«شب تئاتر» در هفدهمین نشست خود، شامگاه شنبه ۱۳ بهمن، با اجرای دکتر رحمت امینی میزبان مریم معترف، کارگردان و بازیگر و داور تئاتر استانها و توحید معصومی، قائم مقام مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سروش طاهری اول، بازیگر و کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه بود تا به موضوع « تئاتر استانها» بپردازند.
مهاجرت به تهران، سبب مشکلات زیادی برای تئاتری ها می شود
به گزارش سینماسینما ،معترف برداشت خود از وضعیت تئاتر استانها را اینطور مطرح کرد: بعضی شهرستان ها مانند مشهد بیشتر فعالیت می کنند و امکانات بیشتری نیز دارند. اما بعضی شهرستان ها حتی سالن مناسب برای اجرا ندارند. چند وقت پیش به سنندج رفتم و دیدم گروه تئاتر آنجا با سختی زیادی در یک زیر زمین کار می کنند و سالن شهر را به دیگران اجاره داده اند. باید به آنها کمک شود تا در شهر خود بمانند و تئاتر شهر خود را نهادینه کنند، آمدن به تهران مشکلات بسیاری برایشان پیش می آورد.
ما برای استان هایمان هویت تئاتری قائل نیستیم
معصومی در مورد موانع تئاتر استانها گفت : به نظرم ایران تنها کشوری است که تئاتر را به دو بخش تهران و استانها تقسیم کرده است. ما برای استان هایمان هویت تئاتری قائل نشدیم و ضربه را از همین جا می خوریم. اگر برنامه ریزی های کلان ما به این سمت می رفت، و الان هم دیر نشده، طبیعتا انگیزه در هنرمندان استانی ایجاد می شد. بخشی از مشکلات نیز به خود استان و مسئولین آن بر می گردد که اگر شناخت کافی داشته باشند می توانند به تئاتر استانشان هویت ببخشند و انگیزه کافی را برای ماندن هنرمندان ایجاد کنند.
باید در مدارس زنگ نمایش داشته باشیم.
طاهری، که از اهالی مشهد است، با تایید صحبت های معصومی، در مورد وضعیت تئاتر مشهد توضیح داد: تمام هنرمندان تئاتر دوست دارند در شهر خودشان کار کنند. اما تمام جشنواره ها در تهران است و می گویند کار فولکلور انجام دهید تا جایزه بگیرند ، اما در آخر به تئاتر های غربی یا تئاتر با شیوه های نوین جایزه داده می شود. شرایط هنرمندان را در شهرستان و استان بر اساس جامعه شناسی و زیبایی شناسی آن استان بگذارید تعریف شود. مشهد تئاتر با سابقه و قدرتمندی دارد. به نظرم باید کار گروهی بر اساس شرایط اجتماعی و سیاسی هر استان تشکیل شود و به ریشه های ما که در آموزش پرورش است بپردازند. باید در مدارس زنگ نمایش داشته باشیم.
سعید ذبیحی، فعال تئاتر خیابانی استان کرمانشاه، مهمان تلفنی برنامه بود تا در مورد صحبت های آقای اتابک نادری در برنامه گذشته مباحثی را مطرح کند.
تئاتر شهر کرمانشاه را به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان برای یک سال به انجمن اجاره داده اند!
وی با تایید وجود مشکل ساختاری در تئاتر ایران، برای رفع این مشکلات اظهار امیدواری کرد.
اتابک نادری در برنامه قبل بیان کرده بود که سالن تئاتر شهر کرمانشاه به انجمن هنرهای نمایشی واگذار شده است. سعید ذبیحی در این خصوص توضیح داد: خانه خودِ ما را به خودِ ما اجاره داده اند. تئاتر شهر کرمانشاه را به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان برای یک سال به انجمن اجاره داده اند. به این نمی گویند واگذاری.
ذبیحی در ادامه عدم پرداخت ورودی گروه های نمایشی از جشنواره تئاتر استانی آبان ماه و عدم تخصیص جوایز این جشنواره تا کنون را از دیگر مشکلات تئاتر استان نام برد و اشاره کرد: ادارات ارشاد متاسفانه تعامل خوبی را با جاهای دیگر ندارند.
طاهری در مورد وضعیت سالن در مشهد گفت: سالن در اختیار انجمن هست و انجمن سالن را به گروه ها اجاره می دهد.
معصومی در مورد سالن تئاتر اردبیل با اظهار تاسف گفت: در اردبیل سالن به بخش خصوصی واگذار می شود و از گروه های نمایشی شبی یک میلیون تومان اجاره می گیرند. مگر گروه نمایشی در شهری مثل اردبیل چقدر درآمد دارد که بتواند این مبلغ را بپردازد؟ گروه ها کجا باید فعالیت هنری کنند؟
کوچک تر شدن هر روزه سفره تئاتر باعث ایجاد حسادت و رانت
امین ابراهیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر استان لرستان، مهمان تلفنی بعدی برنامه، مشکل را درک ضرورت تئاتر خواند و پرسید: وقتی در استان ها کوچک ترین توجهی به بچه های تئاتر نمی شود چرا به تهران مهاجرت نکنند؟ کوچک تر شدن هر روزه سفره تئاتر باعث ایجاد حسادت و رانت و یک فضای مسموم شده است.
طاهری در پایان گفت: تئاتر نیاز به حمایت دولت دارد. از طریق شورای نظارت بر تئاترها نظارت می شود اما هیچ پولی داده نمی شود.
«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی رحمت امینی،تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه های هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟