جریان شناسی نمایشگاه نقاشی دو کارگردان مطرح سینمای ایران
- واکنش تهمینه میلانی به بیلبوردهای شهرداری در حمایت از دروازه بان تیم فوتبال بانوان
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- میلانی :امیدوارم با واکسینه شدن اهالی سینما، ساخت سریال میانبر را بطور جدی آغاز کنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- اعتراض تهمینه میلانی به توقیف فیلم قاتل و وحشی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی:به امید نابودی نسل مردها!
- استوری تهمینه میلانی در واکنش به وضعیت وخیم خانه هنرمندان در دوران کرونا
- محمد نیکبین خبر داد/ تولید «پازل» پس از کرونا/ ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی
- استوری تهمینه میلانی درباره طرح ازدواج اجباری/مسکن اجباری و شغل اجباری را هم تصویب کنید
- استوری تهمینه میلانی درباره سگهای بیصاحب و گرسنه در این روزهای قرنطینه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز