این سینماگر برجسته کشورمان ضمن تأیید پدیده «فیلمسوزی» در اکران سینمای ایران، میگوید: «فیلمسوزی فقط امسال نبوده، بلکه سالها و بارهاست که بوده و اتفاق افتاده است. منظور این است که در فصل بهار و تابستان که از عید نوروز هم برخوردار است، هر سال از یکسری فیلم استقبال میشود که البته تعداد این فیلمهای نیمه اول سال کم است؛ چون این فیلمها از فروش خوبی برخوردار میشوند و مدت زمان اکرانشان نیز طولانیتر است و از تعداد سینماهای بیشتری نیز برای اکران برخوردار خواهند شد و همه اینها دست در دست هم میدهد که این فیلمها که البته میتوانند استحقاقش را هم داشته باشند، با اقبال همراه شود».
داوودنژاد ادامه میدهد: «پاییز هم میتواند از اکران خوبی برخوردار باشد؛ اما یکباره با محرم و صفر مواجه میشود و همین دلیلی میشود که مردم کمتر به سینماها بروند و از آن سو نیز تعداد فیلمهایی که قرار است در نیمه دوم سال اکران شوند، بیشتر خواهد شد و این یعنی تعداد فیلمها بسیار و از آن طرف هم تعداد سینماها کمتر و زمان اکران نیز کوتاهتر خواهد شد و این خود وضعیتی است که در آن جنگ بین تهیهکننده و سینمادار برای نمایش فیلمها اتفاق میافتد. نتیجه آن فیلمسوزی است و علتش هم این است که دچار بنبست شدهایم؛ چون از یک سو تولیدات ما نسبتا زیاد و از سوی دیگر، تعداد سینماهایمان محدود است و اگر اکران خوب هم نباشد، بازگشت سرمایهای نیست و مجموعه سینما امید چندانی جز از پخش در سینماها و همان نیمه اول سال ندارد؛ بنابراین طبیعی است که جنگ گلادیاتوری و فیلمسوزی اتفاق بیفتد».
او این مسئله را ناشی از دو دلیل میداند: «اول اینکه چرا سالن سینما ساخته نمیشود؟ دوم اینکه چرا حاضر به کنترل همین تعداد سالن، به لحاظ بررسی آمار فروش نیستیم؛ یعنی برای مثال از ۳۰۰ سالن فقط هفت درصد فروش و از صد سالن بقیه ۹۳ درصد فروش عاید میشود و از این صد سالن پرفروش هم فقط تعداد محدودی سالن در ۱۰ تا ۱۲ شهر وجود دارد؛ یعنی تازه ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش در شهرستانها و ۷۰ درصد فروش در تهران است! این یعنی در سطح مملکت کسی سینما نمیرود؛ اما این همه در سطح کشور از طریق بازار ویدئو و البته به صورت آنچه غیرقانونی و سرقت است، از سوی قاچاقچیان و سارقان عرضه میشود و این به ناامنی بازار سینما برمیگردد. در حالی که اگر ویاودی وجود داشت، همه میتوانستند بدون اتکا به اکران و این همه جنگ گلادیاتوری، فیلمهایشان را در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. به همین دلیل اکران حالت ویترین پیدا میکند و برای تهیهکننده نیز اینکه هر فیلمی مدت کوتاهی بدرخشد و بلافاصله از طریق بازار ویاودی در اختیار مردم قرار بگیرد، کفایت میکند و اینگونه جلوی این بازارهای دربوداغانکننده گرفته خواهد شد».
این فیلمساز با اظهار تأسف از اینکه اکنون بازار ویدئو دست قاچاقچیان فیلم است، میگوید: «تلویزیون هم از فیلمهای ما حمایتی نمیکند و آنها را نمیخرد و تبلیغاتی از آنها پخش نمیکند. سایتهای اینترنتی هم برای فروش پهنای بازار، فیلمهای ما را مجانی پخش میکنند و از آن سو نیز در بیمارستانها، اتوبوسها، قطارها، هواپیماها و کشتیرانی بهطور رایگان این فیلمها را پخش میکنند؛ درحالیکه اینها باید رایت بخرند. به همین دلیل تنها ظرفیت، همین تعداد سالن سینمای محدود است؛ بنبستی که در واقع دارد فیلمها را ویران میکند و در آن فیلمها سوخته میشوند و راهی هم جز نابودی نیست تا مادامی که تنها ظرفیت همین سینماها باشند». وقتی از داوودنژاد درباره «رانتخواری» در اکران و ارتباطهای پشتپرده برای گرفتن نوبت اکران میپرسیم، این پرسش را از «عجایب» میداند؛ چون بدیهی است در این وضعیت نابسامان که سالنها محدود و ویدئو هم در دست قاچاقچیان است، راهی جز این باقی نمیماند! به همین دلیل همه تن به مناسبات غیرمنطقی و غیرقانونی میدهند و این باعث ناامنی بازار کالاهای فرهنگی در کل و سینما بهطور جزء خواهد شد.
داوودنژاد یک راهحل برای این مسئله در نظر میگیرد و میگوید: «اینکه بازارهای موجود قانونمند شوند و درآمدها به صاحبان اثر برگردد؛ یعنی ویدئوی خانگی از دست قاچاقچیان و سارقان بیرون آورده شود و ویاودی فیلمها در بازارهای قانونمند خانگی پخش شود. همچنین سایتهای اینترنتی نیز قانونی کار کنند و درآمدش را به تهیهکنندهها برگردانند. همچنین تمام مراکز عمومی (بیمارستانها، قطارها، هواپیماها و… ) نیز در صورت خرید رایت، حق استفاده از این فیلمها را داشته باشند. این ظرفیتها میتواند در اختیار تولید داخلی قرار بگیرد و تولیدکننده میتواند اینگونه یک بازار امن داشته باشد و خیلی مطمئن فیلمش را تولید و در بازار عرضه کند و این خود زمینهساز فضای مطمئنی است که جنگ گلادیاتوری در زمینه اکران فیلم و فیلمسوزی را از بین خواهد برد».
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوت برای رضا که عاشق زندگی بود؛ پیکر رضا داوودنژاد به خانه ابدی بدرقه شد
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- افزایش قیمت بلیت سینما چه تأثیری بر استقبال مخاطبان از فیلمها دارد؟
- ابوالحسن داودی رییس انجمن تهیهکننده _کارگردانان سینما شد
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- این ۸ سینماگر اردیبهشتی را بشناسید
- تیزر جدید «فِراری» رونمایی شد/ فیلم
- داودنژاد بعد از ۲۰ سال سراغ «مصائب شیرین» میرود/ صدور سه پروانه ساخت
- گزارش تصویری روز نهم جشنواره/ حواشی کاخ مردمی
- گزارش تصویری روز چهارم جشنواره فیلم فجر / نشست خبری فیلمهای «فراری» و «سوفی و دیوانه»
- گزارش تصویری روز چهارم جشنواره فیلم فجر/ حواشی کاخ جشنواره
- اعتراض داودنژاد به نحوه اکران «فراری» / «دستهایی میخواهند گور فیلمساز را بکنند»
- بررسی فیلم های جشنواره فجر در سینماسینما/ ۸- فِراری
- تمجید یک تهیهکننده سینما از بازی بازیگران فیلم داودنژاد
- در نشست مدرسه ملی مطرح شد/ سرمایه گذاری در سینما ورود به میدان مین است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما