سینماسینما، علی پاکزاد – پوریا آذربایجانی کارگردان سینما گفت: «فیلم «جشن دلتنگی» فقط فیلم من است و من کارگردان آن هستم. یعنی این فیلم هیچ ربط و شباهتی به فیلم های دیگر ندارد. این فیلمی از آمریکای جنوبی یا نسخه ای از فیلم اصغر فرهادی نیست بلکه متعلق به کارگردان اثر است. دلیل آن هم این است که قصه خودش را دارد و کپی هیچ فیلم دیگری نیست.»
به گزارش سینماسینما، پوریا آذر بایجانی بعد از ساخت فیلم «اروند» به سراغ تولید فیلم جدیدش با نام «جشن دلتنگی» رفت. این دو فیلم از لحاظ ژانر و قصه تفاوتهای زیادی دارند. «جشن دلتنگی» یک فیلم شهری اجتماعی است که در لوکیشن های گوناگون فیلمبرداری شده است. بازیگران این فیلم عبارتند از: بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته آ پناهی ها و ساغر قناعت که در «جشن دلتنگی» نقشآفرینی میکنند.
آذربایجانی درباره حضور این فیلم در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: «فیلم «جشن دلتنگی» یک فیلم کاملا اجتماعی است. این فیلم تفاوت زیادی از لحاظ داستان و ژانر با فیلم «اروند» دارد و از لحاظ پروداکشن نسبت به «اروند» سبکتر است. فیلمی شهری قلمداد می شود. البته نسبت به فیلم های اجتماعی تولید سختی داشت و می توانم بگویم که فیلم سختی است. ما ۴ روایت متفاوت داریم. مجبور شدیم که شخصیت های مختلف فیلم را در جاهای گوناگون دنبال کنیم و از آنها بازی بگیریم. فیلم از لحاظ لوکیشن محدود نیست. پروسه تولید ما سخت بود اما تهیه کننده باعث شد که کارها به خوبی پیش برود و نکته مهمتر اینکه این فیلم از جایی کمک نگرفته است و کاملا بخش خصوصی حامی «جشن دلتنگی» بوده. حوزه هنری یا ارگان های دیگر هم در این زمینه نقشی نداشتند و کمکی نکردند. تهیه کننده با بودجه شخصی این فیلم را تهیه کرد.»
او ادامه داد: «موضوع اصلی و روایت ما در این فیلم تنهایی است. اما روایت های متفاوتی داریم که این موضوعات به واسطه «اینستاگرام» به هم وصل می شوند. ما با چهار قصه طرف هستیم که فضای مجازی باعث پیوند آنها می شود. البته فضای مجازی نقش اصلی این فیلم را بازی نمی کند. بلکه ما روی بحران تنهایی افراد تمرکز کردیم.»
آذربایجانی درباره انتخاب بایگران این فیلم گفت: «ما در قصه زوجی را داریم به نام لاله و کاوه که رابطه ویژه ای با هم دارند که البته تغییراتی نیز این میان به وجود می آید. به دلیل ارتباط گرمی که بین این زوج وجود دارد ترجیح دادم که به دنبال بازیگرانی بروم که به غیر از فضای حرفه ای و سینما یک مراودات شخصی و عمیق تری هم داشته باشند که به مینا ساداتی و بابک حمیدیان رسیدم. زن و شوهر بودن این زوج باعث شد که این رابطه باور پذیرتر باشد. زیرا قسمت هایی از فیلم هست که این دو دست هم را می گیرند و با هم ارتباط برقرار می کنند. به زوجهای دیگری هم فکر کرده بودم اما به بابک حمیدیان و مینا ساداتی رسیدم.»
کارگردان فیلم «جشن دلتنگی» درباره انتخاب فیلم در بخش مسابقه و هیات انتخاب گفت: «اصولا در مسیر هیچ جشنوارهای گام بر نمیدارم. جشنواره فجر هم مسیر واضحی ندارد. دلیل اصلی من برای ساخت فیلم احساس و توجه به دغدغههای درونی خودم است. یعنی اگر فکر کنم که باید بسازم این کار را انجام می دهم و برایم مهم نیست که دیگر چه اتفاقی رخ می دهد. درباره فجر هم باید بگویم که ما فیلم را ساختیم و تحویل دادیم آنها هم پسندیدند.»
آذربایجانی درباره جذابیت های سیمرغ بلورین فجر گفت:«فیلم «جشن دلتنگی» فقط فیلم من است و من کارگردان آن هستم. یعنی این فیلم هیچ ربط و شباهتی به فیلم های دیگر ندارد. این فیلمی از آمریکای جنوبی یا نسخه ای از فیلم اصغر فرهادی نیست بلکه متعلق به کارگردان اثر است. دلیل آن هم این است که قصه خودش را دارد و کپی هیچ فیلم دیگری نیست.تلاش ما این بود که در این فیلم چیزی دیده نشود. یعنی تاثیری از کارگردان و یا عناصر دیگر وجود نداشته باشد. فکر می کنم نقطه قوت فیلم فیلمنامه آن باشدنمی توانم بگویم که ما در چه حوزه هایی کاندید می شویم.امیدوارم اتفاقات خوبی برای فیلم ما به وجود بیاید. االبته جشنواره فجر به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست.»
او در انتها درباره جشنواره فیلم مقاومت گفت: «اینکه می گویند هیچ جشنواره ای قابل پیش بینی نیست کاملا درست است. فیلم «اروند» در جشنواره بین الملل سیمرغ گرفته است. اما در جشنواره مقاومت که ژآنر اصلی آن جنگ است . هیچ اتفاقی برای فیلم نیفتاده است. ما در هیچ رشته ای کاندید نشدیم. دلیل آن هم این است که ما غیر خودی هستیم. بسیاری بودند که حمایت نکردند و توجهی نداشتند. اما تهیه کننده «جشن دلتنگی» تا روز آخر کنار فیلم ایستاد. همسرم هم در این فیلم نقش بسزایی داشت.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران





