
رخشان بنیاعتماد گفت: وقتی پشت هم عزیزانمان از دست میروند و چارهای هم نیست، تاسفمان که طبیعی است، سخت است، همینطور نگاه کردن و رفتنها را و نبودنها.
به گزارش سینماسینما؛ در مراسم یادبود زندهیاد بهمن زرینپور در خانه سینما؛ علی دهکردی، رضا مقصودی، اکیر زنجانپور، رخشان بنیاعتماد، کمال تبریزی و فرهاد توحیدی سخنانی ایراد کردند.
علی دهکردی (نایب رییس انجمن بازیگران سینمای ایران) در این مراسم گفت: آیا واقعا به کار بردن کلمه مرگ با تمام معانی نفرت انگیز، موحش و تلخی که این روزها از آن استفاده میشود، درباره هنرمندانی مانند خسرو شکیبایی، کیارستمی بزرگ، بهمن زرین پور و… درست است یا نه. هرچند جسم فانی آنان کنار نیست اما آنچه ماندگاری یک هنرمند را جاودانه میکند، نوع عجیبی از معنویت ماندگار و حسرت برانگیزی است که در ذات هنر نهفته است.
دهکردی با بیان اینکه نوع بازیگری ویژه زرین پور انکار ناپذیر است، افزود: شهرت بازیگری در خیلی از مواقع مدیون تبلیغات و بیلبوردهای مقطعی است ولی کسانی مثل آقایان انتظامی، مشایخی، رشیدی، کشاورز، نصیریان و… واقعا ستاره ماندهاند و جایگاه ویژهای دارند. اما تعداد دیگری بازیگر هم داریم که به دلیل لطافت روح ،حجب و حیا و نوع خاص تربیتشان، همیشه در حاشیه امن بازیگری به سر میبردند که بهمن زرین پور هم یکی از اینهاست در حالیکه بازیگری شگفت بود.
وی تاکید کرد: بهمن زرین پور او پیوند بسیار عالی و درونی از احساس، پتانسیل عاطفی و انتقال و انطباقش روی چهره نگاه و موسیقی کلام داشت. خیلی از ما تلاش میکنیم به زور این انطباق را به وجود آوریم اما گاهی از بین میرود یا توی ذوق میزند، اما آقای زرینپور کاملا درست آن را انجام میداد.
رضا مقصودی (رییس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران) نیز از زرینپور به عنوان مرد ادب، فروتنی و سکوت نام برد و گفت: بهمن کارشناس و صاحب نظر سینما بود. او یک فیلمساز ساده نبود بلکه کسی بود که میتوانست زوایای مختلف فیلمنامهنویسی و کارگردانی را بخوبی تحلیل کند و تجربیاتش را به صورت کلاسهایی در اختیار دیگران قرار دهد.
سپس اکبر زنجانپور گفت: طایفه ما بازیگران قبل از اینکه بخواهیم از دنیا برویم و قبل از موعد مقرر چندین بار در نقشهای مختلف میمیریم. مُردنمان را تمرین میکنیم و زندگی میکنیم و موقعی که سعی میکنیم خوب بمیریم، مورد تشویق قرار میگیریم. خودمان هم دوباره فیلم را میبینیم و از مُردنمان لذت میبریم! این شانس را فقط طایفه بازیگری دارد که میتواند مرگش را ببیند و آگاهانه لذت ببرد و اگر خدای نکرده بعضی وقتها خوب بازی نکند، یک عمر پشیمانی دارد. یعنی حتما باید خوب مُرد، نباید بد یا بیسلیقه مرد!
این بازیگر ادامه داد: از آن طرف موقعی که واقعیت مرگ برایمان فرا میرسد، زندگی و آثارمان مورد بررسی قرار میگیرد بنابراین باید انتخاب کنیم تا موقع مُردن زندگیمان بررسی خوبی داشته باشد و این چنین است که مرگ زرین پور باعث شد به زندگیش نگاه دقیقتری داشته باشیم.
رخشان بنیاعتماد نیز دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: وقتی پشت هم عزیزانمان از دست میروند و چارهای هم نیست، تاسفمان که طبیعی است، سخت است، همینطور نگاه کردن و رفتنها را و نبودنها.
کارگردان فیلم زرد قناری افزود: وقتی قرار شد من و فرید مصطفوی تغییراتی در فیلمنامه انجام دهیم، بهمن زرین پور با همان شخصیت فوق العادهاش و بدون گرفتوگیر استقبال کرد و همانگونه که جناب زنجانپور گفتند بهمن در نهایت آرام بودن و بدون های و هوی، بازیگر و کارگردان بسیار خوبی بود.
وی با اشاره به مطالبی که بعد از درگذشت هنرمندان در فضای مجازی منتشر میشود، اضافه کرد: در فضای مجازی مدام خطاب به هنرمندان گفته میشود وقتی همکارتان رفت، از او نوشتید، قبلا چه میکردید، چرا قبلا به فکر نبودید و … گرچه فضای مجازی آنقدر بیحیا و بیوقار است که نباید هیچ چیزش را به دل گرفت ولی واقعا فکر میکردم وقتی هر یک از ما در این وانفسا در حال تقلاییم، برای همدیگر چه کار می توانیم بکنیم؟! مهمترین موضوع امنیت است اما ما نیستیم که آن را به وجود میآوریم.
بنی اعتماد با اشاره به اینکه پیری و مرگ برای همه هست؛ گفت: مساله فشارهایی است که بسیارش را نمیتوانیم به زبان بیاوریم. عادت کردهایم صورت را با سیلی سرخ کنیم، رو دربایستی هم نداریم ولی نمیدانم باید چه کنیم، به هر حال آدمهای این عرصهایم، چشم و دلمان هم به دست کسی نیست.
وی به مشکلات هنرمندان در زمینه نبود امنیت شغلی، بازنشستگی، بیمه بازنشستگی و تعطیلی خانه سینما اشاره کرد و اضافه کرد:: به هر حال این خانه سینما شاهد روزگاری است که بر همه ما رفته است، تلاش کردیم و پایش ماندیم. در این مملکت برای خیلی موضوعات و اهداف باید خیلی بدویم تا آنها را ذره ذره به دست آوریم.
کمال تبریزی ددر پایان گفت: هرموقع با ایشان روبرو میشدم، احساس میکردم نوعی تجسم رعایت احترام به همدیگر است، چیزی که متاسفانه، امروز در جمع ما هنرمندان کم شده است.
وی با اشاره به اینکه زرینپور فیلمنامههای نساخته زیادی دارد، ادامه داد: امیدوارم شرایطی پیش بیاید که روزی فیلمنامههایشان در این کشور کار بشود. میدانم فیلمنامه خیلی خوب دارند که مدت زیادی با یکدیگر روی آن کار کردیم و آخرین جملهای که به ایشان گفتم، این بود که فکر نمیکنم اجازه بدهند این فیلمنامه کار شود اما امیدوارم روزی شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم فیلمنامه ایشان را کار کنیم.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





