سینماسینما، شادمهر راستین: کریستوف کیشلوفسکی از کارگردانانی است که در دورهای در جهان و ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. بخش اول این توجه به این خاطر بود که کیشلوفسکی سمبل یک فیلمساز اروپای غربی بود که در اروپای شرقی رشد کرد. بنابراین حمایت کردن از این کارگردان در جشنواره کن و سینماهایی که متاثر از جشنواره کن هستند، برایشان بسیار مهم بود که به نوعی بگویند روش سینمای فرانسه در اروپای شرقی برنده شد، نه روشی که روسها داشتند. کارگردانهای خوب لهستان در آن دوره یا جذب سینمای روسیه یا جذب سینمای امریکا شده بودند که در مورد اخیر میتوان از پولانسکی نام برد. کارگردانانی هم بودند که به سیاست میپرداختند و از نمونه آنها میتوان به «آندره وایدا» و «کریستف زانوسی» اشاره کرد. اقبال عمومی به کیشلوفسکی به خاطر نگاه خاصی بود که او به زن و بحرانهایی هویتی که زنان در اواخر قرن بیستم تجربه میکردند، به خصوص قبل و بعد از فروپاشی داشت. این وجه از کار کیشلوفسکی گرچه میتوانست جذاب باشد اما عموما نگاه او به زن سانتیمانتال و ملودرام بود که در همان دوره هم با انتقادات جدی مواجه شد. او کمتر به استقلال و هویت توجه داشت و از اینرو در فیلمهایش ارتباط زنان و مردان مهم بود.
نکته سوم بخش سینمایی فیلمهای کیشلوفسکی است که پیش از هر چیزی به موسیقی و متن متکی است. زبان سینمایی او نتوانست پویا باشد، و بعد از مدتی ارتباط خود را با مخاطب از دست داد. کیشلوفسکی نوآوریهایی داشت اما نتوانست موفقیت برسون را به دست آورد. بعد از اینکه موج تبلیغاتی تمام میشود، باید دید کارگردان سینماگر مولف دوام میآورد یا خیر؟ در دورهای میکلوش یانچو مطرح بود و در دورهای دیگر آندره وایدا، پس از آن کیشلوفسکی به نظر میآید بعد از جریان حمایتی سینما، اگر کارگردانی در دورانهای بعد تاثیرگذار باشد وارد جرگه سینماگران تاثیرگذار میشود، مانند تارکوفسکی.
در اینجاست که به بخش اصلی ماجرا میرسیم که فلسفه است. نگاه فلسفی کیشلوفسکی به مقوله اجتماع و سینما یک نگاه مشخص و مولفی نبود، او نگاه واکنشی و سانتیمانتال داشت. بنابراین زمانی که موضوع فیلمهای او تمام شود، فیلمهایش نیز به تبع آن تمام میشود. قاعدتا فیلمسازهایی ماندگار و جهانی میشوند که مسائل انسانی در عمیقترین شکل خود را مطرح میکنند و دیدگاه جدیدی داشته باشند مانند عباس کیارستمی.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم






