تهیهکننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» با اعلام اینکه برای اکران نوروزی تلاش میکند، درباره پس گرفتن یکی از جوایز این فیلم که گفته شد در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر اشتباه اعلام شده اظهارنظر کرد.
به گزارش سینماسینما، محمدحسین قاسمی درباره موفقیت فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگرادنی نرگس آبیار و پیشبینیاش از کسب بیشترین سیمرغهای سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: اصولاً کار هنری را نمیشود پیشبینی کرد و سینما هم مستثنا نیست، اما تنها چیزی که از آن اطمینان داشتیم این بود که گروه فیلم «شبی که ماه کامل شد» تمام تلاش خود را برای این فیلم انجام میدهد تا به مخاطب احترام بگذارد و اثری ساخته شود که درخور نگاه مخاطب و پرده نقرهای سینما باشد. بنابراین از این حیث مطمئن بودم تمام تلاشمان را انجام میدهیم ولی درباره اینکه چه اتفاقی رخ میدهد امیدمان به خدا بود؛ هرچند در شروع جشنواره و بر اساس استقبال گرم مردم و منتقدان و اهالی رسانه میشد پیشبینی کرد که اتفاقات خوشی رقم خواهد خورد.
او گفت: نرگس آبیار در این فیلم نگاهی انسانی داشت و عشق را در مقابل یک تفکر نشان داد؛ عشقی که همیشه ناجی بوده اما متأسفانه در این ماجرا استخوانهایش در مقابل تفکر رادیکال خُرد میشود.
وی درباره زمان اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم پاسخ داد: برنامهریزی ما برای اکران نوروز است و اگر شرایط فراهم شود در نوروز فیلم را اکران عمومی خواهیم کرد، البته هنوز برای پخش فیلم به جمعبندی نهایی نرسیدهایم و این هفته پخشکننده فیلم هم مشخص میشود.
نرگس آبیار، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی
قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به موضوع فیلم چقدر برنامهریزی برای اکران و حضور خارجی آن وجود داشته است؟ با اشاره به حضورهای بینالمللی دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «نفس» که در مجموع به بیش از ۱۰۰ مورد میرسد، گفت: تلاش ما بر این بوده تا فیلمی بسازیم که برای خودش جهانی داشته باشد تا از این طریق برای مخاطب جهانی هم قابل فهم شود. خیلی از آثاری که ساخته میشود بویژه در حوزه جنگ، موفقیتی در عرصه بینالملل نداشته و یکی از دلایلش این است که فیلم نیاز به عقبه ذهنی و ارجاعات فرامتنی دارد، ولی ما سعی میکنیم در کارهایی که انجام میدهیم، فیلم جهان خود را تعریف کند تا هم برای مخاطب داخلی که ممکن است حتی سن و سال کمتری هم داشته باشد قابل فهم باشد و هم مخاطب خارج از ایران آن را درک کند. در فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم تلاش کردیم این موضوع لحاظ شود.
او اضافه کرد: در این راستا با چند پخشکننده بینالمللی هم صحبت کردهایم، اما قطعی نشده و قرار بوده پس از جشنواره به نتیجه نهایی برسیم.
تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره اطلاعات داستان فیلم و برخی حاشیههایی که شنیده میشد نیز توضیح داد: موضوع تفکرات رادیکال و بنیادگرا مسئله روز دنیا است و خانم آبیار هم چند سالی بود قصد داشت روی چنین موضوعی کار کند. قرار ما این بود که ابتدا بر اساس موضوعی که خارج از ایران مطرح شده بود یعنی در مورد پناهجویان سوری در کمپی در آلمان کار کنیم و حتی سرمایهای هم از طرف آلمانیها داشتیم، اما بعد با وجود تحقیقاتی هم که انجام شده بود به دلیل تفاوتهای فرهنگی برای ساخت فیلم در خارج از کشور و نیز مسئله زبان به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در داخل ایران کار کنیم. از آنجا که روی موضوع «شهاب و فائزه» (دو قربانی برادران ریگی) هم تحقیقاتی انجام شده بود نهایتاً بیشتر روی این مسئله تمرکز کردیم.
او افزود: البته در داستان فیلم فقط بخشی از آن به این دو شخصیت برمیگردد و بیشتر خانواده عبدالحمید و عبدالمالک ریگی روایت میشوند و با این حال در پروسه تحقیقات با خانواده شهاب و فائزه ارتباط گرفتیم. همه مصاحبههایی را که شخصیتهای ماجرا انجام داده بودند پیدا و بررسی کردیم. حواشیای هم که مطرح شد شاید به این دلیل بود که وقتی سوژه فیلمی مطرح میشود این اتفاقات پیش میآید اما خانواده شهاب و فائزه خیلی به ما لطف داشتند و همکاری زیادی کردند و در اختتامیه هم حضور داشتند.
قاسمی در پایان در پاسخ به اینکه چه شد یکی از سیمرغهایی که در مراسم پایانی عنوان شد به این فیلم تعلق گرفته، بعد به فیلم دیگری داده شد؟ گفت: واقیت این است که خیلی برای من تفاوتی ندارد و از جشنواره هم ممنونم، البته نه به خاطر اینکه جوایزی را گرفتیم چون به نظرم داوریهای امسال با شجاعت و درست بود. اما درباره جایزه بخش طراحی لباس که آقای بزرگنیا به عنوان یکی از داورها از روی برگه نام برگزیده را خواندند فکر نمیکنم یک داور چنین اشتباهی را از روی برگه انجام دهد و شاید در متن لوح این اشتباه پیش آمده باشد. با این حال خیلی برایم تفاوتی ندارد و فیلم دوست عزیزم آقای رضوی (ماجرای نیمروز: رد خون) هم نه فقط در طراحی لباس بلکه در تمام بخشها واجد شرایط خوبی بوده ولی براساس آنچه در فیلمها میبینیم فکر نمیکنم اشتباهی رخ داده باشد.
ساعاتی پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در ۲۲ بهمنماه، روابط عمومی جشنواره اعلام کرد، محمدرضا شجاعی برگزیده طراحی لباس جشنواره فیلم فجر که برای دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «ماجرای نیمروز: رد خون» نامزد دریافت جایزه شده بود برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» این سیمرغ را دریافت کرد که به اشتباه در مراسم اختتامیه «شبی که ماه کامل شد» عنوان شد.
فیلم «شبی که ماه کامل شد» در اختتامیه سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن (الناز شاکردوست)، بهترین نقش اول مرد (هوتن شکیبا)، بهترین نقش مکمل زن (فرشته صدرعرفایی)، بهترین فیلم (محمدحسین قاسمی)، بهترین کارگردانی (نرگس آبیار) و بهترین چهرهپردازی (ایمان امیدواری) را کسب کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز