شادمهر راستین، فیلمنامهنویس معتقد است: هر فیلمی برای فیلمساز مانند مقاله پژوهشی است که با زبان سینما آنرا به مخاطب ارائه میدهد و اگر این پژوهشها ضعیف باشد مخاطب تصور میکند این فیلمها بیارزش هستند.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی، شادمهر راستین درباره اهمیت پژوهش در سینمای ایران گفت: چیزی که پژوهش را در سینما و مخصوصا سینمای ایران متمایز میکند خصلت سینمای ایران است . خصلت سینمای ایران برگرفته از سینمای آگاهی بخش است که حتی در فیلم های آموزنده هم نمی تواند از وجه آموزشی خود دور بماند و مخاطب زمانیکه فیلمی را میبیند انتظار دارد سطح آگاهیاش بیشتر شود.
وی ادامه داد: برخی از فیلمسازان ادعا کردند که سینما خود امر سرگرم کننده ای است و نیازی به پشتوانه های تحقیقاتی و پژوهشی ندارد اما مخاطب ایرانی انتظارش از سینما به نوعی بازتاب زندگی، تاریخ و فرهنگی است که در آن به سر می برد بنابراین سینمای ایران بر مبنای پژوهش و تحقیق می تواند ارتباط بهتری با مخاطب داشته باشد.
این فیلمنامه نویس خاطرنشان کرد: سینمای ایران نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد و همچنان در نقدها و بررسی هایی که صورت می گیرد، منتقدان و مردم مبنای تاریخی فرهنگی که بر اساس پژوهش و تحقیق به عنوان دستاورد در فیلم هایشان به نمایش می گذارند، برای مخاطبان امتیاز محسوب می شود و قبول نمی کنند واقعیتی که در فیلم می بیند ریشه در تحقیق و پژوهش نداشته باشد.
راستین هنچنین گفت: سینمای ایران برای باورپذیری خود نه تنها به پژوهش نیاز دارد بلکه حتی برای انتظار مخاطب جذابیت آن ریشه در تحقیق مبانی فرهنگی و تاریخی دارد.
وی ادامه داد: هر فیلمی برای فیلمساز مانند مقاله پژوهشی است که با زبان سینما آنرا به مخاطب ارائه می دهد و اگر این پژوهش ها ضعیف باشد مخاطب تصور می کند این فیلم ها بی ارزش هستند.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- کتاب «آبی به شب نزدیکتر است» رونمایی شد؛ اثری درباره پیچیدگیهای ذهنی انسان مدرن
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- نتایج یک پژوهش سینمایی/ «بازی مرکب» کُرهای و راز پُرفروشی در سینما
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- برنامههای «گذر سینما» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ بهاره رهنما «سونات پاییزی» را میخواند
- گفت وگوی شادمهر راستین با آیدین آغداشلو، درباره نسبت عباس کیارستمی و نقاشی
- گفت وگو با شادمهر راستین درباره لاله زار و سینماهایش
- مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: افزایش سهم بلیتهای تخفیفدار اعضای باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر
- کارگردان «تمارض»: خیلی خوشحالم که فیلمم را بدون زیرنویس میبینم
- در گفتوگو با فیلمنامهنویسان درباره سریال شهرزاد عنوان شد/ هیچ موفقیتی اتفاقی نیست
- معرفی مدیران مواد تبلیغاتی و باشگاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان
- سینمای اختصاصی برای باشگاه بیست هزار عضوی جشنواره جهانی فیلم فجر
- در باشگاه جشنوارهی جهانی فجر چه خبر است؟
- نمایش و نقد «شب قوزی» در سینما تک خانه هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟