تهمینه میلانی گفت وگویی با روزنامه همبستگی کرده و دربخش هایی از آن حرف های جالبی زده است .
به گزارش سینماسینما، بخش هایی از این مصاحبه به شرح زیر است:
♦️بسیاری از زنان کشور و جامعه با خشونت خانگی درگیر هستند و بسته به میزان خشونت اعمال شده بر آنها، رنج میبرند. اغلب آنها به دلایل متنوع از جمله حفظ آبروی خانواده و نداشتن استقلال مادی سکوت میکنند، اما صدمات روانی و جسمی ناشی از خشونت، آنها را افسرده و یا پرخاشگر میکند، و باعث میشود صدمه و آسیب جدی به خودشان، خانواده و جامعه وارد کنند.
یادمان باشد که جامعه از خانوادههای کوچک متنوع شکل میگیرد و هر چه حال خانواده بد باشد جامعه ناسالمتر است. خشونت، فقط کتک زدن و تنبیههای جسمی نیست و ابعاد بزرگتری دارد که به آن بیتوجهیم. کلمات توهینآمیز، شک، بدبینی که در دنیای برخی از مردان، نام غیرت بهخود میگیرد نیز بخشی از این خشونت است. کمترین پی آمد این نوع خشونت، نفی هویت فردی و از بین رفتن اتکا به نفس و اعتماد به نفس فرد مورد خشونت است. بنابراین برای داشتن جامعه سالم و پربار باید به خشونت در هر شکل آن خاتمه داد.
♦️من در فیلم «ملی و راههای نرفتهاش» بهدنبال مقصر نیستم، اما بیننده را متوجه خطاهای آنها میکنم. متاسفانه رفتار و نگاه تبعیضآمیز در مورد فرزندان دختر در بسیاری از خانوادهها نهادینه شده است. کنترل خشونت و و سوال و جوابهای بیش از حد، موجب گریز دختران جوان از خانه میشود. برای من این مهم بود که از خانوادهای که توجه کافی به دختر خود نداشتهاند و به نوعی او را کمتجربه و چشم و گوش بسته بار آوردهاند، بپرسم که چرا هنگامی که او احساس بیپناهی میکند، پناهش نمیدهند و حمایتش نمیکنند. چرا مسئولیت نقش اشتباه خود در زندگی مَلی را نمیپذیرند؟
♦️یکی از مدیرکلهای ارشاد، بهدلیل همذات پنداری با شخصیت قابل نقد فیلم «دو زن» در برابر فیلمنامه جبهه گرفته و بعد از ساخت مقابل آن ایستاده است و صراحتا به من گفته که من نخواهم گذاشت شما این فیلم را بسازید. اما ضرورت اجتماعی موجب ساخت فیلم شد، همانطور که «ملی و راههای نرفتهاش» هم ساخته شد.
♦️در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کارگردانان سینمای ایران مرد هستند که با داستانهای متنوع از افکار و عقاید خود فیلم میسازند. فیلمساز شدم تا آنچه در فکر من میگذرد و دیگران درباره آن نمیاندیشند و دربارهاش فیلم نمیسازند را تبدیل به فیلم کنم و این شد که اولویت من با ساخت فیلمهایی با محوریت زن و مسائل او شد. گاه سنگهایی سر راه من قرار میگیرد که نمیشود کار مورد نظرم را پیش ببرم و برای همین در برهههایی بهدنبال علائق ثانویهای چون «سوپر استار» رفتم که در آن با آنکه قهرمان اصلیام زن نیست، اما درام قصه بر محوریت زن است.
♦️روابط و سلیقه جای ضوابط را گرفته است. اینکه چه کسی معاونت سینمایی و اداره کل نظارت و ارزشیابی را بر عهده دارد، بسیار مهم است. مدیری عوض میشود و بسیاری چیزها هم به دنبال او عوض میشود. به انتخاب فیلمها در جشنواره امسال نگاه کنید! حقیقتا چند فیلم انتخاب شده مناسب جشنواره بود؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- پرتاب شدن به جهان تلخ زنان زجر کشیده تهمینه میلانی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی به بهانه تولد او: به امید نابودی نسل مردها!
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- جریان شناسی نمایشگاه نقاشی دو کارگردان مطرح سینمای ایران
- واکنش تهمینه میلانی به بیلبوردهای شهرداری در حمایت از دروازه بان تیم فوتبال بانوان
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- میلانی :امیدوارم با واکسینه شدن اهالی سینما، ساخت سریال میانبر را بطور جدی آغاز کنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- اعتراض تهمینه میلانی به توقیف فیلم قاتل و وحشی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی:به امید نابودی نسل مردها!
- استوری تهمینه میلانی در واکنش به وضعیت وخیم خانه هنرمندان در دوران کرونا
- محمد نیکبین خبر داد/ تولید «پازل» پس از کرونا/ ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





