تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۱۱:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 21698

عباس کیارستمییک مجسمه‌ساز با بیان اینکه سردیس عباس کیارستمی در حاشیه نمایشگاه سنگ ساخته شده است، گفت: ساخت این اثر تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد و قرار است در خانه سینما نصب شود.

به گزارش سینماسینما، رضا حسن‌زاده درباره ساخت سردیس زنده‌یاد عباس کیارستمی گفت: قرار بود در نمایشگاه‌ بین‌المللی سنگ که از ۲۸ تا ۳۱ تیرماه آغاز شده و بنا بوده در کنار نمایشگاه؛ مسابقه حجاری با قلم و چکش و یک ورکشاپ نیز برگزار شود؛ این مجسمه به نمایش درآید که درنهایت تعداد نفرات برای شرکت در این مسابقه به حدنصاب نرسید.

او افزود: ستاد برگزاری نمایشگاه تصمیم گرفت در کنار برگزاری نمایشگاه؛ پرتره زنده‌یاد کیارستمی به صورت نیم‌تنه ساخته شود و از من خواسته شد این کار را انجام دهم و پس از تکمیل به خانه سینما هدیه کنم.

این مجسمه‌ساز با اشاره به متریال استفاده شده برای این سردیس گفت: این سردیس از سنگ سفید سیرجان تهیه شده و در مدت ۴ روزه نمایشگاه با قلم و چکش روی آن کار کردیم، البته کار به اتمام نرسید و به کارگاه منتقل شد تا کارهای پایانی روی آن انجام شود.

حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا این سردیس برای مراسم چهلم زنده‌یاد کیارستمی آماده رونمایی می‌شود، ادامه داد: این اثر حدود ۵ روز دیگر تکمیل می‌شود و پس از آن تصمیم‌گیری‌های لازم برای انتقال آن و برگزاری مراسم رونمایی از آن انجام خواهد شد اما اینکه این اتفاق دقیقا چه روزی می‌افتد از آن باخبر نیستم.

او با اشاره به موافقت خانه سینما با نصب این سردیس تصریح کرد: به این دلیل که هم عضو انجمن سنگ و هم عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران هستم و این دو انجمن هر کدام تشریفات جداگانه‌ای دارند، این سردیس را به نمایندگی از همه هنرمندان تجسمی به خانه سینما هدیه می‌کنم.

این مجسمه‌ساز علاقه شخصی خود به زنده‌یاد کیارستمی را بهانه‌ای برای این حجاری و تهیه سردیس دانست و گفت: قرار بود این مجسمه در یک مدت زمان کوتاه و با قلم و چکش که دیگر منسوخ شده است و برای کارهای ظریف‌کاری کاربرد دارد، ساخته شود، به همین دلیل تصمیم گرفتند فقط سردیس را بسازیم. البته من تمایل داشتم که مجسمه کامل و تمام قد مرحوم کیارستمی را آماده کنم اما نشد. در جلسه‌ای هم که با ابراهیم حقیقی و حمید شانس برگزار شد؛ نظر آن‌ها هم این بود که تندیس کار شود.

حسن‌زاده ادامه داد: من هم با این موضوع موافق هستم و پیشنهاد دادم تا این سردیس در خانه سینما نصب شود و در یک فرصت مناسب تندیس مرحوم کیارستمی را نیز بسازم. البته برای ساخت تندیس قطعا به حمایت‌های مالی نیاز داریم.

حسن‌زاده درباره نصب این سردیس در خانه سینما توضیح داد: پیشنهاد دادم در استند یا پایه‌ای که قرار است برای سردیس درنظر گرفته شود توضیحاتی درباره ایده‌لوژی و نگرش خاص او به زندگی به صورت گرافیکی حکاکی شود. البته هنوز پاسخ مشخصی درباره این موضوع داده نشده است.

او خاطرنشان کرد: زمانی که می‌خواهیم روی کاراکتر یک شخصیت کار کنیم. فیگور و اندام نشان‌دهنده بخشی از کاراکتر آن شخصیت است و بخشی دیگر در چهره، نوع نگاه و حالت صورت آن فرد نمایان می‌شود اما با توجه به اینکه یک سردیس که نیم‌تنه است را آماده می‌کنیم، قدرت مانور در فیگور و نشان‌دادن کامل کاراکتر را نداریم به همین دلیل می‌توانیم از فضای استند برای این کار استفاده کنیم.

عباس کیارستمی متولد اول تیرماه سال ۱۳۱۹ در تهران، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده،‌ کارگردان، کارگردان‌هنری، گرافیست، عکاس، شاعر و نقاش ایرانی بود. او که برای ادامه درمان بیماری‌اش به پاریس سفر کرده بود، در چهاردهم تیرماه سال جاری درگذشت.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها