شورای عالی خانه هنرمندان ایران با انتشار دردنامهای، ضمن انتقاد از آشوبها و جنگ طلبیهای برآمده از جهان امروز، با ستایش صلح، برقراری آرامش و امنیت در همه سرزمینها را آرزو کرد.
به گزارش سینماسینما، متن این دردنامه بدین شرح است:
«به نام صلح
اینک که بشر پس از گذر از فراز و فرود تجربه سنگین، پرهزینه و عبرتآموز تاریخ و با افتخار و غرور، به دستاوردهای عظیمش همچون علم، آگاهی و عقلانیت میپندارد توانسته است بر مدیریت جهان خویش و تحقق آرزوها و آرمانهای انسانی، اخلاقی و متعالیاش تسلط یابد و بر این چیرگی خویش ببالد.
در روزگاری که آسمان جهانش هنوز از خاطره سیاه ابرهای سنگین دو جنگ ننگین جهانی مکدر و مجروح است، شاهدیم بار دیگر چگونه بشر به جان هستی خویش افتاده و مستانه سودای غریو گوش خراش مرگ غیر را در خیالش و با شهوتی بیش از پیش مزه مزه میکند.
امروز که بشر بیش از همه تاریخ گذشته خود میتواند به مدد اندیشمندان، نخبگان، علوم پیشرفته نوین و تکنولوژیهای حیرتانگیز، جهانی زیباتر، صلحآمیزتر، آرامتر، زندگی بخشتر و سبزتر را به خود و به تنها منزلگاهش هدیه دهد، شاهدیم چگونه راه کج پیشه کرده و از آن همه دستاوردهای متعالی در جهت جنگ افروزی، نابودی و نفاق و نفرت و کینه بهره میجوید.
رسانههای عالمگیر به جای انتشار و بشارت عشق، بر شیپور جعل و نفرت میدمند. سیاستمداران و سیاستبازان عرصه قلدری و قدرت بر کهنه طبلهای عقدههای تاریخی خویش میکوبند و سرمایهداران و سوداگران مستکبر از این سفره پر از خون و رنج طعامی لذیذ برای خود دست و پا میکنند.
لکه شرم ابدی این روزگار تا ابد بر پیشانی بشریت سیاه خواهد ماند ولو آنکه بخواهد به هر استدلال یا بهانهای از ننگش برائت بجوید نخواهد توانست.
در مذمت جنگ بسیار میتوان گفت. شر و نکبت جنگ بر کسی پوشیده نیست. شوربختانه جهان را صلح طلبان و آشتی جویان، صبوران و رواداران اداره نمیکنند و از همین روست که اولین قربانیان جنگها همان بیگناهان بیخبر و یا صلح طلبان روادارند.
صلح ناعادلانه بر جنگ عادلانه اولاست (سیسرون فیلسوف رومی) زیرا که از پشت صلح زندگی و از پس جنگ، مرگ زاده میشود.
هنرمندان چونان وجدان بیدار و حساس جوامع بشری و به دلیل ماهیت ویژه خود بیش و پیش از سایرین، درد و رنج کودکان و جوانان بیگناه، مادران داغدار، پدران بیسقف و آشیان و خاموشی لانههای طوفانزده و مرگ عشق و صلح و مهر را همذات پندارانه حس و احساس میکنند.
ما هنرمندان این سرزمین همچون سایر جانهای روشن و وجدانهای بیدار در سراسر گیتی، مراتب انزجار و بیزاری و برائت خود را از جنگ و جنگافروزان، نفرت و نفرتپراکنان و کارگزاران پروژه منفور «دیگری سازی»، فارغ از هر گونه دیگرسازیهای نژادی، قبیلهای، جغرافیایی، مسلکی و بیرقی اعلام میداریم و دردمندانه و آرزومندانه خواهان پایان بخشیدن فوری به هرگونه خشونت و نفرت و تخریب و کشتار تحت هر بهانه یا استدلال مصلحت اندیشانه هستیم و از جامعه بیدار و آگاه جهان بشری برای کمک به پایان دادن به فجایع بیشتر استمداد میطلبیم و اعتراضمان را همصدا و همنوا با همه آزادگان جهان با بلندترین غریوش فریاد میکشیم.
زنده باد صلح. ننگین باد جنگ»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- «شب، خانه، بخارا»؛ تاریخ نگار و مبتنی بر رسالت فرهنگی
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- شب وقایعنگاری بخارا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





