این روزها دو سریال تاریخی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است. «جیران» ساخته حسن فتحی به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه و رابطه عاشقانه او با دختری روستایی می پردازد و «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان دوران پهلوی و حضور متفقین در ایران را روایت می کند. «خاتون» در کنار روایت یک قصه عاشقانه، بیشتر از «جیران» به مسائل اجتماعی می پردازد و در «جیران» مثل اغلب سریال های فتحی، عشق پررنگ است. مساله ای که «جیران» با آن مواجه شده و پیشتر، علی حاتمی بسیار با آن روبه رو بود، مقایسه تصویر شخصیت های واقعی و بازیگرانی است که نقش آنها را بازی می کنند. زمانی که حاتمی فیلم و سریال می ساخت، عده ای به او خرده می گرفتند که تاریخ را تحریف می کند. حاتمی در مصاحبه هایش پاسخ آنها را می داد و معتقد بود تاریخی که او روایت می کند، تهرانی که می سازد و شخصیت هایش باب سلیقه و زیبایی شناسی خودش شکل گرفته است. روایت تاریخ، بخشی از دغدغه حاتمی بود، او در طراحی صحنه، لباس و دیالوگ نویسی، معیارهایی داشت که آنها را در آثارش اجرا می کرد و بیشتر به قصه گویی توجه داشت. فتحی هم، در کنار روایت قصه هایی که در گذشته اتفاق افتاده و رنگ گذشته گرفته، می کوشد زیبایی شناسی و سلیقه تصویری خود را در آثارش نمایش دهد.
انتخاب بازیگران و طراحی چهره آنها هم بخشی از این رویکرد و سلیقه است. بنابراین این خواسته که خدیجه شبیه نمونه واقعی باشد یا مهدعلیا چرا شبیه مادر ناصرالدین شاه نیست یا بهرام رادان شباهتی به ناصرالدین شاه قاجار ندارد، از پایه و اساس خطاست. بیننده با اثری تاریخی یا مستند روبه رو نیست، «جیران» و فتحی هم ادعایی ندارند که تاریخ را نعل به نعل روایت کرده اند. «جیران» سریال است و باید زیبا، جذاب و پرکشش باشد. همان طور که فیلم ها و سریال های غربی، روایتی پرتعلیق و جذاب از زندگی گذشتگانشان دارند. نمونه دم دستی و بسیار دیده شده «قصه های جزیره» است. آیا این سریال جزئیات زندگی مردم کانادا در آن مقطع تاریخی را روایت کرده؟ لباس ها، دکور خانه ها، پوشش و آرایش زنان کاملا منطبق بر تاریخ است؟ قطعا تیم تولید برای جذاب تر نشان دادن آنچه در گذشته رخ داده، دست به تغییر زده و همه چیز را زیباتر و جذاب تر نشان داده است. جذب مخاطب، آن هم برای اثری که باید به شکلی درست در بازار عرضه و تقاضا دیده و پسندیده شود، ملاحظاتی دارد که از جزیره پرنس ادوارد آن سال ها و کانادای آن روزگار، فرهنگ، سلیقه و زیبایی شنایی عرضه می کند که ممکن است شبیه دنیای واقعی نباشد. اما تماشاگر ایرانی، هر چه سریال ها و فیلم های خارجی مقابل چشمانش قرار می دهد، می پذیرد اما درباره سریال ها و فیلم های ایرانی خط کشی در دست دارد که به غلط و بدون در نظر گرفتن معیارهای درام، به تماشای یک اثر نشسته و از آن خرده می گیرد.
«جیران» ضعف ها و کاستی هایی دارد، اما ضعف آن ربطی به انتخاب بازیگران و شبیه نبودن مریلا زارعی به مهدعلیا و پریناز ایزدیار به خدیجه ندارد. اگرچه شبکه های اجتماعی این فرصت را به مردم می دهد که بی محابا، پدیده ای را نقد یا ستایش کنند، اما زمان محک درست تری برای قضاوت درباره اثر هنری است. از علی حاتمی، «دلشدگان» و «هزاردستان» باقی است و تهرانی که گاه خیال انگیز است و گاه دهشتناک. آداب و سنت هایی که در آثار او جلوه گری می کنند و دیالوگ هایی شاعرانه و گوش نواز که دیگر شبیه شان در سینمای ایران، نوشته نخواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با دستور مقام قضایی؛ «جیران» رفع توقیف شد
- واکنش عزت الله ضرغامی به سریال جیران حسن فتحی
- نسخه ویژه نابینایان سریال «جیران» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- اعلام رای ساترا درباره شباهت سریالهای «آهوی من مارال» و «جیران»
- ادامه تصویربرداری سریال «جیران» در قزوین + عکس
- غزل شاکری خواهر ناصرالدین شاه شد + عکس
- گریم رعنا آزادیور در «جیران» حسن فتحی + عکس
- رونمایی از مهدعلیا «جیران»/ مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین شاه
- ادامه تصویربرداری سریال «جیران»/ اولین تصویر از بهرام رادان و پریناز ایزدیار
- تصویربرداری سریال تاریخی-عاشقانه «جیران» ادامه دارد
- «جیران» در مرحله پیشتولید/ توضیحات تهیهکننده سریال درباره دلایل طولانی شدن مرحله پیشتولید
- همکاری مجدد بازیگر «شهرزاد» با حسن فتحی/ پریناز ایزدیار به «جیران» پیوست
- رونمایی از لوگوی سریال «جیران»
- آغاز پیش تولید «جیران» به کارگردانی حسن فتحی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





