مدتهاست اقدامات حوزه هنری درباره اکران فیلمها، واکنشهای بسیاری از جانب سینماگران داشته است.
به گزارش سینماسینما، تازهترین واکنشها به تحریم فیلم سینمایی لانتوری از سوی حوزه هنری، بیانیه شورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران بوده است. در این بیانیه آمده است: «مردم دلیر و فهیم ایران بدانند، بخشی از اموالشان که در ابتدای انقلاب در اختیار نهادی به نام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت تا در خدمت آرمانهای اسلامی و انقلابی باشد، امروز در جهت سلایق عدهای محدود به کار گرفته میشود!
از مصادیق این مصادره سلیقهای و گروهی، تحریم فیلمهای اجتماعی سینمای شریف ایران است که اغلب تحسین جهانی را برانگیخته است. سؤال بزرگ افکار عمومی از معدود مدیران حوزه هنری پس از گذشت قریب به ۳۸ سال از انقلاب اسلامی این است که اگر سالنهای آن نهاد انقلابی جایی برای فیلمهای ارزشمندی چون «لانتوری» ندارد، پس اصولا حوزه هنری برای چه ادامه فعالیت میدهد؟
آیا بهتر نیست مدیران آن حوزه مروری دوباره بر دلایل تأسیس آن نهاد محترم کنند؟ از نظر شورایعالی تهیهکنندگان سینمای ایران، هر فیلمی که مراحل قانونی را در تولید و نمایش طی میکند، استحقاق نمایش را در تمامی سالنهای سینمایی خصوصا آنها که به نحوی متعلق به بخش عمومی و تبعا مردم ایران است، دارد. بنابراین آن تعداد محدود مدیران حوزه هنری که برخلاف خواست عمومی مردم حرکت میکنند، اگر توانایی خاصی در خود احساس میکنند، به جای سد کردن راه فیلمسازان فکور و متعهد، راهی برای تولید آثار ارزنده پیدا کنند. راهی که سالهاست آن را گم کردهاند».
فیلم سینمایی «لانتوری» بهتازگی به اکران رسیده است و با وجود تحریم حوزه هنری، فروش خوبی در گیشه داشته، هر چند مدیران حوزه هنری بهطور شفاف از تحریم این فیلم سینمایی صحبت نمیکنند و پرفروشبودن سایر فیلمها را دلیل نمایشندادن لانتوری میدانند، واقعیت این است که حوزه هنری همچنان به تحریم برخی فیلمها ادامه میدهد. سیدغلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با «شرق» درباره تحریم تازه حوزه هنری و رویکرد سینماگران در مقابل این تحریم گفت: «حدود دو سال است که آقای خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عضو شورای پروانه نمایش هستند، قاعدتا ایشان به عنوان بزرگتر حوزه هنری فیلمها را تماشا میکند و قاعدتا در شورایی که ایشان عضو بودند و هستند به اتفاق آرا، رأی به نمایش فیلمی داده میشود و طبعا بسیار تعجببرانگیز است که چطور میشود سازمانی زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، فیلمهایی را تحریم کند». او ادامه داد: «اینجا دو سؤال مطرح میشود، یا حوزه هنری به عنوان زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی خودمختار عمل میکند و براساس سیاستهای خودش و بدون درنظرگرفتن نظرات ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کار میکند یا اساسا نگاه در این دو ارگان متفاوت است و تعمدی در کار است».موسوی تأکید کرد: «به نظرم این اتفاق ندیدهگرفتن احترام بازبینهای نمایش فیلمها و جناب آقای خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است. طبعا وقتی شخصی مثل آقای خاموشی در مجموعه بالاتری از حوزه هنری فعالیت میکند و به فعالیتهای شورای پروانه نمایش فیلم آگاه است، به نظر میرسد که باید مجموعه حوزه هنری با نگاه سازمان تبلیغات اسلامی موافق و همسو باشد و به آن احترام بگذارد. اما متأسفانه به نظر میرسد اینطور نیست و این چندگانگی در سازمان تبلیغات اسلامی نیز وجود دارد و باعث تأسف است».
او افزود: «امیدوارم شورای پروانه نمایش اعتبار لازم را داشته باشد، بهخصوص اینکه لانتوری فیلمی است که از طرف نهادهایی مثل قوه قضائیه تحسین شده و یک آسیب اجتماعی را به تصویر کشیده و طبعا قوه قضائیه به مسائل آشناست و با نگاهی تحلیلی به این فیلم نگاه کرده است. از طرف دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این فیلم به عنوان یک فیلم قرآنی نام برده است. آدمی که در عین سیاستمداربودن، آدم فرهنگی است و طبعا حوزه هنری با نظر مخالفش به قوه قضائیه و وزیر فرهنگ بیاحترامی کرده است».
موسوی ادامه داد: «حوزه هنری اگر همتی دارد، بهتر است به سالنهای نمایشاش در شهرستانها رسیدگی کند که به بیغوله تبدیل شده و اکثر سالنهای حوزه هنری در شهرستانها خراب است. حوزه هنری حتی نمیتواند سالنهایش را به لحاظ تعمیرات مدیریت کند، چطور میتواند افکار مردم را مدیریت کند؟» او افزود: «حوزه هنری تاکنون در زمینه تولید در سینما نیز ناموفق بوده است و تصور میکنم با اتفاقاتی نظیر تحریم فیلمها قصد دارد، ضعف مدیریتش را پوشش دهد و ذهنها را منحرف کند. به نظر من نیاز است که مسئولان متولی امور فرهنگی این شرایط را کنترل کنند و به نوعی گوش حوزه هنری را بکشند. چراکه اقدامات این ارگان به فرهنگ ما آسیب میزند».
موسوی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما به چه دلیل بهانههای حوزه هنری درباره تحریم فیلمها تغییر کرده است؟ گفت: «به نظر من حوزه هنری دو تفکر به وجود میآورد. یک مسیر، تفکر برادر حاتم طاعی است و تفکر دیگر اقدامات مثبتتری است که ظاهرا مسائل مربوط به تحریم فیلمها تفکر برادر حاتم طاعی است و متأسفانه این ناتوانی مدیریتی را نشان میدهد».
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





