احمد صراف یزد، کارگردان مستند «تا بادها، یادها را نبرند» معتقد است مادامی که ما به مستندهای آرشیوی به عنوان یک سند تاریخی و هویتی نگاه نکنیم نمیتوانیم به آینده مستندهای آرشیوی امیدوار باشیم.
به گزارش سینماسینما، احمد صراف یزد کارگردان مستند «تا بادها، یادها را نبرند» که متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شده است، درباره این فیلم گفت: این مستند روایتی از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهر یزد به زبان عکسها و تاریخچه عکاسی در این شهر است. در این مستند به واسطه چند فریم عکس سعی در تعریف قصهای در شهر یزد را داریم و همچنین به اتفاقها و رویدادهایی که زمان ثبت این عکسها رخ داده میپردازیم، مانند اینکه چه کسی، در چه زمانی، با چه هدفی و… گرفته است.
این مستندساز درباره علت ساخت مستندی با این موضوع عنوان کرد: من همیشه علاقهمند به آرشیو بودهام و در تمامی آثار خود تلاش کردم که گریزی به آرشیو نیز بزنم چراکه در آثار مستند، استفاده از منابع آرشیوی سندیت بیشتری به فیلم میدهد و میتواند باعث تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان شود. از آنجایی که سالهاست عکاسی میکنم و درحال جمعآوری آرشیوی از عکسهای قدیمی یزد هستم؛ به مرور زمان آموختم چگونه عکسهای تاریخی را تحلیل و بررسی کنم که همچنان نیز این جمعآوری آرشیو برای من ادامه دارد و همچنان نیز جذاب است.
کارگردان مستند «تا بادها، یادها را نبرند» درباره چالشهایی که در ساخت مستند جدید خود با آن مواجه بوده است، بیان کرد: زمانی که قرار است درباره یک واقعه تاریخی و یک شهری مانند یزد فیلم مستندی بسازید از آنجایی که این شهر تاریخچه عکاسی قابل دسترسی ندارد برای دستیابی به عکسهای موردنظر راه سختی در پیش است چراکه باید خانه به خانه و فرد به فرد با شهروندان این شهر صحبت شود تا از آلبومهای شخصی خود چند قطعه عکس را در اختیار ما بگذارند.
او ادامه داد: نکته مهم و قابل توجهی که در فیلم نیز به آن اشاره میکنیم این است که مردم در آلبومهای شخصی خود عکسهای واقعا خوب و بینظیری دارند اما رسیدن به این عکسها و جلب اعتماد صاحبان آنها برای استفاده از عکسهایشان در فیلم کار بسیار دشواری بود. نزدیک به هشت ماه نیز پروسه تولید و تدوین این مستند زمان برده است که البته تعداد جلسات فیلمبرداری نیز بسیار محدود و کم بود.
کارگردان مستند «شازده حمام» درباره اهمیت ساختن آرشیو و کمک و تاثیر آن در آثار مستند توضیح داد: مادامی که ما به مستندهای آرشیوی به عنوان یک سند تاریخی و هویتی نگاه نکنیم نمیتوانیم به آینده مستندهای آرشیوی امیدوار باشیم. الان تنها جایی که برای دریافت منابع آرشیوی در اختیار فیلمسازان قرار دارد فیلمخانه ملی ایران است اما برای ساخت اثری در شهرهای دیگر این فیلمسازان باید چه کنند؟
او ادامه داد: مراکز و نهادهایی مانند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که توجه ویژه بر موضوع پژوهش دارند، میتوانند بخشی را برای جمعآوری آرشیو راهاندازی کنند و آموزشهایی نیز برای چگونگی جمعآوری منابع آرشیوی صورت گیرد تا در نهایت به یک فرآیند درست برای رسیدن به منابع مورد نیاز برسیم.
صراف یزد در پایان درباره جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: من سه دوره در جشنواره حضور داشتهام و فکر میکنم موضوعی که دارای اهمیت بالایی است پرداخت به سینمای مستند در شهرستانها و تمرکز زدایی از تهران است، البته که در این سالها اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ داده اما باز هم فکر میکنم باید این تمرکز بیشتری در این حوزه وجود داشته باشد. همچنین توجه به بودجهها و جایزههایی که در اختیار آثار قرار میگیرد نیز از نکات مهمیست که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- ساخت مستند زندگی نویسنده و مترجم سرشناس
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- جشنواره آلمانی به «پر» جایزه داد
- «مذهب امروز» به «ققنوس» جایزه ویژه داد
- ۲۳۱۴ مستند خارجی به «سینماحقیقت» رسید/ حضور ۱۲۳ کشور
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش