پخش تبلیغات مداوم و کلافه کننده محصولات چند شرکت از شبکه های سیما، جدا از مخاطبان بزرگسال، مایه اعتراض تماشاگران خردسال نیز شده است. بینندگان شبکه کودک در تماس با سامانه ۱۶۲ از پخش مداوم و نامرتبط این محصولات انتقاد کرده اند.
به گزارش سینماسینما ،واحد بازرگانی صدا و سیما که از اوایل امسال با رویکردی عجیب دست به پخش تبلیغات پررنگ و بی حد و حساب چند برند داخلی از جمله عالیس و تنتاک زده، به گونه ای عمل کرده که این تیزرها بدل به ضد تبلیغ شده اند و حتی شنیده می شود کمپین هایی برای تحریم این محصولات، در پاسخ به نحوه عملکرد سودجویانه صدا و سیما نیز طراحی شده اند!
این تبلیغات تقریباً در تمام ساعات شبانه روز و در تمام شبکه ها، بدون توجه به مخاطب شناسی و ضوابط اصولی پخش آگهی روی آنتن می روند و مخاطبان را به جای تشویق به خرید محصول، دلزده و گریزان می کنند. جالب آنکه در ماه رمضان امسال نیز تلویزیون با پخش تیزرهای شرکت عالیس که در اقدامی نامتعارف، مصرف ماالشعیر را در سفره افطار ترویج می داد، موجبات اعتراض بینندگانش را فراهم کرده بود.
البته شنیده می شود واحد بازرگانی صدا و سیما در دریافت هزینه آگهی های برخی از این شرکتها به صورت تهاتری عمل می کند و گویا به جای بخشی از پول، در سود فروش محصولات آنها شریک شده و یا محصولاتشان را دریافت می کند! شیوه ای تازه که پیش از این انجام نشده بود و به نظر متأثر از شرایط اقتصادی بد جامعه است.
به گزارش بانی فیلم،خبر انتقاد بینندگان کودک از پخش بی رویه این تبلیغات را روابط عمومی شبکه در بخشی از خبر ارسالی به رسانه ها داده است. در این خبر آمده: «در ماه خرداد، ۲۴ درصد تماسها با سامانه تلفنی ۱۶۲ مربوط به شبکه کودک بوده و پس از آن، شبکه سه با ۲۱ درصد، شبکه یک با ۱۰ درصد، شبکه پنج با ۸ درصد و شبکه دو با ۵ درصد، رتبههای اول تا پنجم بیشترین میزان تماس با این سامانه را به خود اختصاص دادهاند.براساس گزارش ماهانه روابط عمومی سازمان صدا و سیما، از بیش از ۳۸۶۰ تماس بینندگان شبکه کودک با سامانه ۱۶۲، ۸۰ درصد به درخواست برنامه، ۱۰ درصد به تشکر و ۱۰ درصد به انتقاد از شبکه کودک اختصاص داشته است. مهمترین انتقادها از شبکه کودک، «پخش نشدن تصاویر موذنان نوجوان»، «پخش نشدن تصاویر ارسالی خردسالان در برنامه تو هدیه خدایی»، «پخش بیش از حد پیامهای بازرگانی و بیارتباط با گروه سنی کودکان از جمله عالیس، تنتاک و نارتب» بوده است. شبکه کودک دارای دو کانال تخصصی «پویا» ویژه خردسالان زیر شش سال و «نهال» ویژه کودکان شش تا ۱۲ سال است که با تفکیک ساعت بر روی یک فرکانس پخش میشوند».
البته تلویزیون در پخش برخی از تبلیغات با محتوای انسان دوستانه تولید شده از سوی نهادها و سازمانهای دیگر نیز گاه چنان مسیر افراط را طی می کند که نه تنها تأثیرگذار واقع نمی شوند که دستمایه شوخی و تمسخر نیز قرار می گیرند. نمونه آن هم تیزر اهدای عضو بود که در ماه رمضان از شدت پخش، اثر معکوس پیدا کرد!
اخیراً نیز مدیر شبکه کودک سیما که آگهی بازرگانی محصولاتی چون تبلت مخصوص کودکان و نوجوانان، قابلمه، ماسک صورت، کرم دور چشم و … از شبکه او پخش میشود، با بیان اینکه این آگهیها از طرف اداره کل بازرگانی سازمان انتخاب شده و به پخش میرسند و مدیران حتی در خصوص یک فریم از این آگهیها هم نمیتوانند اعمال نظر داشته باشند، نسبت به این امر اعتراض کرده بود.
باید دید این روند غیر حرفه ای و ناشیانه که صرفاً مبتنی بر اهداف مالی است، تا چه زمانی در صدا و سیما ادامه خواهد داشت. بویژه وقتی با یک سرچ ساده در اینترنت، به تصاویری از تخلفات تعدادی از شرکتهایی که تلویزیون تبلیغاتشان را به بینندگانش حقنه می کند در تولید محصولاتشان بر می خوریم که مخاطب را انگشت به دهان می گذارد!
بانی فیلم

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- کالایی برای مصرف یا فروش؟/ نگاهی به حضور چهرهها در تبلیغات تلویزیونی
- ستاره مربعها با شکل و شمایلی جدید در تلویزیون/ مدل جدید کسبوکار توسکا مشخص شد؟
- زیر و بم ماجرای تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی/ پایانی انحصارگرایی تلویزیون
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون در جامعه/ وقتی مردم احساس محرومیت میکنند
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون بر جامعه/ مردم احساس محرومیت میکنند
- گزارش روزنامه جوان از آگهیهای صداوسیما/ ماجرای یک تبلیغ تلویزیونی ناهنجار
- اخراج مجری زن بخاطر زیبایی بیش از حد!
- طعنه و کنایه به تبلیغات تلویزیونی/کاریکاتور
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست