یک منتقد تئاتری در نوشتاری با عنوان «چرا بهنوش طباطبایی در نمایش «مری پاپینز» از پس این کاراکتر برمیآید؟» نقطه نظراتش را مطرح کرده است.
به گزارش سینماسینما، وحید سعیدی در این یادداشت آورده است:« تا آلان چندین نمایش موزیکال براساس آثار مطرحی چون «اولیورتویست»، «بینوایان»، « عروس مرده» با فوجی از ستارههای مطرح سینما و تئاتر روی صحنه رفته است.
آثاری که از قضا همگی با وجود بلیتهای گران قیمت با استقبال مخاطبان روبه رو شدهاند. توفیق تجاری این نمایشها چند دلیل اصلی دارد،یکی اسم و رسم خود آثار و دیگری سبک و سیاق اجراها و موزیکال بودنشان است، اما در کنار همه این ویژگیها، مهمترین دلیلی که باعث شده تا آثاری از این دست با اقبال تجاری و… مواجه شود حضور ستارههای سینما و تئاتر در آنهاست. در واقع خیلی از مخاطبان و یا شاید بتوان گفت اکثر آنها برای دیدن بی واسطه ستارههای مورد علاقه شان به دیدن این نمایش ها میروند.
آنها برای این کار هزینه زیادی هم صرف میکنند، گذشته از قیمت بالای بلیت،هزینههای رفت و آمد و خوراکی را که حساب کنید رقم گندهای میشود. حالا این رقم گنده برای این هزینه شده که طرف ضمن تماشای بیواسطه ستاره مورد علاقهاش از هنر بازیگری او هم لذت ببرد، یعنی آنچه را که روی پرده یا قاب تلویزیون دیده را حالا بی واسطه ببینند.
اما در نهایت چیزی عایدش نمی شود، چون ماحصل آنچه که روی صحنه میبیند بازیهای بی رمقی است که زیرحجم بالایی از حرکات ریتمیک، آواز و طراحی صحنه و لباس مدفون شده و به چشم نمیآید.
اینجا بازیگر است که باید انرژی دو صد چندانی بگذارد تا بدون اینکه از چهارچوب خارج بزند، در هیاهوی رقص ، آواز و جلوهگری صحنه و لباس این نوع نمایشها، بازی اش را به رخ بکشد. اتفاقی که شاید تا الان فقط یک نفر از پس آن برآمده است. آن یکی هم کسی نیست جز بهنوش طباطبایی، که این روزها با نقش «مری پاپینز» در نمایشی به همین نام روی صحنه تالار وحدت است.
دلیل این ادعا هم این است که مری پاپینز در بین نمایشهای موزیکالی که روی صحنه رفته به ذات موزیکال است و برای اجرای صحنهای موزیکال نشده است. از همین رو از همان ابتدا برای ترانه خوانیها، حرکات ریتمیک و… طراحی شده و بازیگر برمبنای آن چگونگی خلق شخصیت را طراحی و سپس اجرا کرده است.
طباطبایی برای به باور نشاندن « مری پاپینزی»ی که روی صحنه به آن جان داده با دو چالش روبهرو است، یک غلبه بر هیاهوی این نوع نمایشها و دیگری ایجاد حس همذات پنداری مخاطب با کاراکتری چون مری پاپینز.
او میبایست در دل این رقص و آوازها و حجم سنگین موسیقی و …. مخاطبش را با مری پاپینز همراه کند. کاری که از همان اولین لحظه حضور در صحنه آن را به درستی شروع و در نهایت به بهترین شکل ممکن به سرانجام میرساند.
نخست انتخاب لحن درست برای مری پاپینز است، که در همان جا تفاوت او با دیگر آدمهای نمایش را هویدا میکند، این لحن درست همراه است با طراحی درستی که برای رفتار حرکتی ( نوع راه رفتن و قدم برداشتن تا حرکات دست و سر) این کاراکتر توسط بازیگر انتخاب و اجرا شده است. این طراحی هوشمندانه دو کارکرد دارد،یکی تفاوت مری پاپینز با دیگر کاراکترها را هویدا میکند و دیگری اینکه این طراحی همگام است با بخشهای موزیکال و ریتمیک نمایش. در اینجا بازی بازیگر در لایههای حرکات ریتمیک و آواز خواندنها نه تنها پنهان نمیشود، بلکه خود را به بهترین شکل ممکن بروز میدهد.
بهنوش طباطبایی در تئاتر به یک بلوغ رسیده او طی این سالها در تئاترهای سختی بازی کرده از « فصل شکار بادبادکها» تا فیلم–نمایش «آینههای روبه رو».
او در کار اولی بیش از ۹۰ دقیقه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنهای تقریبا معلق یک نمایش سخت را به سرانجام میرساند و در دومی مسیر استحاله شدن یک دختر را باز آفرینی میکند. آنهم در دو مدیوم صحنه و تصویر. او با کوله باری از این تجربیات به مصاف نمایش موزیکال «مری پاپینز» رفته و از پس آن برآمده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «گامبی وزیر» روی صحنه تئاتر می رود
- بازیگر جدید نقش آقای بنکس در «مری پاپینز» کیست؟
- نمایش «مریپاپینز» / گزارش تصویری
- به بهانه اجرای نمایش «مری پاپینز»/ گام سوم
- نمایش موزیکال مری پاپینز / گزارش تصویری
- سویناییها «مری پاپینز» را افتتاح کردند/ بیش از ۱۰۰ نابینا اولین مخاطبان نمایش موزیکال
- پشت صحنه نمایش مری پاپینز / گزارش تصویری
- زمان پیش فروش نمایش موزیکال «مری پاپینز» اعلام شد
- برندگان اسکار تئاتر معرفی شدند/ جوایز «تونی» برای نمایش «هادس تاون»
- «عروس مردگان» روی صحنه میرود؛ دانشجویان هنر در ویآیپی
- همراه با جشنواره فیلم فجر در اولین روز / گزارش تصویری ۲
- همراه با جشنواره فیلم فجر در اولین روز / گزارش تصویری ۱
- تمجید بهنوش طباطبایی از نمایش محمد رحمانیان در مدح امام رضا (ع)
- شقایق فراهانی، نسیم ادبی، بهنوش طباطبایی و… در یک مراسم/تصاویر
- کدام بازیگران سینما بیشترین فالور را در اینستاگرام دارند+جدول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد