
کیمیایی فیلمسازی مثل بقیه فیلمسازان نیست. یکی از فیلمسازان نیست. او مسعود کیمیایی است. مسعود کیمیایی فیلمساز که امسال قاتل اهلی را در جشنواره دارد. فیلمی که از همان اول، حتی پیش از اینکه کسی پلانی از آن را دیده باشد، خبرساز شد. کیمیایی اما دوست ندارد درباره حاشیههای قاتل اهلی، اختلافات ایجاد شده میان او و تهیه کننده و حتی داستان و فضای قاتل اهلی حرف بزند. حرف زدن درباره فیلم را موکول میکند به زمانی که همه فیلم را دیده باشند. تنها چیزی که درباره قاتل اهلی میگوید، زمانی است که ازش میپرسم آیا درست است که قاتل اهلی به خاطر فضا و داستانش اشارات تند و صریح سیاسی دارد که میگوید: نه؛ سیاسی نیست. من فیلم خودم را ساختهام. البته من خودم هم این چیزها را شنیدهام. خودم شنیدهام که میگویند کیمیایی در این فیلم تند رفته و به بسیاری از شخصیتهای سیاسی پرداخته است؛ در صورتی که اینطور نیست.
کیمیایی در قاتل اهلی برای نخستینبار با پرویز پرستویی همکاری کرده. این یکی از مهمترین ویژگیهای قاتل اهلی میتواند باشد. اینکه جنس بازی پرستویی با جنس سینمای کیمیایی چگونه چفت و بست شده؛ داستانی است که اگر خوب پیش رفته باشد، میتواند قلهای باشد تکرار نشدنی در کارنامه این دو بزرگ. کیمیایی اما درباره این نیز حرف نمیزند و میگذارد به زمانی که فیلم دیده شود. او اما درباره خود پرستویی با مهر حرف میزند: در این سالها آقای پرستویی را از دور میشناختم و در قاتل اهلی با هم همکاری کردیم. بسیار آدم نازنین و بازیگر بسیار خوبی است.ای کاش میشد همه من با همه او یکی میشد؛ اما این اتفاق نیفتاد. در آینده اگر جانی باشد، جان ساختن پرویز پرستویی را در دل و ذهنم دارم. بازیگر شریفی است.
در روزهایی که حاشیه و شایعه بودن یا نبودن قاتل اهلی در جشنواره همه جا را پر کرده بود، روزهایی که تهیهکننده و کارگردان دو راه جدا را میرفتند، در گفتوگویی تلفنی کیمیایی درباره قاتل اهلی جز این نگفت. دوست نداشت آتش شعلهورتر شود. شاید میدانست این دعواها و جروبحثها میگذرند و میروند و آنچه میماند فیلم است که تاریخ میشود. درباره پولاد هم که گفته میشد اختلافات پیش آمده به دلیل اضافه شدن چند سکانس به بازی او بوده، جز این یک جمله را نگفت: پولاد همیشه در فیلمهای من و دیگران خوب بازی کرده، اما شاید چون پسر من است، قدر ندیده.
میگویند و به شوخی هم میگویند حتما قاتل اهلی هم داستان انتقام فردی آدمهاست. درست است؟
انتقام نیست. عکسالعمل است. فیلمهای من درباره انتقام نیستند. آدم اگر عکسالعمل نداشته باشد، آدم خنثایی است.
این را هم میگویند که چرا برای یکبار هم که شده، قهرمان کیمیایی از انتقام یا همانگونه که شما میگویید از نشان دادن عکسالعمل حاد نمیگذرد؟
موضوع پیش آمده میزان عکسالعمل را روشن میکند. اتفاقی که هستی من را میگیرد، من دیگر نمیتوانم بگذرم و ببخشم. آن وقت من هستیام را میخواهم که از من گرفته شده. موضوع باید خیلی کوچک باشد که بشود از عکسالعمل نشان دادن گذشت و عفو کرد. ولی کسی که به هستی و آرمان من کار دارد، به عقاید من کار دارد که آن عقاید برای من تمام زندگی هستند، من دیگر نمیتوانم ببخشم…
قاتل اهلی هم مثل بقیه کارهایتان فیلم مردانهای است؟
این را هم قبول ندارم. اصلا اینگونه نیست. زن همیشه در فیلمهای من بوده؛ به معنای کامل بودن، به معنای عشق و به معنای حضور سرخ و تند، اما اینگونه هم نیست که بخواهم جور دیگری کار کنم. نه؛ نمیتوانم دروغ بگویم. نمیتوانم غلو کنم. نمیتوانم فیلمی درباره عقاید فمینیستها بسازم. نه. من زن را به اندازه در فیلمهایم دارم. بهعنوان مادر، عشق، حضور فعال اجتماعی.
این را قبول دارید که فیلمهای شما اجراهای متفاوت یک مفهوم و یک ایدهاند؟
هر زمان، هر داستان و هر آدمی اصول خودش را دارد. قانون خودش را دارد و اجرای خودش را دارد. این اصول آدمهاست که اجراهای آنها را میسازد.
و این اجراها قهرمان میسازند. میتوان گفت شما درحال حاضر تنها فیلمسازی هستید که قهرمان دارید.
هرکس با انتخابهایش زنده است. انتخاب است که از یکی قهرمان میسازد و از یکی یک آدم خنثی. آنکه آرمان دارد این راه را میرود. کاری ندارم که شک میکنند اصلا این زمان آرمان باید وجود داشته باشد یا نه – آرمانخواهی مطرود است – که من قبول ندارم. برای من وجود و حضور انسان در صاحب عقیده بودنش است. آنکه عقیده ندارد خیلی چیزها ندارد. عقیده انسان را به سمت آرمانخواهی میبرد و آرمانخواهی انسان را قهرمان میکند. آرمانخواه وقتی آرمانش را اجرا میکند قهرمان میشود.
و آن قهرمان در فیلمهای کیمیایی باید درنهایت یک جور خوبی کلکش کنده شود…
این داستان دیگری است. من که خودم عمدا نمیکشمش. این جلو رفتن پایان را میسازد. از قبل تصمیم نمیگیرم قهرمان این کار را بکند و بمیرد. نمیشود که، اما یک جورهایی تهش هم معلوم است. قهرمان وقتی عکسالعملش را نشان داد، کارش را کرده. این جور نیست که من قهرمان مرده بخواهم. نه. من یک قهرمان زنده پر از عکسالعمل میخواهم و وقتی فعل قهرمانانهاش را انجام داد، دیگر کاری باهاش ندارم. من با آن اتفاقی که میافتد کار دارم. اتفاقی که قهرمان را میسازد. بعد که این کار را کرد، حالا فیزیکش، تنش و جسدش باشد یا نباشد دیگر مهم نیست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟