مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با اشاره به اینکه برخی فیلمهای جشنواره فجر امسال غافلگیرانه خواهند بود، اعلام کرد که چشمانداز روشنی برای رفع توقیف فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری نمیبیند و شاید بشود با ابزارهای کامپیوتری کاری برای آن کرد ولی پیگیر اکران فیلمهایی مثل «برادران لیلا» خواهند بود.
به گزارش سینماسینما، روحالله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگویی با برنامه «استودیو هشت» در رادیو نمایش درباره وضعیت اکران فیلمها، فیلمهای توقیفی و همچنین حضور فیلمها در جشنواره فیلم فجر سخن گفت.
وی در ابتدا با اشاره به وضعیت اکران فیلمهای سینمایی عنوان کرد: به دلیل شرایطی که در چند ماه اخیر حاکم بود تهیهکنندگان چندان تمایلی به اکران فیلمها نداشتند ولی از حدود دو، سه هفته پیش وضعیت تغییر کرده است و وضعیت استقبال از فیلمها هم به نظر میرسد که بهتر شده است. بنابراین تقاضا برای اکران فیلمها هم خدا را شکر بیشتر شده است و امیدواریم این سیر صعودی باشد.
سهرابی درباره جشنواره فیلم فجر و اینکه چه پیشبینیای دارد، گفت: جشنواره فجر جدای از فضای کلی جامعه نیست اما تقاضاهایی برای جشنواره وجود دارد که منهای تعداد انگشت شماری که به هر دلیل از جمله مشکلات فنی حاکم بر فیلم اجازه ندهد آثار به جشنواره برسد، مجموع فیلمهایی که تولید شده یا در دست تولید است، اعلام آمادگی کردهاند و میتواند به لحاظ زمانبندی به جشنواره برسد. اتفاقاً برعکس آنچه در فضای مجازی گمانهزنی میشود جشنوارهای که پیشرو داریم جشنواره متنوع و پرباری خواهد بود و حتی برخی از فیلمها میتواند باعث غافلگیری مخاطب شود.
وی درباره وضعیت اکران در ماه اخیر تصریح کرد: شرایط اکران در چند ماه اخیر مورد رضایت ما نبود. ما چند ماه قبلتر رکوردهای مختلفی را در استقبال مخاطبان داشتیم به ویژه ماههای محرم و صفر که هر سال ایام کم مخاطب بود و امسال در آن مقطع هم فیلمهای پرمخاطبی داشتیم. در ادامه آن روند توقع ما این بود که سیر صعودی ادامهدار باشد که با این ماجراها کمی افت پیدا کرد و وضعیت به لحاظ اقتصادی برای سینما بغرنج شد.
سهرابی ادامه داد: از چند هفته پیش چرخ سینما دوباره به حرکت درآمد و فیلمها به تدریج به سمت اکران میآیند و تصور ما این است که جریان فیلمها و استقبال عمومی تسری پیدا میکند و در ایام جشنواره هم شور و حال همیشگی و اقبال عمومی را خواهیم دید.
مجری در ادامه با اشاره به چالشهای سینماگران و حضور برخی سینماگران با وجود پرونده قضائی در جشنواره فجر سوال کرد و سهرابی گفت: شاید مدتی پیش سختتر میشد این سوال را جواب داد اما در حال حاضر پیگیریها و اقبال سینماگران برای حضور در جشنواره را میبینم.
وی اضافه کرد: چالشها و مشکلاتی به وجود آمد، بعضاً پروندههای قضائی تشکیل شد. تعدادی از سینماگران که با هر منطقی که خودشان باید پاسخگو باشند وارد مسائل سیاسی و امنیتی شدند و طبیعتاً در مسیر دیگری رسیدگی میشود اما همین هم باعث نشد که ما نسبت به سرنوشت دوستان بی تفاوت باشیم.
سهرابی تصریح کرد: در این چند هفته کمیته حمایت قضائی که در سازمان سینمایی تشکیل دادیم مرتب پیگیر پروندههای دوستان است و با مسئولان محترم قوه قضائیه در حال رایزنی بودهایم تا مشکلات را به حداقل برسانیم و در جهت رونق بخشی به سینمای ایران حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: همکاران بنده مرتب پیگیر بودند و از این حیث معتقدم که جشنواره فجر به واسطه پیگیریهای شبانه روزی رئیس سازمان سینمایی و دیگر همکاران بنده پررونق خواهد بود و بخش قابل توجهی از مشکلات سینماگران حل خواهد شد.
سهرابی در ادامه درباره مشکلات برخی از فیلمها مثل «برادران لیلا» برای اکران سینمایی گفت: طبیعی است هیچ فیلمی برای توقیف ساخته نمیشود عوامل فیلمها هم پیگیر حل و فصل موضوع هستند ما هم تلاشمان را کردهایم، مشکلاتی حاشیهای گریبان فیلمها را گرفته است. ما هم طبیعتاً پیگیر اکران این فیلمها هم خواهیم بود. خود صاحبان آثار هم در حل و فصل گرههای بعضاً کوری که افتاده تأثیر دارند.
وی با بیان اینکه در یکی دو ماه اخیر عوامل خیلی از فیلمها که شاید قبلاً تمایلی نداشتند حداکثر همکاری را داشتند، اضافه کرد: خیلی از فیلمها هم مثل «ملاقات خصوصی»، «ابلق» و… مشکلاتی داشتند اما به اکران رسیدند و تمام هم و غم ما این بوده مشکلات را برطرف کنیم. درباره فیلمهایی که الان گرفتار هستند همین مسیر را میرویم. اما متغیرهای دیگری هم هستند که در تصمیم نهایی برای اکران یک فیلم موثرند و به سمت حل و فصل آن موضوعات هم رفتهایم تا در آینده نزدیک به اکران برسند.
سهرابی در بخش دیگر درباره کیانوش عیاری که فیلم «ویلای ساحلی» او برای حضور در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده بود و همچنین فیلم «کاناپه» که هنوز تکلیف آن مشخص نیست توضیح داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم بله میدانم که فرم جشنواره را پر کردهاند.
وی در پایان عنوان کرد: درباره کاناپه، بحث این فیلم از جمله آثاری است که پوشش خانمهای فیلم موضوع اصلی است و مربوط به این دوره هم نمیشود در دوره قبل تولید شد و اگر میتوانست حل شود در دورههای قبل این اتفاق رخ میداد. ما هم طبیعتاً باید به این سمت برویم که ببینیم چه راهکاری را میتوان تعریف کرد. اگر بخواهم صریح و صادقانه صحبت کنم چشمانداز روشنی درباره این فیلم مثل فیلمهای دیگر وجود ندارد. موضوع بحث پوشش خانمهاست و بحث قانون جمهوری اسلامی که صراحتاً در این باره ملاحظات دارد.
وی خاطرنشان کرد: شاید باید با مراجع مختلفی رایزنی شود تا ببینیم امکان حل و فصل این فیلم چگونه است؟ یا حتی با ابزارهای کامیپوتری که شاید بشود فکری برای این فیلم کرد. که البته این بحثی است که نمیتوان مشخص درباره آن صحبت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز