باران کوثری که در مدت حضور دولت دهم با مشکل ممنوعیت فعالیت روبرو بوده، درباره این موضوع و پاسخی که از مسئولان وقت گرفته صحبت کرده است، البته او وزرات ارشاد در دولت یازدهم را نیز محافظهکار توصیف میکند.
به گزارش سینماسینما، باران کوثری که در سالها پایانی دولت دهم یعنی ۹۰ تا ۹۲ به دلیل برخی موضعگیریهای سیاسی امکان فعالیت نداشته است، در ابتدای گفتوگویش با روزنامه اعتماد این موضوع را تایید میکند و درباره آن میگوید: «اما هیچوقت به طور صریح و روشن به من اعلام نکردند که اجازه کار ندارم. وقتی هم تماس میگرفتم تا دلایل را جویا شوم آقای سجادپور میگفت: «شاید خود کارگردانها علاقه ندارند با شما همکاری کنند.» هیچوقت واضح بیان نشد ولی دلایل قابل حدس است؛ به دلیل یک سری فعالیتهایی که اصلا هم از انجامشان پشیمان نیستم.»
او اضافه میکند که مدیریت سینمایی وقت این حرف را رد میکرده است: «ابتدا نمیپذیرفتند اما اواخر گفتند بله «مسالهای وجود داشته اما مشکل حل شده است.» من هم گفتم خب خدا را شکر بالاخره اذعان کردید ماجرایی وجود داشته که حالا حل شده است.»
البته کوثری معتقد است هنرمندان دیگری هم وارد حمایت شدند اما شاید شهرت باعث بیشتر دیده شدن فعالیت بعضی افراد میشود: «خوشبختانه هنرمندان سینما همواره از کارزارهای سیاسی سربلند بیرون آمدهاند. یعنی موضعگیری روشن داشتند و اکثرا هم در همان جهتی گام برداشتند که با خواست مردم همسو بود. فکر میکنم روزگار ما نسبت به گذشته تغییر کرده و انتظار مردم از هنرمند متفاوت است. به عنوان نمونه وقتی مارلون براندو واکنش یا اعتراض سیاسی-اجتماعی انجام داد خیلی به چشم آمد اما امروز دیگر همه مواضع سیاسی خود را به صراحت بیان میکنند. مثلا در امریکا گروهی از هنرمندان به منتقد جورج بوش و مدافع باراک اوباما تبدیل میشوند. خوشبختانه این اتفاق در جهان فراگیر شده و به دلیل شرایط، ولی به دلیل حساسیت اوضاع در ایران، کمی سخت به نظر میرسید هنرمندان موضع خود را روشن بیان نکنند. هر هنرمندی که اندکی دغدغه مردم داشت قطعا حمایت میکرد.»
«لانتوری» اصلا درباره آمنه بهرامی نبود
اخیرا برخی حاشیهها برای کوثری به وجود آمده است که به نشست فیلم «لانتوری» و ساخت کلیپ «چرا رفتی» برای همایون شجریان باز میگردد، اما از نظر کوثری هیچکدام از این اتفاقات به اندازه ماجرای فیلمهای توقیف شده پررنگ نبوده است، او درباره این حواشی میگوید: «امکان دارد برای هر کسی پیش بیاید ولی وقتی شما شهرت داشته باشید بیشتر به چشم میآید. ترجیح میدهم درباره آن نشست و واکنش افراد صحبت نکنم چون همهچیز کاملا روشن بود. یک شخص راجع به فیلم اطلاعات درستی نداشت. مثل اینکه گفته شد فیلم درباره زندگی آمنه بهرامی بوده درحالی که اصلا اینطور نبود. یا چرا من درباره مسائل جامعهشناسی فیلم مورد بحث، نظر دادم که قطعا آنجا هستم تا به عنوان بازیگر فیلم و یک شهروند درباره این مسائل هم صحبت کنم و عقیده شخصیام را بگویم. بعد از آن نشست هم حواشی به وجود آمد که متوجه شدیم همهچیز مثل دومینویی از پیش چیده شده بود. متاسفانه عربدهکشی، بهکار بردن الفاظ رکیک یا بگم بگمهایی که به واسطه میزان وقاحت، طرف مقابل را وادار به سکوت کند در دورهای باب شد. در یک اشتباه تاریخی به نظرم این بلا بر همه ما نازل شد تا یک نفر به خودش حق بدهد با صدای بلند هرچه به دهنش میآید، بیان کند. من پاسخی برای این افراد ندارم چون مبارزهشان از جنس متفاوتی است. این حواشی به نظرم طبیعی است. وقتی در شرایط سیاسی- اجتماعی خاص عقایدم را قاطعانه بیان میکنم منتظر چنین حواشیای هم هستم.»
اتفاقات آن دوران میتواند من را دیوانه کند
بازیگر «لانتوری» و «عصبانی نیستم» در بخش دیگری از صحبتهایش از تفاوت دولت یازدهم با دولتهای نهم و دهم صحبت میکند و اینطور نظر میدهد: «اگر بگویم در این چهارسال هیچ اتفاقی رخ نداده کمی بیانصافی است، ولی نه به این معنا که صددرصد یا حتی پنجاه درصد رضایتم را جلب کند. ولی واقعیت این است که اتفاقهای آن دوران میتواند من را دیوانه کند؛ چون شما میدانید باید با افرادی صحبت کنید که اصلا علاقهای به وجود سینما و تئاتر ندارند.»
از مادرم یاد گرفتم راحت جا نزنم
در بخش دیگری از این گفتوگو کوثری نسلهای قبلی هنرمندان زن را با شرایط که در حال حاضر وجود دارد مقایسه میکند: «من هم کنار رخشان بنیاعتماد بزرگ شدهام و حداقل چیزی که از مادرم یاد گرفتم این است که راحت جا نزنم. در حقیقت تصور میکنم ما وضعیت راحتتری را تجربه میکنیم. چون آنها در شرایط حساس و پیچیدهتری کار خود را آغاز کردند. نمیخواهم بگویم نگاه صددرصد جنسیتی، ولی به هرحال میزانی از این رویکرد در برابر کارگردان خانم قرار داشته است. مثلا زمان فیلمبرداری یکی از فیلمهایش – نرگس یا روسری آبی- یکی از آقایان به پدرم میگوید شما چرا اجازه میدهید چنین فیلمهایی بسازد؟ با این نگاه قطعا کارگردانها و بازیگران آن نسل کار پیچیدهتری انجام دادهاند. آنها از جنگ نابرابرتری گذشتند؛ بنابراین شرایط برای ما بسیار سادهتر است.»
از نظر او جنس مداخلهها و آسیب زدنها متفاوت شده است: «اما به هرحال چیزی که نسل مادر من با چنگودندان برایش جنگیده و به دست آورده این است که امروز مردم خیلی خیلی بیشتر به هنرمندان اعتماد میکنند. احتمال دارد آن آقای جامعهشناس حرفهای زیادی علیه من بزند ولی وقتی از سالن سینما بیرون میآیم و میبینم گروه پرشمار مردم برای استقبال از عوامل فیلم بیرون سینما ایستادهاند واقعا به حضور آنها دلگرم میشوم. بخش دیگری از ماجرا هم به این بازمیگردد که جامعه امروز آگاهتر از چند دهه گذشته است و مردم بیشتر از هنرمندان حمایت میکنند.»
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





