مرجان حاجیرحیمی دبیر گروه ایرانشهر روزنامه فرهیختگان و روزنامه نگار حوزه میراث فرهنگی نوشت:
خانهای که روزگاری ابهت خاصی داشت و به خاطر سبک معماری ویژه و همینطور مالک صاحبنامش، فیلمها و سریالهای فاخری چون سلطان صاحبقران (علی حاتمی)، عروسی خوبان (محسن مخملباف)، گراند سینما (حسن هدایت)، دلشدگان (علی حاتمی)، دیوانهای از قفس پرید (احمدرضا معتمدی)، افسانه آه (تهمینه میلانی) و شهرزاد (حسن فتحی) در آن فیلمبرداری شد، حالا به لطف مالک کنونیاش آنقدر مخروبه شده که پیمان قاسمخانی، کارگردان فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» سکانسهای مربوط به خانه حسام تبهکار را در آن میسازد که نمای خارجی آن خارج از شهر است ولی نمای داخلی به قلب بافت تاریخی تهران و خانه مستوفیالممالک پرت میشود. در این فیلم خانه حسن مستوفیالممالک که شش بار نخستوزیر و ۱۵ بار وزیر بود و به عنوان یکی از بزرگترین، خوشنامترین و کارآمدترین سیاستمداران دوره قاجار شناخته میشود، محلی برای زندگی اراذل و اوباش و آشپزخانهای برای تولید شیشه و روانگردانهای صنعتی میشود.
اما به راستی چه اتفاقی میافتد که چنین خانهای با معماری بینظیر، لوکیشن چنین فیلمی میشود؟ آیا کارگردانان امروز بدون دانستن پیشینه تاریخی خانهها و مالکان آنها فقط دنبال لوکیشنهایی هستند که فیلمشان در آن ساخته شود و اصلا به ارزش معنوی و مادی آن خانه توجه نمیکنند؟ چرا اغلب خانههای قدیمی و فاخر ایران در واقعیت هم محلی شدهاند برای زندگی معتادان تا جایی که شهرداریها در شهرهایی چون تهران، شیراز، قزوین و اهواز بافت تاریخی را خراب میکنند تا در ظاهر معتادان را از آن محلات دور کنند. حالا این تصور به سینمای ایران نیز راهیافته تا جایی که در بسیاری از فیلمها وقتی میخواهند خانه معتاد یا تبهکاری را نشان دهند به سراغ خانههای تاریخی میروند و آرامآرام هنرهفتم به مخاطبان القا میکند که خانههای تاریخی و قدیمی محل زندگی افراد متشخص نیست و این اراذل و اوباش هستند که در آنها زندگی میکنند. بعد از مدتی وقتی مردم و مسئولان به این باور برسند که در این خانهها دیگر نمیشود زندگی کرد، به نگهداری از آنها بیتوجه شده و ترجیح میدهند این خانهها را خراب و نوسازی کنند.
با این حال حساب خانه مستوفیالممالک در گذر مستوفی چهارراه گلوبندک تهران جداست. این خانه که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، در دهه ۶۰ با ترغیب سیدمحمد غرضی، وزیر پست و تلگراف و تلفن از بازماندگان مستوفیالممالک خریداری شد تا در آن موزه پست راهاندازی شود. اما پس از گذشت سالها هنوز این امر محقق نشده است. حالا شرکت پست که مالک امروز آن است این خانه را به گروههای فیلمبرداری اجاره میدهد بدون آنکه کمیتهای برای بررسی فیلمنامه داشته باشند تا بدانند آیا موضوع فیلم با چنین خانهای هماهنگی دارد یا خیر؟ شاید هم مهم نیست. مهم اجارهبهایی است که گرفته میشود و حتی برای خود بنا نیز هزینه نمیشود چراکه وضعیت کنونی این ساختمان اصلا خوب نیست. سقفها طبله کرده، گچبریها ریخته و درها را موریانه زده. این شرکت حتی اجازه نمیدهد بازدیدکنندگان و علاقهمندان از این خانه دیدن کنند. نه مرمت و بهسازی در کار است نه بازدید و مروری. خانه مستوفیالممالک نیاز به مرمت فوری دارد که اگر رخ ندهد معلوم نیست چند زمستان دیگر میتواند در برابر برف و باران تاب آورد و فرو نریزد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما / صحبت های پژمان جمشیدی درباره پیمان قاسم خانی، فیلم «رگ خواب» و تجربه متفاوت جشنواره فجر
- اختصاصی سینماسینما/ پیمان قاسم خانی: اگر یک فیلم را دومیلیون نفر ببینند یعنی زلزله
- نگاهی به خوب، بد، جلف/ اینو همه می دونن، همه
- عکس اینستاگرامی متفاوت سام درخشانی و تشکر از عوامل «خوب، بد، جلف»
- پژمان جمشیدی: به خاطر انتخاب نشدن فیلم «خوب،بد،جلف» بسیار غمگین شدم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد