شادمهر راستین، فیلمنامهنویس معتقد است: هر فیلمی برای فیلمساز مانند مقاله پژوهشی است که با زبان سینما آنرا به مخاطب ارائه میدهد و اگر این پژوهشها ضعیف باشد مخاطب تصور میکند این فیلمها بیارزش هستند.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی، شادمهر راستین درباره اهمیت پژوهش در سینمای ایران گفت: چیزی که پژوهش را در سینما و مخصوصا سینمای ایران متمایز میکند خصلت سینمای ایران است . خصلت سینمای ایران برگرفته از سینمای آگاهی بخش است که حتی در فیلم های آموزنده هم نمی تواند از وجه آموزشی خود دور بماند و مخاطب زمانیکه فیلمی را میبیند انتظار دارد سطح آگاهیاش بیشتر شود.
وی ادامه داد: برخی از فیلمسازان ادعا کردند که سینما خود امر سرگرم کننده ای است و نیازی به پشتوانه های تحقیقاتی و پژوهشی ندارد اما مخاطب ایرانی انتظارش از سینما به نوعی بازتاب زندگی، تاریخ و فرهنگی است که در آن به سر می برد بنابراین سینمای ایران بر مبنای پژوهش و تحقیق می تواند ارتباط بهتری با مخاطب داشته باشد.
این فیلمنامه نویس خاطرنشان کرد: سینمای ایران نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد و همچنان در نقدها و بررسی هایی که صورت می گیرد، منتقدان و مردم مبنای تاریخی فرهنگی که بر اساس پژوهش و تحقیق به عنوان دستاورد در فیلم هایشان به نمایش می گذارند، برای مخاطبان امتیاز محسوب می شود و قبول نمی کنند واقعیتی که در فیلم می بیند ریشه در تحقیق و پژوهش نداشته باشد.
راستین هنچنین گفت: سینمای ایران برای باورپذیری خود نه تنها به پژوهش نیاز دارد بلکه حتی برای انتظار مخاطب جذابیت آن ریشه در تحقیق مبانی فرهنگی و تاریخی دارد.
وی ادامه داد: هر فیلمی برای فیلمساز مانند مقاله پژوهشی است که با زبان سینما آنرا به مخاطب ارائه می دهد و اگر این پژوهش ها ضعیف باشد مخاطب تصور می کند این فیلم ها بی ارزش هستند.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- کتاب «آبی به شب نزدیکتر است» رونمایی شد؛ اثری درباره پیچیدگیهای ذهنی انسان مدرن
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- نتایج یک پژوهش سینمایی/ «بازی مرکب» کُرهای و راز پُرفروشی در سینما
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- برنامههای «گذر سینما» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ بهاره رهنما «سونات پاییزی» را میخواند
- گفت وگوی شادمهر راستین با آیدین آغداشلو، درباره نسبت عباس کیارستمی و نقاشی
- گفت وگو با شادمهر راستین درباره لاله زار و سینماهایش
- مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: افزایش سهم بلیتهای تخفیفدار اعضای باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر
- کارگردان «تمارض»: خیلی خوشحالم که فیلمم را بدون زیرنویس میبینم
- در گفتوگو با فیلمنامهنویسان درباره سریال شهرزاد عنوان شد/ هیچ موفقیتی اتفاقی نیست
- معرفی مدیران مواد تبلیغاتی و باشگاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان
- سینمای اختصاصی برای باشگاه بیست هزار عضوی جشنواره جهانی فیلم فجر
- در باشگاه جشنوارهی جهانی فجر چه خبر است؟
- نمایش و نقد «شب قوزی» در سینما تک خانه هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





