سیفالله صمدیان کسی است که به قول خودش بیش از هر کس دیگری با عباسکیارستمی سفر رفته و وقت گذرانده است. در سالروز مرگ عباس کیارستمی با او به گفتوگو نشستیم. صمدیان معتقد است کیارستمی تنها کسی بود که واقعا خودش بود. به گفته او، هیچگاه کیارستمی به ساز ارگان یا سازمان خاصی نرقصید.
سیفالله صمدیان می گوید: « سال ۱۳۵۸ را به خوبی به یاد دارم. نورالدین زرینکلک گفت صمدیان، اگر میخواهی فیلم سوپرهشت «راه دراز رنج تا رستاخیز» را بخریم و بتوانیم به تو ۴۷ هزارتومان بدهیم تا بتوانی اولین رنوی زندگیت را بخری باید بروی طبقه بالا و این قرارداد را به رئیس قسمت سینمایی کانون پرورش فکری بدهی تا امضا کند. رفتم بالا روبروی یک اتاق نیمه تاریک ایستادم و دیدم مردی در آنجا حضور دارد که عینک تیرهای به چشم دارد. به محض اینکه با او گفتگو کردم دیدم که چه دل روشنی دارد. آن مرد امضا کرد و این آشنایی تبدیل به یک دوستی سی ساله شد.»
صمدیان ادامه داد: «خوشحالم که میتوانم درباره کیارستمی صحبت کنم. البته شرمنده هستم به این دلیل که هر جایی دعوت میشوم یا درباره هر چیزی که صحبت می کنم میخواهند که توضیحی هم در مورد « ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» بدهم یا درباره رفاقتی که با او داشتم صحبت کنم. صحبتهای من روح بزرگ کیارستمی را دور میکند. همواره فکر میکردم طی رابطهای که با کیارستمی و طی سفرهایی که با او رفتهام شناخت خوبی از عباس آقا دارم اما واقعا این گونه نبود. فیلم من در ۱۲۰ فستیوال دنیا نمایش داده شد. گاهی و در کشورهایی که کمتر شناخته شده هستند اتفاقاتی صورت میگرفت که غیر قابل باور بود. برای مثال مردم در آلبانی یا کشورهای اروپای شرقی نسبت به تصاویر عباسکیارستمی عکسالعملهایی نشان میدادند که برای شخص من که او را از نزدیک می شناختم غیر قابل باور بود. آنجا بود که تازه فهمیدم عباس کیارستمی کیست.»
صمدیان درباره درگذشت عباسکیارستمی گفت: «جایگاه عباسکیارستمی در دنیای مدرن فوقالعاده بود. ظلمی که به کیارستمی شد عجیب و غریب بود. او توسط افرادی مورد آزار قرار گرفت. کیارستمی در بستر بیماری و با نامهربانی فراوان از این دنیا رفت. هنوز هم نمیدانیم چه بلایی سر او آوردند. فرق اصلی و راز ماندگاری کیارستمی شخص خودش بود. کیارستمی تنها کسی بود که واقعا خودش بود و نه چیز دیگری. تک بودن کیارستمی از جایی میآید که ما آن را گم کردیم. تنها فیلمسازی بود که اصل باورپذیری را در سینما رقم زد. او هیچ وقت زن ایرانی را با حجاب در اندرونی و فضای داخلی خانه به تصویر نکشید. او لباس بیرون را در داخل خانه به تصویر نمیکشید. »
صمدیان در انتها گفت: « خالق فیلم «شیرین» هیچگاه به ساز ارگان یا سازمان و شخص خاصی نرقصید. کاری که امروز به وفور از سوی دوستان مختلف دیده میشود. خدا را شکر همه به ساز عباس آقای ما رقصیدند. کیارستمی به حدی عاشق زندگی بود که غیر قابل باور بود. او در ۲۴ ساعت ۲۰ ساعت کار میکرد.»
اعتماد آنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای بخش مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- گزارش نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر
- آغاز جشن تصویر با بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر
- خاطرات ۲۵ ساله سیفالله صمدیان با عباس کیارستمی
- یادداشت سیفاله صمدیان از خاطرات ۴۳ سالهاش با امیر نادری
- تدارک ویژه جشنواره «باتومی» برای سینمای ایران
- در سینما یک رستم داریم و آن هم کیارستمی است
- درختی به نام عباس کیارستمی در کارلوویواری/عکس
- اکران مستندهای ایرانی با هدف «پرهیز از سیاهنمایی» در کانادا
- بار دیگر، زیر درختان زیتون/ یادداشتی درباره «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه»
- گفتوگو با سیفالله صمدیان/ کودک درون کیارستمی کوچک و کوچکتر می شد
- خاطره ای از اسکورسیزی و کیارستمی
- برنامههای نخستین روز بزرگداشت عباس کیارستمی
- عکس های اختصاصی سینماسینما از حضور سینماگران ایرانی در جشنواره بوسان/۳
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی