علی مصلح حیدرزاده منتقد سینما در اینستاگرام خود نوشت :
در حالی که جو جشنواره فیلم فجر تمام نشده و هنوز مشغول وزنکشی سینمای اجتماعی در مقابل فیلمهای سفارشی و به اصطلاح «استراتژیک» هستیم و حرص میخوریم که چرا داوران جشنواره فیلمهای مستقل و تجربی را درست ندیدند، تنها فیلم کمدی جشنواره سی و هشتم از فردا اکران میشود. فیلمی که در میانه جنگ و جدال «تحریم میکنم/ تحریم نمیکنم» و نمایش موضوعهای ملتهب و طبقه فرودست و ریگی و قهرمانهای امنیتی و از این قبیل هیچکس دربارهاش چیزی نگفت، با این سطح از تبلیغات زودتر از همه روی پرده میرود و احتمالا میلیاردها تومان میفروشد. در آن هیاهوی ده یازده روزه جشنواره همه یادشان رفت اکران سینمای ایران نه دست اوج است، نه فارابی، نه رنجکشان، نه وزارت اطلاعات، نه اطلاعات سپاه. اکران سینمای ایران دست سوداگران است. چند روز بعد از جشنواره دیدیم با مطرب بازی میشود از هزارپای رکورد «پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران» سبقت گرفت و حالا با وصل کردن جلفها به نازیها اکران سال جدید عملا شروع شده. کل دعوای اجتماعیسازها و سفارشیسازها بر سر سی تا چهل درصد اکران است. کسب و کار سینما را کمدیسازها هدایت میکنند و دولت و مدیران فرهنگی کت شلوار پوش در سکوت لبخند رضایت میزنند. سلیقه اکثریت تماشاگران باقیمانده سینما به همین کمدیهای «کپی پیستی» رسیده، همین بازسازیهای پاستوریزه «فیلمفارسی». در یک کلام، سینمای ایران دست «کف سینما» است!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگی های فیلمفارسی، در حوزه فوتبال به خوبی قابل انطباق است
- در سومین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ نسبت سینماگران و قدرت؛ از فردین تا حاتمیکیا
- هشدار جالب روزنامه فرهیختگان نسبت به تکرار تجربه ورشکستگی سینمای قبل از انقلاب
- گفتگو با حسن حسینی درباره «راهنمای فیلم سینمای ایران» (بخش دوم)/ واکاوی یک تحقیر تاریخی
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ تقابل انسان شهری و روستایی در سینمای پیش از انقلاب + ویدئو
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- ثبت نام هالیوودی- فیلمفارسی احمدینژاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور