سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
ششمین سری از این مجموعه به آزاده کفاشی و گلاره محمدی اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
آزاده کفاشی
١. گزارش، عباس کیارستمی
٢. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
٣. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۴. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۵. گاو داریوش مهرجویی
۶. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
٧. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
٨. مسافران، بهرام بیضایی
٩. سوتهدلان، علی حاتمی
١٠. اجارهنشینها، داریوش مهرجویی
درباره گزارش
«گزارش» به مخاطب خود این فرصت را می دهد که بدون پیشداوری و قضاوت و افتادن در بازی احساسات، با آنچه که روی میدهد مواجه شود. در یک روز تعطیل، که ظاهرا صلح موقتی برقرار است، زن و شوهر قرار است برای گشت و گذار به آبعلی بروند که سری هم به کاموا فروشی می زنند. اعظم معطل می کند و فیروزکوهی که جای پارک خود را به دیگری داده؛ مجبور به حرکت می شود. با ماشینی که روشن نمی شود که باز هم یادآور مشکلات اقتصادی زندگی کارمندی اوست. دوربین هم دردسرهای فیروزکوهی را به تصویر می کشد. هم درماندگی و عصبانیت اعظم را وقتی در خیابان سرگردان و کلافه ست و ماشینی هم جلوی پایش ترمز می زند. وقتی سرانجام اعظم سوار ماشین می شود، دعوایشان به اوج می رسد. دعوایی که با کلافگی هر دویشان از آنچه که پیش آمده و تمام مشکلات اقتصادی که دارند ناگزیر است. در این نما، دوربین یک در میان بین اعظم و فیروزکوهی حرکت میکند تا یک طرف دعوا را نگرفته باشد و فقط یک بار تصویر گریه بچه را ثبت می کند. کیارستمی از کنار هم چیدن تمام جزئیات در کنار هم، همین ناگزیری را به تصویر می کشد. هر چند تنش در این سکانس و آن سکانس قهر اعظم از خانه بسیار بالا و حتی نفس گیر است، ولی قصد کارگردان این نبوده که تماشاگر را احساساتی کند تا برای کسی دل بسوزاند یا حتی قادر باشد در این میان طرف زن یا مرد را بگیرد و حق را به او بدهد. دعوایی که بهانهاش یک اتفاق ساده روزمره است، تصویر غریب و ناآشنایی برای بیننده نیست.
گلاره محمدی
١. زیر پوست شهر، رخشان بنی اعتماد
٢. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
٣. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۵. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۶. دونده، امیر نادری
٧. مادر، علی حاتمی
٨. کلوزآپ، عباس کیارستمی
٩. پرده آخر، واروژ کریم مسیحی
١٠. گوزنها، مسعود کیمیایی
درباره زیر پوست شهر
سینمای ایران در دوران پرشور دهه هفتاد و پس از انتخاب سید محمد خاتمی بعنوان رئیس جمهور، روزهای کم نظیری را تجربه کرد. «زیر پوست شهر» جانی تازه به سینمای اجتماعی بخشید و هنوز پس از دو دهه از ساخته شدنش زنده است، نفس میکشد و تحت تاثیر قرار می دهد.
حکایت آن همه شوری که از روزنه های کوچک امید به وجود آمد در نماینده ای از نسل جوان با بازی ابراهیم شیبانی مشهود است. محمدرضا فروتن نمادِ رفتن و نرسیدن است و طوبی نام مستعار تمام مادران ایران است که دلی پردرد دارند و دم برنمی آورند.
رخشان بنی اعتماد با تکیه بر مستندسازی که همواره از دغدغه هایش بوده و هست، شمایل چند نسل و تصویر ماندگاری از یک دوران را در «زیر پوست شهر» ثبت کرده که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران یاد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- نسخه ویژه نابینایان «زیر پوست شهر» با صدای عاطفه رضوی منتشر میشود
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
آخرین ها
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود