فرزانه متین در شرق نوشت :فیلم تله Trap2024 محصول امریکا به کارگردانی ام نایت شامالان از فیلم های روز سال جاری است با توجه به اینکه شیامالان با ساخت آثاری،چون «حس ششم»،«نشانه ها» و«دهکده ها»،استاد تعلیق در سینمای مدرن محسوب می شود ،مخاطبان زیادی را برای تماشا راهی سالن های سینما کرده اما متاسفانه بینندگان با یکی از افتضاح ترین و بدترین فیلم های او روبه رو شده اند.
تله که در ژانر هیجان انگیز،ترسناک،جنایی و دلهره آور قرار دارد بازیگرانی چون جاش هارتنت،آریل داناهو و سالکا شیامالان(دختر کارگردان) به ایفای نقش پرداخته اند.
داستان از جایی شروع می شود که پدی همراه دخترش وارد یک سالن بزرگ کنسرت می شوند و از همان ابتدا حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و ماشین های پلیس چندان طبیعی به نظر نمی رسند.این در حالیست که با آغاز کنسرت به تعداد ماموران اضافه می شود و نیروهای ضربت هم به تیم اف بی آی حاضر در سالن و نیروهای دیگر اضافه می شوند.پدر دست به کنجکاوی می زند تا بفهمد قضیه از چه قرار است.او از زیر زبان یکی از کارمندان بیرون می کشد که کل این کنسرت تله ای است که برای یک قاتل سریالی با نام مستعار قصاب پهن شده است.
۲۰دقیقه بعد از این ماجرا ،پدر دختر به نام کوپر کم کم تغییر حالت می دهد و رفتار و حرکاتش عجیب و غریب می شود و در حالت اضطراب به سر می برد و با بهانه های واهی جایگاه خود را در کنسرت ترک می کند و خیلی راحت مخاطب متوجه می شود قصاب همان کوپر است.او دائما با وجود این همه مامور اف بی آی که لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می شود در حال چاره ای برای فرار است از آنجا که یک ساعت فیلم در صحنه ی کنسرت است به شدت مخاطب را کسل می کند و نماها حوصله بر است گویی کارگردان به دلیل بازی دخترش در نقش خواننده می خواسته به تبلیغ وی بپردازد.هر چقدر فیلم جلوتر می رود بیننده دست کمگرفته و به شعور وی توهین می شود.قاب بندی های ساده،فیلمبرداری ضعیف،فیلمنامه بی در پیکر و بازی های ضعیف از شاهکارهای این فیلم است.شاید روایت داستان قاتل زنجیره ای تکراری است اما اثر تله می توانست بدیع باشد.
فیلم در زمره هیچ ژانری نمی گنجند نه جنایی است نه دلهره آور نه ترسناک فقط سازنده کمی چاشنی هیجان به آن افزوده است.
بعد از پایان کنسرت و به گروگان گرفتن خواننده و فرار از دست آن همه مامور ،کمی از روند کند داستان فاصله گرفته می شود و تمرکز بیشتر بر روی قصاب می رود و نوید آن را می دهد نیمه دوم و انتهایی فیلم جذاب و خاص است اما این نیمه هم به شدت ضعیف است.
در فیلم تله،ما با یک سری سوالات اساسی روبه رو می شویم که هیچ پاسخی برای آن در طول فیلم دریافت نمی کنیم:
۱ کوپر،مقتول های خود بر اساس چه متغییری انتخاب می کرده؟سن،جنس،هویت شغلی یا خانوادگی و…
۲ انگیزه اصلی قصاب از تکه تکه کردن مقتول چیست؟
۳ دلیل اصلی کوپر برای اینکه افراد را به صورت سریالی می کشته،چه بوده؟
۴ در فیلم اشاره هایی به کودکی آسیب پذیر وی می شود اما کارگردان حتی نمی خواهد دلیل آن را برای ما بیان کند،این آسیب برای چه بوده؟
۵ اگر او از کودکی مریض بوده چرا در شرف میانسالی،قاتل شده است؟
۶ این همه تشکیلات برای دستگیری قاتل بدون آن که حتی تصویر و شکل و شمایلی از آن داشته باشند ،فقط این که مرد است و در سر صحنه ی جرم ،بلیط کنسرت پیدا کرده بدون آن که از نامش اطلاع داشته باشندبر چه اساسی می خواهند او را دستگیر کنند؟
۷ با وجود این همه مامور،او چطور می تواند از دست آن ها فرار کند بدون آن که کسی متوجه شود و سر از جاهایی در آورد که کاملا در محاصره اف بی آی است و دوباره به خانه ی خودش بازگردد. و ده ها سوال دیگر که در طول فیلم به آن پاسخ داده نمی شود.ام نایت شامالان ،هیچ ایده جدیدی برای ساخت فیلم جدیدش نداشته و باید تله را پایان کارگردانی وی بدانیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری