سینماسینما، منوچهر دینپرست
انتشار اثری مهم و آکادمیک در حوزه سینما میتواند خبری خوش برای علاقهمندان به حوزه مطالعات سینمایی باشد. اگرچه این حوزه همچنان از فقر منابع در رنج است، اما گویی انتشار هر اثری، جانی تازه به وضعیت مطالعات سینمایی میدهد.
کتاب «ابر سینما: فلسفه فیلم در عصر دیجیتال» اثر ویلیام براون با ترجمه اکرم ورشوچیفرد و پیام زینالعابدینی که به همت انتشارات پارسه منتشر شده، کتابی ارزشمند و تحقیقی برشمرده میشود. ویلیام براون که دارای دکترای فلسفه در نظریه فیلم و سینمای دیجیتال و مدرس ارشد مطالعات سینمایی در دانشگاه روهامپتون لندن است، در این کتاب سعی کرده در پنج فصل به جایگاه و اهمیت سینمای دیجیتال بپردازد.
نویسنده در این کتاب، دیدگاهی نوآورانه را درباره سینما در عصر دیجیتال مطرح میکند. از همان صفحات نخست با متنی شیوا مواجه میشویم که دستورالعملی جامع برای مطالعه سینمای معاصر در اختیار ما قرار میدهد. حضور فیلم «باشگاه مشتزنی» به عنوان نقطه مرجع اصلی و ثابت در سرتاسر کتاب احساس میشود.
کتاب «ابر سینما» چهارچوب نظری مهمی را ارائه میکند تا بر اساس آن، فضاها و زمانهای سینمای دیجیتال معاصر، همچنین موجودات و کاراکترهای این سینما و روابطمان را هم با آنها و هم با خود تصاویر درک کنیم. فقط این نیست که «ابر سینما» نمیتواند از نظریههای پیشین سینما از جمله نظریههای سینمای دیجیتال بهره ببرد، بلکه «ابر سینما» در برخی موارد برخی از استدلالهای اساسی را که تا امروز دغدغه اصلی نظریههای سینمای دیجیتال بودهاند، کنار میگذارد؛ بهخصوص ایده نمایهای بودن را.
مولف در فصل اول که تحت عنوان «تسخیر و تحت سیطره درآوردن فضا در سینمای دیجیتال» نام دارد، استدلال میکند که تکنولوژی دیجیتال مفهوم فضا را در سینما مطرح میکند که با مفهوم مطرحشده در سینمای آنالوگ متفاوت است. درحالیکه محدودیتهای اندازه حلقههای فیلم و حجم دوربین باعث شده روایت اصلی و سینمای آنالوگ به سوی برش(کات) روی آورد. ظاهرا سینمای دیجیتال بر مبنای پیوستگی و تداوم استوار است.
فصل دوم کتاب تحت عنوان «ویژگی غیرانسانمحوری سینمای دیجیتال» است، که به بررسی فرایند شناسایی مخاطب میپردازد. مولف در فصل سوم تحت عنوان «از زمانمندی تا زمان در سینمای دیجیتال» معتقد است شناخت کامل تماشاگر تنها پس از در نظر گرفتن مقوله زمان در سینمای دیجیتال اتفاق میافتد و در فصل چهارم تحت عنوان «مجموعه جهان– تماشاگر– فیلم» استدلال میکند منطق دیجیتال نهتنها به عنوان چهارچوبی برای درک تجربه سینمای دیجیتال، بلکه به طور کلیتر به عنوان چهارچوبی برای درک تجربه سینما نیز به کار میآید.
فصل پایانی که «نتیجهگیری با عشق» نام دارد، اینگونه استدلال میکند که فضاها و زمانهای غیرانسانمحور سینمای دیجیتال همراه با حالت تخصصی فرایند شدن که تجربه سینما امکان آن را فراهم میکند، به درکی اکولوژیک از جهان اشاره دارد. به عبارتی، گرچه تصاویر دیجیتال از رابطه نمایهای که تصاویر آنالوگ با جهان دارند، برخوردار نیستند، اما سینمای دیجیتال بر همان چیزی دلالت دارد که من آن را جای گرفتن در جهان مینامم؛ حسی مثل بودن با همدیگر و بودن همراه با جهان.
از آنجا که ما همواره با همدیگر و با جهان بودهایم، پس شاید یک ضرورت اخلاقی برای ما وجود دارد که بر اساس یک حسی رفتار کنیم که ژان لوک نانسی، مایکل هارت و آنتونیو نگری احتمالا آن را عشق مینامند.
در پایان به این توصیه نیکولاس رامبز، نویسنده و نظریهپرداز سینما، اکتفا میشود که میگوید: اثری تفکربرانگیز که مشتاقانه خواندن آن را به علاقهمندان سینما توصیه میکنم.
نویسنده کتاب در ایجاد الگویی جدید برای اندیشیدن و ارائه استدلال نظری درباره سینما در عصر دیجیتال موفق عمل میکند. این کتاب اثری بسیار مهم و ارزشمند است، چون اغلب هنگام بحث درباره سینمای معاصر یعنی سینمای دیجیتال، چه درباره ویژگیهای فنی و چه وجوه زیباییشناسی آن، ناگزیر از اصطلاحات و مفاهیم رایج سینمای پیشادیجیتال کمک میگیرد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





