یک مجسمهساز با بیان اینکه سردیس عباس کیارستمی در حاشیه نمایشگاه سنگ ساخته شده است، گفت: ساخت این اثر تا چند روز آینده به اتمام میرسد و قرار است در خانه سینما نصب شود.
به گزارش سینماسینما، رضا حسنزاده درباره ساخت سردیس زندهیاد عباس کیارستمی گفت: قرار بود در نمایشگاه بینالمللی سنگ که از ۲۸ تا ۳۱ تیرماه آغاز شده و بنا بوده در کنار نمایشگاه؛ مسابقه حجاری با قلم و چکش و یک ورکشاپ نیز برگزار شود؛ این مجسمه به نمایش درآید که درنهایت تعداد نفرات برای شرکت در این مسابقه به حدنصاب نرسید.
او افزود: ستاد برگزاری نمایشگاه تصمیم گرفت در کنار برگزاری نمایشگاه؛ پرتره زندهیاد کیارستمی به صورت نیمتنه ساخته شود و از من خواسته شد این کار را انجام دهم و پس از تکمیل به خانه سینما هدیه کنم.
این مجسمهساز با اشاره به متریال استفاده شده برای این سردیس گفت: این سردیس از سنگ سفید سیرجان تهیه شده و در مدت ۴ روزه نمایشگاه با قلم و چکش روی آن کار کردیم، البته کار به اتمام نرسید و به کارگاه منتقل شد تا کارهای پایانی روی آن انجام شود.
حسنزاده در پاسخ به این سوال که آیا این سردیس برای مراسم چهلم زندهیاد کیارستمی آماده رونمایی میشود، ادامه داد: این اثر حدود ۵ روز دیگر تکمیل میشود و پس از آن تصمیمگیریهای لازم برای انتقال آن و برگزاری مراسم رونمایی از آن انجام خواهد شد اما اینکه این اتفاق دقیقا چه روزی میافتد از آن باخبر نیستم.
او با اشاره به موافقت خانه سینما با نصب این سردیس تصریح کرد: به این دلیل که هم عضو انجمن سنگ و هم عضو انجمن مجسمهسازان ایران هستم و این دو انجمن هر کدام تشریفات جداگانهای دارند، این سردیس را به نمایندگی از همه هنرمندان تجسمی به خانه سینما هدیه میکنم.
این مجسمهساز علاقه شخصی خود به زندهیاد کیارستمی را بهانهای برای این حجاری و تهیه سردیس دانست و گفت: قرار بود این مجسمه در یک مدت زمان کوتاه و با قلم و چکش که دیگر منسوخ شده است و برای کارهای ظریفکاری کاربرد دارد، ساخته شود، به همین دلیل تصمیم گرفتند فقط سردیس را بسازیم. البته من تمایل داشتم که مجسمه کامل و تمام قد مرحوم کیارستمی را آماده کنم اما نشد. در جلسهای هم که با ابراهیم حقیقی و حمید شانس برگزار شد؛ نظر آنها هم این بود که تندیس کار شود.
حسنزاده ادامه داد: من هم با این موضوع موافق هستم و پیشنهاد دادم تا این سردیس در خانه سینما نصب شود و در یک فرصت مناسب تندیس مرحوم کیارستمی را نیز بسازم. البته برای ساخت تندیس قطعا به حمایتهای مالی نیاز داریم.
حسنزاده درباره نصب این سردیس در خانه سینما توضیح داد: پیشنهاد دادم در استند یا پایهای که قرار است برای سردیس درنظر گرفته شود توضیحاتی درباره ایدهلوژی و نگرش خاص او به زندگی به صورت گرافیکی حکاکی شود. البته هنوز پاسخ مشخصی درباره این موضوع داده نشده است.
او خاطرنشان کرد: زمانی که میخواهیم روی کاراکتر یک شخصیت کار کنیم. فیگور و اندام نشاندهنده بخشی از کاراکتر آن شخصیت است و بخشی دیگر در چهره، نوع نگاه و حالت صورت آن فرد نمایان میشود اما با توجه به اینکه یک سردیس که نیمتنه است را آماده میکنیم، قدرت مانور در فیگور و نشاندادن کامل کاراکتر را نداریم به همین دلیل میتوانیم از فضای استند برای این کار استفاده کنیم.
عباس کیارستمی متولد اول تیرماه سال ۱۳۱۹ در تهران، فیلمنامهنویس، تهیهکننده، کارگردان، کارگردانهنری، گرافیست، عکاس، شاعر و نقاش ایرانی بود. او که برای ادامه درمان بیماریاش به پاریس سفر کرده بود، در چهاردهم تیرماه سال جاری درگذشت.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!