در نهمین روز از سی و هفتمین دوره جشنوارهی تئاتر فجر، دو نمایش با محتوایی از خشونت روی صحنه رفت.
به گزارش سینماسینما، نمایش «نقاشی اشر» نوشته محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی دوشنبه ۲۹ بهمن ماه در تالار «قشقایی» مجموعه تئاترشهر در دو نوبت روی صحنه رفت.
آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قائممقامی و فرزاد نامآور در این نمایش نقش آفرینی کردند.
داستان این نمایش ۶۵ دقیقهای درباره مرد کورنگی است که یکی از نقاشیهای اشر را میدزد. این مرد در خانوادهای با شخصیتهای عجیب و غریب بزرگ شده است. طی حادثهای نقاشی او خراب می شود و بقیه می خواهند بازسازیاش کنند و در این حین این خانواده درگیر اتفاقاتی میشوند.
نویسنده این نمایش را، با نیم نگاهی به نمایش نامه ستوان آینیشمور مک دونا نوشته است و مانند نمایشهای مک دونا، «نقاشی اشر» هم دارای خشونتهای فانتزی است.
در این نمایش با تعدادی شخصیت جذاب، فانتزی، عجیب و تا حدی خُل و چل مواجه هستیم که در طول نمایش، تماشاگر را با فضای غیرواقعی نمایش همراه میکنند.
ابتدای این نمایش تماشاگران با نمایشی قصه گو روبرو هستند که در طول نمایش و به تدریج با شخصیتهای عجیب این داستان روبرو میشوند.
در این نمایش صندلیهای سالن پُر شد و برخی از تماشاگران روی پلهها و زمین به تماشای آن نشستند و این نمایش توانست نظر آنها را به خود جلب کند و در انتها تشویقهای طولانی تماشاگران را به دنبال داشت.
نمایش «پسرها، پسرند» یکی دیگر از نمایشهایی بود که در نهمین روز جشنوارهی تئاتر فجر در تالار مولوی روی صحنه رفت. این نمایش از کشور رومانی و به کارگردانی «فرنس فهر» در بخش بینالملل سی و هفتمین جشنواره فجر حضور دارد.
«پسرها، پسرند» نمایشی ۴۰ دقیقهای فیزیکال و بدون کلام است که سه بازیگر مرد در آن نقش آفرینی میکنند.
در این نمایش بازیگران با چهرههای عبوس و سرد که انگار در آسانسوری قرار دارند به طور هماهنگ همراه با موسیقی حرکاتی را انجام میدهند.
گویا کارگردان در این نمایش به خشونتی که در مردان وجود دارد اشاره میکند، خشونتی که نسل به نسل در جامعه خشونت زده دیده میشود و تکرار حرکات در نمایش بر این تداوم تاکید میکند.
بازیگران در طول اجرا با حرکات نمایشی به طرز خشونت باری یکدیگر را کتک میزنند و در جاهایی از نمایش نشان میدهند که به این خشونت عادت کردند. در واقع به نوعی بیان میکنند که جامعه به خشونت عادت کرده و تمام جوامع بر این گمانند که مرد باید ذات خشنی داشته باشد و همه آنها طبق یک دستورالعمل پسران و مردان خشنی تربیت و تحویل جامعه میدهند.
در این نمایش هم برخی روی زمین به تماشای آن نشستند.
«پسرها، پسرند» با وجود اینکه یک نمایش مفهومی بود که هرکس میتوانست برداشتی متفاوت انجام دهد و نمایشی با تکرار یک سری حرکات هماهنگ بود اما توانست تاحدی نظر مخاطبان خود را جلب کند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: آسانسور یک فضای باریک است که مردم در آن قرار میگیرند و بدون آنکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به بالا و پایین میروند. آسانسور همیشه در حال حرکت است اما اگر به طور ناگهانی در راه گیر کند، هرچیزی میتواند رخ دهد.
سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۴ اسفند ماه در جریان است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد