سیدامیر سیدزاده میگوید سینمای ایران برای عبور از بحران فعلی، به جای مسکنهای مقطعی نیاز به طرحهای بنیادین و ریشهای دارد.
به گزارش سینماسینما، سیدامیر سیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «خانه شیشهای» به کارگردانی امیر پورکیان پروانه نمایش خود را دریافت کرده است، گفت: هرچند پروانه نمایش این فیلم صادر شده، اما معتقدم در حال حاضر فصل اکران، فصل بسیار ضعیفی است که یکی از مهمترین دلایل این ضعف، بیثباتی و ناآرامیهای موجود در جامعه است که باعث شده تا مخاطب به سینما نرود، چرا که سینمارفتن دل و دماغ میخواهد و زمانی که مخاطب دل و دماغ نداشته باشد به سینما نمیرود.
وی ادامه داد: حتی سینمای ایران یک شنبه غمانگیز را با شش هزار مخاطب پشت سرگذاشته است، به همین دلیل میگویم که باید منتظر موقعیتی باشیم که مخاطب دوباره به سینما بازگردد. با یک نگاه کوتاه به فیلمهای جدیدی که به تازگی اکران شده، متوجه میشویم به نسبت تعداد سالن و سئانسهایی که به فیلمها اختصاص داده میشود این آثار هیچ توجیه اقتصادی برای بازگشت سرمایه ندارند.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: معتقدم مسئولان باید به فکر راهکارهایی باشند تا مخاطب به سینما برود، در غیر این صورت با ادامه چنین شرایطی، مخاطب به خودی خود به سینما نمیرود. البته بعید میدانم چنین اتفاقی رخ دهد و شرایط مناسبی برای اکران فراهم شود.
سیدزاده ادامه داد: مسالهای که سینمای ایران در حال حاضر درگیر آن است، این است که سینما رفتن از برنامه روزانه مردم حذف شده و این مشکل بسیار بزرگی است. البته فکر میکنم باید به چنین موضوعی نگاهی کلانتر داشته و باور کنیم که چنین تمهیدات مقطعی نمیتواند کمکی به بهبود شرایط فعلی سینما داشته باشد. اینکه بلیت سینماها برای چند روز نیمبها شود و یا اینکه دولت در مقاطعی سوبسید حمایتی برای سرمایهگذاری که فیلمش در سینما اکران میکند، پرداخت کند؛ راهکارهای مدونی به شمار نمیرود و بیشتر راهکارهای مقطعی است و طرحهای مقطعی نیز در طول تاریخ نشان داده که چندان جواب نمیدهد.
وی توضیح داد: در چنین شرایطی سینمای ایران نیاز به طرحهای ریشهدار و بنیادین دارد، طرحهای حمایتی که بهصورت قانون مدون و اجرایی شود و این مسکنهای مقطعی که آقایان تزریق میکنند، تنها کاربرد مقطعی داشته و به فراموشی سپرده میشود، ضمن اینکه در حال حاضر به دلیل استقبال نکردن مخاطبان از فیلمها دیگر سرمایهگذاران تمایلی به سرمایهگذاری برای تولید فیلمها ندارد.
این تهیهکننده بیان کرد: با توجه به کاهش سرمایهگذاری در سینما، بیشتر فیلمهایی امکان تولید پیدا میکنند که بتوانند حمایتهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی و یا سازمان سینمایی را داشته باشند. درست است که پروانه ساخت زیاد صادر میشود، اما اکثر فیلمها بودجهای برای تولید ندارند به همین دلیل این فیلمها یا اصلاً کلید نخورده و یا در طول تولید به دلیل بروز برخی از مشکلات متوقف شده است و این نشان میدهد که ما یک نظام ضابطهمند برای حمایت از سینما در مواقع بحرانی نداریم و این مهمترین مشکل ما در سینما است.
سیدزاده در پایان گفت: توصیه میکنم تا مسئولان در طول سال مقاطعی را بهعنوان مقاطع بحرانی سینما پیشبینی کنند تا با یک سری از سازوکارهای قانونمند بتوانند آن بحران را پشت سر بگذارند. سینما نیاز به رعایت یک سری از اصول و قوانین است که مدیران فرهنگی باید به فکر آن باشند تا این نوع از بیثباتیها در حوزه اکران، کاهش تولید و یا کاهش سرمایه با قانونمندی برطرف شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه نمایش آثار سینمایی؛ ۷ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- قبل از تصویب منتشر کنید!/ درباره آییننامههای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- چند کارگردان متقاضی ساخت فیلم هستند؟
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: مهلت ۱۳ روزه برای رسیدگی به فیلمهای سینمایی فاقد پروانه ساخت
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- عنکبوت و چالشهای ساخت و اکران/ ایرجزاد: حدود دو سال گرفتن پروانه ساخت فیلم زمان برد
- سازمان سینمایی در قبال فیلم های فاقد پروانه ساخت هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت
- پروانه ساخت سه فیلم صادر شد
- فهرست پروانههای ساخت و نمایش و گواهی مالکیت آنلاین شد
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پوستر جشنواره اصلاح میشود/ عقبنشینی قابل تقدیر جشنواره فیلم فجر
- ناکامیهای گیشه؛ ۱۰ شکست بزرگ سینما در سال ۲۰۲۴
- فوت بازیگر جوان تئاتر؛ میلاد افواج درگذشت
- فوت یک خبرنگار تئاتر؛ حسین محمدیانی درگذشت
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است