یک نویسنده، کارگردان و بازیگر طنز با بیان اینکه نویسندگی سختترین بخش یک پروژه هنری است، گفت: هر نوع آفرینش ادبی بدون برخورداری از جهان بینی قابل تصور و موفق نخواهد بود.
به گزارش سینماسینما، سروش صحت شامگاه یکشنبه در چهلمین نشست ادبی چای و داستان مدرسه اسلامی هنر که با استقبال طلاب، دانشجویان و اهالی هنر همراه بود، گفت: هر شخص علاقهمند به هنر و ادبیات میتواند در ابتدای راه خود از الگوهای هنری تقلید کند.
وی با تأکید بر اینکه دست یابی به سلیقه و سبک زندگی هنری امری اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: لازم است هر فردی که وارد وادی هنر میشود بعد از مدتی به یک نقطه نظر شخصی و تکامل برسد.
نویسندگی یعنی هنر دراماتیک کردن زندگی عادی
این طنز پرداز سینما و تلویزیون افزود: در عالم هنر نباید تحت تأثیر اسامی و شهرتهای هنری ماند و باید به یک سلیقه شخصی دست یافت.
وی با بیان اینکه باید هر نویسنده به خواندن و زیاد خواندن و نوشتن و زیاد نوشتن عادت کند، گفت: در اصول هنری باید جهان بینی خود را بسازیم.
صحت با طرح این مطلب که هر انسانی جهانی شنیدنی دارد، گفت: هر آدمی داستان شنیدنی خود را دارد و باید نویسندگان در این داستانهای پیرامونی کنکاش کنند.
کارگردان مجموعه طنز تلویزیونی کشور با بیان اینکه کنش و واکنش و حرکات هر فردی جهان او را تا حدودی توصیف میکند، گفت: هنر یک نویسنده دراماتیک کردن واکنشهای روزمره هر شخص است و تنها با این روش میتوان هنر را جذاب و دیدنی کرد.
صحت با بیان اینکه دراماتیک کردن یعنی ایجاد نوعی دروغ پردازی در کنش و واکنشهای افراد، گفت: به این دروغ نباید بار معنایی منفی داد و در واقع اضافه کردن جنبه زیبایی و کاستن حشو و زشتیهای زندگیهای عادی است.
وی با تأکید بر اینکه باید یک نویسنده به صورت محترمانه به زندگیهای مردم سرک بکشد و نگاه دقیق داشته باشد، گفت: لحظه دراماتیک را کنش و واکنشهای حساس افراد میسازد و تنها با حرافی و ادعا کردن کار دراماتیک شکل نمیگیرد.
کلیشه نشانه اعتبار هنر خوب است
کارگردان فیلم تلویزیونی «شمعدونی» با تأکید بر اینکه باید بررسی و توجه به سلایق مختلف را از نظر دور نداشت، افزود: یک هنرمند باید یک فیلم یا داستانی که مورد علاقه و سلیقهاش نیست را بررسی کند تا بتواند نقاط ضعف و ناتوانی کار را بسنجد و به کیفیت کار خود اضافه کند.
صحت با تأکید بر اینکه باید دنبال سناریویی باشیم که به آن علاقه و دغدغه داریم باشیم، گفت: از کلیشه شدن و تکراری شدن موضوعات نترسید چرا که تنها عناصری کلیشه میشوند که بارها ساخته شده و دیده شدهاند و هنوز هم محل توجه و تولید هستند.
وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند عشق و نفرت چون برای مردم مهم هستند کلیشه شدهاند، گفت: لازم است صحنههای درام را هنرمندانه کشف و پنهان کنیم.
نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی لیسانسهها با بیان اینکه دوست داشته که یک رمان نویس شود، گفت: اگر رفع دغدغههای مالی نبود شاید به سمت فیلمنامه نویسی و سینما نمیرفتم.
صحت با تأکید بر اینکه نویسندگی کار بسیار حساس و سختی است، گفت: در میان تجارب کارگردانی و بازیگری و نویسندگی، سختی کار نوشتن را کاملاً حس کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





