بابت زلزله پُرصدمه غرب کشور، سهشنبه ۲۳ آبان عزای عمومی اعلام شد؛ اما اکران عمومی فیلم «خالتور» همچنان ادامه یافت. فیلم، ساخته آرش معیریان، سازنده «شارلاتان» و «کالسکه»، «آس و پاس» و یک دوجین اثر مشعشع دیگر است؛ و محصول پویا فیلم که در صورت تداوم اجرای ایده علی معلم عزیز و فقید ما در دورانی که هیات رییسه انجمن منتقدان سینمایی بودیم، میتوانست رکورددار دریافت نشان افتخاری «زرشک زرین» بدترین – بخوانید مبتذلترین- فیلمهای سال باشد. اما به گمانم برای دانستن اینکه اشاره تعحبآمیز جمله اول این یادداشت به چیست، خواننده روزنامه نیازی به اطلاع از این سوابق درخشان ندارد. چون اینبار دیگر رفقا به سیم آخر زدهاند و نام فیلم را بر صفتی منطبق کردهاند که به حق یا ناحق، میدانند پشت سرشان در محافل فرهنگی یا حتی نه چندان فرهنگی، به کار میرود و کارشان را به اختصار، توصیف میکند. تصورم این است که هر مخاطب این نوشته، بدون دیدن فیلم هم میتواند به واسطه همین اسم، تعجب حاصل از تداوم اکران فیلم در روز عزای عمومی را درک کند.
این روزها که در ایام پایانی ماه صفر به سر میبریم. اکران تمام فیلمها و نمایشها به همین دلیل تقویمی متوقف شدهاند و طبعا این سنت همیشگی، بدون توجه به فضای غمبار یا شنگول فیلمهای مختلف، شامل همه شده است. اما در روزی که عزا به عینیات جامعه خودمان مربوط میشد و همین نزدیکیها، به داغ مردمان کرد ایرانی برمیگشت، گویی عنوان «عزای عمومی» فقط در قالب یک عبارت و به شکلی کاملا صوری و تشریفاتی مطرح بود. از عزا در فضای عمومی جامعه، در توقف پخش برخی قطعات موسیقی و برنامههای روتین صدا و سیما و جایگزینی برنامههایی دیگر و از جمله در توقف اکران فیلمی که به واقع لقب بیمعنا و لسآنجلسیوار «شاد» بیش از ژانر متعالی «کمدی» برازنده آن است، هیچ نشانی نبود. این در حالی است که هر کس هر برشی از تصاویر «خالتور» را در مثلا در سردر سینما آزادی یا در ویدئووالهای پشت گیشه پردیسهای سینمایی دیگر میبیند، چشمش به تصویری جز بشکن و بالابنداز آدمهای فیلم نمیخورد. در این شرایط، شاید بیراه نبود که از سازندگان و صاحبان فیلم توقع همدردی میداشتیم؛ اما شیخ اجل فقط برای زمانه خود نسروده بود که «مرا به خیر تو امید نیست؛ شر مرسان» به همه اعصار اشاره داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جام جهانی و تئوری ژانر/یادداشتی از امیرپوریا
- برای پناهی که عصبانی نیست…/یادداشتی از امیرپوریا
- آخرین اخبار از اکران فیلمهای جدید در آستانه جشنواره فجر/ «خانه کاغذی» میرود، «پل خواب» میآید
- «خالتور» پنج میلیاردی شد/ تازهترین آمار فروش فیلمها
- خالتور کاری می کند که گنج قارون ،شاهکار به نظر برسد/یادداشتی از سعید مروتی
- استقبال مردم از «خالتور» در سینما/ «خفهگی» از مرز سه میلیارد تومان گذشت
- «خالتور» به سینماها میآید
- چه فیلمهایی در فصل پاییز اکران میشوند؟/ ثبت قرارداد فیلمهای جدید
- «مرگ یزدگرد» گردن روایتگری استادانه در مشرق زمین را افراشتهتر کرده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد