دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی فیلم «عنکبوت مقدس» را که در جشنواره فیلم «کن» به نمایش درآمد، بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیهکننده و عوامل سازنده دانست.
به گزارش سینماسینما به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن یادداشت دکتر سید سعیدرضا عاملی بدین شرح است:
«هر ساله جشنوارههای جهانی با سبک و سیاق خاص خود و با رویکردهای متفاوت در مناطق مختلف جهان برگزار میشود. این جشنوارهها زمینهای برای توجه بیشتر به آثار تولید شده برتر در سراسر جهان به حساب میآید. در جشنوارههای جهانی فرصتی برای معرفی تولیدات سینمایی کشورهای مختلف در عرصهی سینمایی فراهم میشود.
جشنواره «کن» فرانسه یکی از شناخته شدهترین جشنوارههای بینالمللی است که با نگاهی به بخشهای مختلف و انتخابهای هرساله آن میتوان به اهداف سوگیرانه آن پی برد. جشنوارهای با اغراض روشن سیاسی و دور از ارزشهای انسانی که زمانی بخش فیلم های مستهجن داشت و از سال ۲۰۱۰ نخل دگرباشی که ترویج همجنسگرایی، دو جنس گرایی و … است را به بخشهای رسمی خود اضافه کرد.
بخش رسمی این جشنواره شامل فیلمهای بلند و کوتاه و «نوعی نگاه» تاکنون ۲۴ جایزه به سینماگران ایرانی اعطا کرده است. این جوایز اکثرا به فیلمهای ایرانیان ساکن در خارج از کشور اختصاص داشته ولی به ملت و جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده است. در جشنواره ۲۰۲۲ در ادامه روشهای تخریب کننده گذشته، این جشنواره توهین آشکار دیگری به فرهنگ و ارزشهای مردم ایران اسلامی را دنبال کرد.
فیلم «عنکبوت مقدس» داستان فریبکارانه قاتل سریالی است که با عصبیت کورکورانه جاهلی نسبت به قتل زنان اقدام میکند و آن را نماد تقدسگرایی و دینداری نموده است. این فیلم که با گروهی از مهاجرین ایرانی در کشور اردن ساخته شده، نه تنها مجوزی از نهادهای مسئول در ایران نداشته بلکه نشاندهنده برنامهریزی دقیق دشمن برای نمادسازی نسبت به «انسان مذهبی» و تخریب مفهوم «تدین و ایمان» است. در واقع کشور سازنده، فرانسه و سفارش شده آن جشنواره کن به حساب میآید. نسبت ناروا به مردم متدین و مسلمان و تعمیم عصبیت یک فرد به ظاهر متدین به عموم جامعه مومنان، نوعی تخریب نسبت به جامعه بزرگ و ملت شریف ایران است.
نگاهی به وضعیت غرب و به خصوص کشور فرانسه نشان میدهد، آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده بیش از آن که مسأله جامعه ایرانی باشد، بازنمایی انعکاسی جامعه فرانسه است، نه جامعه مومنان و دینداران خانواده گرا و اهل ایثار و از خودگذشتگی، که صاحب سابقه هزارهای تمدن صلح و آرامش است. در جامعه فرانسه، زنان فرانسوی بارها در اعتراض به خشونت علیه زنان به خیابانها آمدهاند و منابع آماری نشان میدهد، سالیانه ۲۲۰هزار زن فرانسوی قربانی خشونت میشوند و ۹۴ هزار نفر نیز مورد خشونت جنسی قرار میگیرند. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۰۲ زن به دست شریک زندگی خود کشته شده است. خوب بود جایزه «کن» به بازنمایی خشونت علیه زنان در فرانسه میپرداخت و به نوعی جلوی این فاجعه اجتماعی را میگرفت.
به نظر میرسد تهیه کننده و کارگردان فیلم و تشویق کننده و جایزه دهنده، بیش از تخریب متن، به دنبال تخریب زمینه بودهاند و سرزمین مقدس امام رضا «علیهالسلام» و امامالمسلمین را که سالیانه میلیونها مسلمان از سراسر ایران و جهان اسلام برای تجدید عهد و بهرهگیری از معنویت و هدایت الهی به زیارت آن امام رئوف میروند، هدف عنکبوتی، تاریکفکران قرار گرفته است. این در حالی است که زیارت امام رضا «علیهالسلام»، محملی برای آرامش و آغازها و انجامهای معنوی شاکرانه و از همه زیباتر خلق اندیشهورزیهای عارفانه و عمق بخشنده به ایمان و تقوای الهی است.
در اندیشه قرآنی اسلام، وجه مشترک همه کفار عصبیت است؛ آنها که به صورت کورکورانه از گذشتگان تقلید میکنند و اهل تدبیر و عقلانیت نیستند و گرفتار خشونت و کشتارهای جمعی و زیرپا گذاشتن حقوق و خصوصاً حق زندگی دیگران میشوند. اما در واقعیت، اندیشه و جامعه اسلامی، مظهر عقلانیت و رفتار اخلاقی با رعایت کرامت انسانی و احترام به حقوق همه انسانهاست. از منظر دین، قتل یک انسان بزرگترین معصیت الهی است که مستوجب بالاترین حکم کیفری است. در این فضا، دین را با عصبیت پیوند زدن، یک بازی شیطانی بیش نیست.
در جمهوری اسلامی ایران نیز همین رویکرد توجه به ارزشهای انسانی و به خصوص بانوان سرلوحه سیاستها و برنامهریزیهای ملی است و در برابر مهاجمین به این ارزشها، مقابله و مواجهه محکوم کننده صورت گرفته و همواره تامین امنیت و سلامت زنان و دختران این سرزمین را دنبال کرده است. همانطور که در ماجرای قاتل سریالی که بیشتر گرفتار جنون داعشی بود تا فرهنگ اسلامی سازگارانه، دستگاههای امنیتی و قوه قضائیه به درستی ورود پیدا کرده و پس از بررسی دقیق پرونده، نسبت به حکم شرعی اعدام قاتل اقدام شده است.
بر این اساس سه نکته مورد تاکید قرار میگیرد:
۱. هجوم غرب و به طور خاص فرانسه به ارزشهای اسلامی و انسانی، سابقه دیرینهای دارد که نمونه آن بیحجابی اجباری نسبت به خانمهای مسلمان است. این بیاحترامی و حرمتشکنی نسبت به ارزشهای اسلامی در دوره ظهور انقلاب آزادیبخش اسلامی در ایران به بالاترین حد خود رسیده است. تهاجمی برنامهریزی شده، مهندسیشده و هدفمند که هدفی جز تخریب بنیانهای اساسی جامعه مانند دین و خانواده را ندارد و هر روز در عرصه متفاوتی به نمایش گذاشته میشود. این تلاشها برای خاموشی نور الهی یقیناً سرانجام نیکی برای دشمنان نخواهد داشت و گسترش معنویت، ظهور اسلامگرایی در جهان و به خصوص در اروپا و فرانسه و افول تفکر جدایی دین از عرصههای مهم زندگی را بدنبال خواهد داشت. بدیهی از منظر دین مبین اسلام، خیرخواهی برای همگان و دعا برای سلامت و تعالی همه جامعه بشری، یک خصلت دینی و نشان از عمق دینداری است.
۲. شایسته است وزارت امور خارجه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حقوقی کشور دعوای حقوقی علیه جشنواره کن را به استناد تشویق بازنمائی دروغ، ترویج خشونت و تخریب حقوق عامه مردم شریف و متدین ایران اسلامی در محاکم حقوقی بین المللی دنبال کنند و ایجاد رویههای حقوقی مقابله با تخریب اسلام و مسلمانان را دردستور کار با همکاری کشورهای اسلامی قرار دهند.
۳. از جامعه فاخر هنری ایران انتظار میرود با نگاهی متفاوت، ارزشهای جامعه اسلامی ایران از جمله خانوادهگرایی، ظلمستیری، عدالتگرایی، احترام به دیگران، از خودگذشتگی و ایثار و عشق و مهربانی به آستان امامرئوف حضرت رضا علیه السلام که جزئی از هویت و سیره و منش دائمی ایشان است را در آثار هنری، فیلمهای اندیشه برانگیز کوتاه و بلند و در روایتهای داستانی جذاب بازنمایی کند و نماد شخصیتی نسل جوان امروز ما، سردار سلیمانی عزیز را در پیوند با ولایت و امامت محور نمادسازیهای ملی و جهانی قرار دهد.
به طور حتم «عنکبوت مقدس» بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی و صهیونیستی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیهکننده و عوامل سازنده است که امیدواریم مردم فرانسه و سایر ملتهای اروپائی و البته جوامع اسلامی نسبت به سیاست تشویق تخریب مسلمانان و عدم رعایت حقوق زندگی شرافتمندانه دیگران اعتراض عمومی کرده و پویش ضد نژادپرستی نسبت به جشنواره کن را دنبال کنند تا شاهد آرامش محترمانه در فضای رسانهای باشیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه