«شب سینما »در نوزدهمین نشست خود، شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن، با موضوع «فمنیسم در سینما» و اجرای سید حسن حسینی ،میزبان مهرداد پارسا، پژوهشگر فلسفه و سینما بود.
پارسا درابتدا تاریخچه ای از ایدئولوژی را عنوان کرد: فمنیسم راهبردی برای در هم شکستن و بی اعتبار کردن ایدئولوژی های مردانه است. نظریه فمنیستی فیلم نیز چیزی جز تلاش برای کشف و ردیابی همین ایدئولوژی های مردانه در آثار سینمایی مختلف نیست. مارکس ایدئولوژی را به معنای منفی کلمه در نظر می گرفت و در واقع در مارکس ایدئولوژی به نوعی آگاهی کاذب تبدیل می شود. اما قبل از مارکس در عصر روشنگری آنتوان دوتراسی این واژه را به معنای مثبت کلمه یعنی علمی برای شناخت خواستگاه های اندیشه به کار می گیرد.
کار ایدئولوژی مشروعیت بخشی به وضع موجود است
او ادامه داد: در بحث مارکس ایدئولوژی به ابزار نظام سرمایه داری برای تثبیت وضع موجود تبدیل می شود. کار ایدئولوژی مشروعیت بخشی به وضع موجود است.در مرحله بعدی ایدئولوژی اسطوره سازی می کند و در مرحله سوم ایدئولوژی کارش همگون سازی فردیت هاست.
موج اول، مطالبات حقوقی
او در مورد موج اول فمنیسم توضیح داد: مسئله اصلی موج اول فمنیسم مطالبات حقوقی، حق رای و برابری زن و مرد بود. به نظر می رسد موج اول با پارادایم ایدئولوژیک کلاسیک کار می کند و مسئله را در سطح مطالبات اجتماعی و سیاسی دنبال می کند. این یک شکل ابتدایی و اولیه از فمنیسم است که فمنیسم سیاسی است و در کشورهای جهان سوم بیشتر شاهدش هستیم و البته به دلیل همین وضعیت مستقیما سیاسی ایی که دارد نقدهای زیادی به آن وارد است.
موج دوم، هنر و فلسفه
پارسا در مورد موج دوم گفت: در موج دوم ما متفکرانی مثل ورجینیا ولف را داریم که مسئله را تا حد زیادی به سمت حوزه هایی چون ادبیات و هنر و فلسفه می برند و معتقدند ،زن در واقع چیز پیشینی و مقدمی نیست، ساختارها هستند که ویژگی ها را به زن تحمیل می کنند. پس تا حدی می توان رشد جدی و نظری را در موج دوم شاهد بود.
وی ادامه داد: موج اول و دوم تا حدودی دغدغه دستیابی به جایگاه مشترک و مشابه مردان را دارند.
موج سوم، به رسمیت شناختن الگوی تفاوت جنسی
پارسا در توضیح موج سوم گفت: مسئله ی اصلی در موج سوم، به رسمیت شناختن الگوی تفاوت جنسی و دست یافتن به هستی شناسی زنانه است. ویژگی موج سوم تبدیل شدن به فلسفه فمنیسم است. منظور از فلسفه فمنیسم، تلاش برای ردگیری مسئله در حوزه های پیچیده فلسفه است. در موج دوم از این حرف زده می شود که زن همیشه دیگری بوده و حالا باید او را تبدیل به امر همسان کنیم. در موج سوم زن به دیگری ای تبدیل می شود که از قضا باید دیگری باقی بماند تا بتواند به عنوان یک عامل خارج از ساختار، باعث پویایی این ساختار یا به چالش کشیدن آن شود.
پارسا در مورد نظریه فمنیستی فیلم اظهار داشت: در دهه ۷۰، به واسطه موج دوم فمنیسم، نظریه فمنیستی فیلم شکل می گیرد. در آمریکا نظریه پردازانی، به نقد فمنیستی فیلم ها می پردازند و مسئله اصلی آنها نحوه بازنمایی زنان در آثار سینمایی است.
«شب سینما» پنجمین شب از « شب های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن ها ، به تهیه کنندگی سلمان وکیلی ،هر چهار شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو