مدتهاست اقدامات حوزه هنری درباره اکران فیلمها، واکنشهای بسیاری از جانب سینماگران داشته است.
به گزارش سینماسینما، تازهترین واکنشها به تحریم فیلم سینمایی لانتوری از سوی حوزه هنری، بیانیه شورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران بوده است. در این بیانیه آمده است: «مردم دلیر و فهیم ایران بدانند، بخشی از اموالشان که در ابتدای انقلاب در اختیار نهادی به نام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت تا در خدمت آرمانهای اسلامی و انقلابی باشد، امروز در جهت سلایق عدهای محدود به کار گرفته میشود!
از مصادیق این مصادره سلیقهای و گروهی، تحریم فیلمهای اجتماعی سینمای شریف ایران است که اغلب تحسین جهانی را برانگیخته است. سؤال بزرگ افکار عمومی از معدود مدیران حوزه هنری پس از گذشت قریب به ٣٨ سال از انقلاب اسلامی این است که اگر سالنهای آن نهاد انقلابی جایی برای فیلمهای ارزشمندی چون «لانتوری» ندارد، پس اصولا حوزه هنری برای چه ادامه فعالیت میدهد؟
آیا بهتر نیست مدیران آن حوزه مروری دوباره بر دلایل تأسیس آن نهاد محترم کنند؟ از نظر شورایعالی تهیهکنندگان سینمای ایران، هر فیلمی که مراحل قانونی را در تولید و نمایش طی میکند، استحقاق نمایش را در تمامی سالنهای سینمایی خصوصا آنها که به نحوی متعلق به بخش عمومی و تبعا مردم ایران است، دارد. بنابراین آن تعداد محدود مدیران حوزه هنری که برخلاف خواست عمومی مردم حرکت میکنند، اگر توانایی خاصی در خود احساس میکنند، به جای سد کردن راه فیلمسازان فکور و متعهد، راهی برای تولید آثار ارزنده پیدا کنند. راهی که سالهاست آن را گم کردهاند».
فیلم سینمایی «لانتوری» بهتازگی به اکران رسیده است و با وجود تحریم حوزه هنری، فروش خوبی در گیشه داشته، هر چند مدیران حوزه هنری بهطور شفاف از تحریم این فیلم سینمایی صحبت نمیکنند و پرفروشبودن سایر فیلمها را دلیل نمایشندادن لانتوری میدانند، واقعیت این است که حوزه هنری همچنان به تحریم برخی فیلمها ادامه میدهد. سیدغلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با «شرق» درباره تحریم تازه حوزه هنری و رویکرد سینماگران در مقابل این تحریم گفت: «حدود دو سال است که آقای خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عضو شورای پروانه نمایش هستند، قاعدتا ایشان به عنوان بزرگتر حوزه هنری فیلمها را تماشا میکند و قاعدتا در شورایی که ایشان عضو بودند و هستند به اتفاق آرا، رأی به نمایش فیلمی داده میشود و طبعا بسیار تعجببرانگیز است که چطور میشود سازمانی زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، فیلمهایی را تحریم کند». او ادامه داد: «اینجا دو سؤال مطرح میشود، یا حوزه هنری به عنوان زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی خودمختار عمل میکند و براساس سیاستهای خودش و بدون درنظرگرفتن نظرات ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کار میکند یا اساسا نگاه در این دو ارگان متفاوت است و تعمدی در کار است».موسوی تأکید کرد: «به نظرم این اتفاق ندیدهگرفتن احترام بازبینهای نمایش فیلمها و جناب آقای خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است. طبعا وقتی شخصی مثل آقای خاموشی در مجموعه بالاتری از حوزه هنری فعالیت میکند و به فعالیتهای شورای پروانه نمایش فیلم آگاه است، به نظر میرسد که باید مجموعه حوزه هنری با نگاه سازمان تبلیغات اسلامی موافق و همسو باشد و به آن احترام بگذارد. اما متأسفانه به نظر میرسد اینطور نیست و این چندگانگی در سازمان تبلیغات اسلامی نیز وجود دارد و باعث تأسف است».
او افزود: «امیدوارم شورای پروانه نمایش اعتبار لازم را داشته باشد، بهخصوص اینکه لانتوری فیلمی است که از طرف نهادهایی مثل قوه قضائیه تحسین شده و یک آسیب اجتماعی را به تصویر کشیده و طبعا قوه قضائیه به مسائل آشناست و با نگاهی تحلیلی به این فیلم نگاه کرده است. از طرف دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این فیلم به عنوان یک فیلم قرآنی نام برده است. آدمی که در عین سیاستمداربودن، آدم فرهنگی است و طبعا حوزه هنری با نظر مخالفش به قوه قضائیه و وزیر فرهنگ بیاحترامی کرده است».
موسوی ادامه داد: «حوزه هنری اگر همتی دارد، بهتر است به سالنهای نمایشاش در شهرستانها رسیدگی کند که به بیغوله تبدیل شده و اکثر سالنهای حوزه هنری در شهرستانها خراب است. حوزه هنری حتی نمیتواند سالنهایش را به لحاظ تعمیرات مدیریت کند، چطور میتواند افکار مردم را مدیریت کند؟» او افزود: «حوزه هنری تاکنون در زمینه تولید در سینما نیز ناموفق بوده است و تصور میکنم با اتفاقاتی نظیر تحریم فیلمها قصد دارد، ضعف مدیریتش را پوشش دهد و ذهنها را منحرف کند. به نظر من نیاز است که مسئولان متولی امور فرهنگی این شرایط را کنترل کنند و به نوعی گوش حوزه هنری را بکشند. چراکه اقدامات این ارگان به فرهنگ ما آسیب میزند».
موسوی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما به چه دلیل بهانههای حوزه هنری درباره تحریم فیلمها تغییر کرده است؟ گفت: «به نظر من حوزه هنری دو تفکر به وجود میآورد. یک مسیر، تفکر برادر حاتم طاعی است و تفکر دیگر اقدامات مثبتتری است که ظاهرا مسائل مربوط به تحریم فیلمها تفکر برادر حاتم طاعی است و متأسفانه این ناتوانی مدیریتی را نشان میدهد».
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز