عزیزالله حاجی مشهدی منتقد و مدرس سینما گفت: فضای مجازی از یک سو فرصتهایی ایجاد کرده برای علاقهمندان به سینما اما از سوی دیگر، باعث نوعی «شبه منتقد پروری» شده است.
به گزارش سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد و مدرس سینما درخصوص وجود رسانهها غیررسمی که بدون نام و نشان مشخص به نقد و تحلیل فیلمها و جشنوارهها در فضای مجازی میپردازند؛ گفت: ورود فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به عرصه رسانه، بدون تردید مرزهای سنتی تولید و انتشار نقد فیلم را تغییر داده است. دیگر ضرورتی ندارد نویسنده نقد، هویت مشخصی داشته باشد یا از دل تحریریههای رسمی و دارای مجوز و امتیاز قانونی بیرون آمده باشد. این فضا از یک سو فرصتهایی ایجاد کرده برای جوانترها یا علاقهمندان به سینما که امکان بیان نظر خود را داشته باشند، اما از سوی دیگر، باعث نوعی «شبهمنتقدپروری» شده که بر پایه هیجان، داوریهای شتابزده و گاه کینهتوزانه شکل میگیرد.
وی افزود: در نتیجه، نقدهای دقیق، دانشگاهی (Academic) و عمیق که حاصل سالها مطالعه، تجربه زیسته و نگاه تحلیلیاند، در میان حجم بالای صداهای غیرتخصصی، کمتر دیده میشوند یا در سایه قرار میگیرند. فضای مجازی سرعت را بر دقت و محتوای عمیق ترجیح میدهد و در این میان، قربانی اصلی «اعتبار نقد» است. بهنوعی میتوان گفت که در این شرایط، نقد معتبر در اقلیت قرار گرفته، نه بهدلیل ضعف، بلکه به دلیل سازوکارهای دیدهشدن در این فضای شتابزده.
این منتقد درباره راه مبارزه با این منتقدان که نگاه غیرحرفهای به فیلمها دارند، بیان کرد: راه مبارزه با این جریان غیرحرفهایی، نه در حذف یا سانسور، بلکه در تقویت ساختارهای نقد جدی و آموزش ذوق و سلیقه مخاطب است. نخست باید نهادهای فرهنگی، جشنوارهها، مطبوعات تخصصی و دانشگاهها نقش فعالتری در تربیت نسل جدید منتقدان ایفا کنند. ما نیازمند آن هستیم که نقد، همانند فیلمسازی، بهمثابه یک حرفهای جدی آموزش داده شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، لازم است نقدهای جدی و تحلیلی در قالبهای متنوعتر (ویدیو، پادکست، گفت وگوهای چندرسانهیی) بازتولید شوند تا بتوانند با زبان امروز و ابزارهای امروز با مخاطب ارتباط برقرار کنند. نمیتوان با ابزارهای دیروز در میدان امروز رقابت کرد. بنابراین، بهجای آن که تنها از ابتذال نقد در فضای مجازی شکایت کنیم، باید تلاش کنیم نقد حرفهایی را به سطحی از جذابیت و دسترسی برسانیم که بتواند در میدان عمومی صدا داشته باشد.
حاجی مشهدی در پایان گفت: در نهایت، سکوت و انفعال منتقدان حرفهایی در برابر این فضای شلوغ، بزرگترین امتیازی است که به شبهمنتقدان داده میشود. حضور فعال، تولید مستمر و گفت وگو با مخاطبان، بهترین شیوه ی رویارویی با این وضعیت است.
منبع: برنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- یادداشتی بر «تهران سیمین»؛ خاطرههای پریده رنگِ تهران از یاد رفته!
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
- «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده میروند
- فیلم ایرانی بهترین مستند جشنواره مجارستانی شد/ «پتتیک» به یونان میرود
- راهیافتن «یک وجب خاک» به بخش مسابقه جشنواره شانگهای
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





