در نهمین روز از سی و هفتمین دوره جشنوارهی تئاتر فجر، دو نمایش با محتوایی از خشونت روی صحنه رفت.
به گزارش سینماسینما، نمایش «نقاشی اشر» نوشته محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی دوشنبه ۲۹ بهمن ماه در تالار «قشقایی» مجموعه تئاترشهر در دو نوبت روی صحنه رفت.
آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قائممقامی و فرزاد نامآور در این نمایش نقش آفرینی کردند.
داستان این نمایش ۶۵ دقیقهای درباره مرد کورنگی است که یکی از نقاشیهای اشر را میدزد. این مرد در خانوادهای با شخصیتهای عجیب و غریب بزرگ شده است. طی حادثهای نقاشی او خراب می شود و بقیه می خواهند بازسازیاش کنند و در این حین این خانواده درگیر اتفاقاتی میشوند.
نویسنده این نمایش را، با نیم نگاهی به نمایش نامه ستوان آینیشمور مک دونا نوشته است و مانند نمایشهای مک دونا، «نقاشی اشر» هم دارای خشونتهای فانتزی است.
در این نمایش با تعدادی شخصیت جذاب، فانتزی، عجیب و تا حدی خُل و چل مواجه هستیم که در طول نمایش، تماشاگر را با فضای غیرواقعی نمایش همراه میکنند.
ابتدای این نمایش تماشاگران با نمایشی قصه گو روبرو هستند که در طول نمایش و به تدریج با شخصیتهای عجیب این داستان روبرو میشوند.
در این نمایش صندلیهای سالن پُر شد و برخی از تماشاگران روی پلهها و زمین به تماشای آن نشستند و این نمایش توانست نظر آنها را به خود جلب کند و در انتها تشویقهای طولانی تماشاگران را به دنبال داشت.
نمایش «پسرها، پسرند» یکی دیگر از نمایشهایی بود که در نهمین روز جشنوارهی تئاتر فجر در تالار مولوی روی صحنه رفت. این نمایش از کشور رومانی و به کارگردانی «فرنس فهر» در بخش بینالملل سی و هفتمین جشنواره فجر حضور دارد.
«پسرها، پسرند» نمایشی ۴۰ دقیقهای فیزیکال و بدون کلام است که سه بازیگر مرد در آن نقش آفرینی میکنند.
در این نمایش بازیگران با چهرههای عبوس و سرد که انگار در آسانسوری قرار دارند به طور هماهنگ همراه با موسیقی حرکاتی را انجام میدهند.
گویا کارگردان در این نمایش به خشونتی که در مردان وجود دارد اشاره میکند، خشونتی که نسل به نسل در جامعه خشونت زده دیده میشود و تکرار حرکات در نمایش بر این تداوم تاکید میکند.
بازیگران در طول اجرا با حرکات نمایشی به طرز خشونت باری یکدیگر را کتک میزنند و در جاهایی از نمایش نشان میدهند که به این خشونت عادت کردند. در واقع به نوعی بیان میکنند که جامعه به خشونت عادت کرده و تمام جوامع بر این گمانند که مرد باید ذات خشنی داشته باشد و همه آنها طبق یک دستورالعمل پسران و مردان خشنی تربیت و تحویل جامعه میدهند.
در این نمایش هم برخی روی زمین به تماشای آن نشستند.
«پسرها، پسرند» با وجود اینکه یک نمایش مفهومی بود که هرکس میتوانست برداشتی متفاوت انجام دهد و نمایشی با تکرار یک سری حرکات هماهنگ بود اما توانست تاحدی نظر مخاطبان خود را جلب کند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: آسانسور یک فضای باریک است که مردم در آن قرار میگیرند و بدون آنکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به بالا و پایین میروند. آسانسور همیشه در حال حرکت است اما اگر به طور ناگهانی در راه گیر کند، هرچیزی میتواند رخ دهد.
سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۴ اسفند ماه در جریان است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





