پخش تبلیغات مداوم و کلافه کننده محصولات چند شرکت از شبکه های سیما، جدا از مخاطبان بزرگسال، مایه اعتراض تماشاگران خردسال نیز شده است. بینندگان شبکه کودک در تماس با سامانه ۱۶۲ از پخش مداوم و نامرتبط این محصولات انتقاد کرده اند.
به گزارش سینماسینما ،واحد بازرگانی صدا و سیما که از اوایل امسال با رویکردی عجیب دست به پخش تبلیغات پررنگ و بی حد و حساب چند برند داخلی از جمله عالیس و تنتاک زده، به گونه ای عمل کرده که این تیزرها بدل به ضد تبلیغ شده اند و حتی شنیده می شود کمپین هایی برای تحریم این محصولات، در پاسخ به نحوه عملکرد سودجویانه صدا و سیما نیز طراحی شده اند!
این تبلیغات تقریباً در تمام ساعات شبانه روز و در تمام شبکه ها، بدون توجه به مخاطب شناسی و ضوابط اصولی پخش آگهی روی آنتن می روند و مخاطبان را به جای تشویق به خرید محصول، دلزده و گریزان می کنند. جالب آنکه در ماه رمضان امسال نیز تلویزیون با پخش تیزرهای شرکت عالیس که در اقدامی نامتعارف، مصرف ماالشعیر را در سفره افطار ترویج می داد، موجبات اعتراض بینندگانش را فراهم کرده بود.
البته شنیده می شود واحد بازرگانی صدا و سیما در دریافت هزینه آگهی های برخی از این شرکتها به صورت تهاتری عمل می کند و گویا به جای بخشی از پول، در سود فروش محصولات آنها شریک شده و یا محصولاتشان را دریافت می کند! شیوه ای تازه که پیش از این انجام نشده بود و به نظر متأثر از شرایط اقتصادی بد جامعه است.
به گزارش بانی فیلم،خبر انتقاد بینندگان کودک از پخش بی رویه این تبلیغات را روابط عمومی شبکه در بخشی از خبر ارسالی به رسانه ها داده است. در این خبر آمده: «در ماه خرداد، ۲۴ درصد تماسها با سامانه تلفنی ۱۶۲ مربوط به شبکه کودک بوده و پس از آن، شبکه سه با ۲۱ درصد، شبکه یک با ۱۰ درصد، شبکه پنج با ۸ درصد و شبکه دو با ۵ درصد، رتبههای اول تا پنجم بیشترین میزان تماس با این سامانه را به خود اختصاص دادهاند.براساس گزارش ماهانه روابط عمومی سازمان صدا و سیما، از بیش از ۳۸۶۰ تماس بینندگان شبکه کودک با سامانه ۱۶۲، ۸۰ درصد به درخواست برنامه، ۱۰ درصد به تشکر و ۱۰ درصد به انتقاد از شبکه کودک اختصاص داشته است. مهمترین انتقادها از شبکه کودک، «پخش نشدن تصاویر موذنان نوجوان»، «پخش نشدن تصاویر ارسالی خردسالان در برنامه تو هدیه خدایی»، «پخش بیش از حد پیامهای بازرگانی و بیارتباط با گروه سنی کودکان از جمله عالیس، تنتاک و نارتب» بوده است. شبکه کودک دارای دو کانال تخصصی «پویا» ویژه خردسالان زیر شش سال و «نهال» ویژه کودکان شش تا ۱۲ سال است که با تفکیک ساعت بر روی یک فرکانس پخش میشوند».
البته تلویزیون در پخش برخی از تبلیغات با محتوای انسان دوستانه تولید شده از سوی نهادها و سازمانهای دیگر نیز گاه چنان مسیر افراط را طی می کند که نه تنها تأثیرگذار واقع نمی شوند که دستمایه شوخی و تمسخر نیز قرار می گیرند. نمونه آن هم تیزر اهدای عضو بود که در ماه رمضان از شدت پخش، اثر معکوس پیدا کرد!
اخیراً نیز مدیر شبکه کودک سیما که آگهی بازرگانی محصولاتی چون تبلت مخصوص کودکان و نوجوانان، قابلمه، ماسک صورت، کرم دور چشم و … از شبکه او پخش میشود، با بیان اینکه این آگهیها از طرف اداره کل بازرگانی سازمان انتخاب شده و به پخش میرسند و مدیران حتی در خصوص یک فریم از این آگهیها هم نمیتوانند اعمال نظر داشته باشند، نسبت به این امر اعتراض کرده بود.
باید دید این روند غیر حرفه ای و ناشیانه که صرفاً مبتنی بر اهداف مالی است، تا چه زمانی در صدا و سیما ادامه خواهد داشت. بویژه وقتی با یک سرچ ساده در اینترنت، به تصاویری از تخلفات تعدادی از شرکتهایی که تلویزیون تبلیغاتشان را به بینندگانش حقنه می کند در تولید محصولاتشان بر می خوریم که مخاطب را انگشت به دهان می گذارد!
بانی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- کالایی برای مصرف یا فروش؟/ نگاهی به حضور چهرهها در تبلیغات تلویزیونی
- ستاره مربعها با شکل و شمایلی جدید در تلویزیون/ مدل جدید کسبوکار توسکا مشخص شد؟
- زیر و بم ماجرای تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی/ پایانی انحصارگرایی تلویزیون
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون در جامعه/ وقتی مردم احساس محرومیت میکنند
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون بر جامعه/ مردم احساس محرومیت میکنند
- گزارش روزنامه جوان از آگهیهای صداوسیما/ ماجرای یک تبلیغ تلویزیونی ناهنجار
- اخراج مجری زن بخاطر زیبایی بیش از حد!
- طعنه و کنایه به تبلیغات تلویزیونی/کاریکاتور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد