درحالحاضر کارنامه عباس کیارستمی را در فیلمسازی و هنرهای تجسمی و پرفورمنس و موسیقی چگونه میبینید؟
سینمای کیارستمی برای ما از دو جهت شگفتآور بود. مؤلف، سینمای جدید و کاملی را برای ما فاش میکرد و درعینحال، این مؤلف به ما نشان میداد که میتوان بیان سینمایی را غنی کرد. با حفاظت از نمونههای سینمای بزرگ قبل از خود، او نوآوری میکرد و بهویژه، از طریق کودکان، شرایط و احساسات جدیدی را به ما نشان میداد. همچنین میدانیم او عکاس بزرگی نیز هست، با شیوهای قابلتشخیص و بسیار شخصی. عباس کیارستمی شعر کوتاه نیز میسراید؛ اشعاری بسیار متراکم، که من آنها را با همکاری همسرم، نهال تجدد، با شادمانی، به فرانسه ترجمه کردم.
ویژگی آثار کیارستمی در کجاها در تاریخ سینما و کلا تاریخ هنر قابلارجاعاند؟
کیارستمی که بهعنوان کارگردان معرفی شده، رهبر مکتب سینمایی ماندنی در تاریخ نیز هست، او هنرمندی کامل و همواره، بهدور از هرگونه خودخواهی حرفهای، در پی انتقال کشفیاتش است.
شما بهعنوان فیلمنامهنویس تحسینشده، تحلیلتان از روشمندی عباس کیارستمی در نگارش فیلمنامهها چیست؟
فیلمنامههای کیارستمی بسیار دقیقاند. اما همیشه به بیننده امکان اضافهکردن احساسات خود را در داستانی که حکایت میشود میدهد. گاهی اوقات بر بیننده است تا اتفاقی را که تنها پیشنهاد شده، روشن کند.
کیارستمی هرچه از فیلم «گزارش» به جلو حرکت میکند، قصه در فیلمهایش کمرنگتر میشود و همینطور خود را از قالب سینما جدا میکند و به هنرهای تجسمی نزدیکتر میشود- البته این گرایش مطلق نیست، چون مثلا «رونوشت برابر اصل» یک فیلم است – ولی بااینحال روح چنین نگاهی در روش کاریاش دیده میشود. انگار میخواهد خود را از قیدوبند جدا کند. این نکته را چگونه تحلیل میکنید؟
هرگز فراموش نکنیم که او از سینمای واقعیت میآید و کارش با فیلمبرداری مردم عادی و حتی کودکانی که مورد سؤال قرار میداد آغاز شده است. او را بهعنوان یک فیلمساز دور از دنیای واقعی نباید تلقی کرد. کیارستمی به سبک خود با واقعیت برخورد میکند و ما را به آنسو میبرد. فکر نمیکنم بخواهد آنچه را که ما «داستان» مینامیم ترک کند یا اینکه بهدنبال صرفا بیان زیباییشناسی برود. هر یک از فیلمهای او تجربهای نو هستند؛ چه از نظر روایتی و چه از نظر زیباییشناسی.
برخی در ایران معتقدند سینمای کیارستمی تمام شده، نظر شما چیست؟
تصور میکنم، در ایران نیز، افرادی وجود دارند که اشتباه میکنند. سینمای کیارستمی در ۳۰ سال گذشته شگفتآورترین ارمغان را بههمراه آورده است و من بهخصوص نمیتوانم آن را فراموش کنم.
به نظر شما ایشان توانسته در جریان سینمای هنری تأثیر بگذارد و موجبات الهام فیلمسازان دنیا را فراهم کند؟
هنگامی که چنین فیلمساز ارزشمندی ظهور میکند، مشکل میشود گفت آیا راهی انفرادی را میپیماید یا مسیری جدید را برای کسان دیگر میگشاید. درهرحال، او جزء معدود فیلمسازانی است که سینما را در جایی که بوده، باقی نگذاشته است.
با سیطره سینمای آمریکا و استثمار تصاویر توسط سرگرمیسازان در جهان، سینمایی از نوع کیارستمی چقدر میتواند درآینده تحمل شود و بقا پیدا کند؟
در اروپا، فیلمهای کیارستمی را مانند دوستانی که به کمک ما آمدهاند و از سینمای مؤلف حمایت میکنند، تلقی میکنیم. در مقابل فقر شگرف سینمای آمریکا، ما دست به دست هم میجنگیم و نمیتوان گفت پیروزی از آن کیست.
حتما سینمای ایران را دنبال میکنید، نظرتان درباره فیلمهای ایرانی سالهای اخیر چیست؟
ایران کشور بزرگ سینمایی است و این برای من و دوستانم آشکار است. ما همگی در انتظار فیلمهای ایرانی از کارگردانانی مثل فرهادی، پناهی و بنیاعتماد هستیم و امیدواریم که این چشمه هرگز نخشکد.
در ایران برخی از محافظهکاران و افراطیها همواره نسبت به علاقهمندی غربیها به برخی از فیلمهای ایرانی مشکوکند و به دیده تردید نگاه میکنند و گاهی این نوع فیلمسازان را به جاسوسی متهم میکنند، چون آنها را پیرو تفکرات غربی میدانند. تحلیل و پاسخ درباره این نوع نگاه چیست؟
در مورد فیلمهای خوب ایرانی هیچگونه نظر قبلیای نداریم. آنها را میپسندیم برای آنچه هستند، نه برای اینکه از ایران میآیند.
به نظر شما سینمای اصغر فرهادی چه جایگاهی در سینما خواهد داشت؟
پنج فیلم بسیار خوب از فرهادی دیدهام. او نخست فیلمنامهنویس فوقالعادهای است که هیچ موردی را به دست اتفاق نمیسپارد. برایش امید و آرزوی ادامه راه زیبایی را که آغاز کرده است دارم و هم اینکه همواره خودش باشد.
آقای کریر! این روزها مشغول چه نوع فعالیتهای هنری و فرهنگیای هستید؟
مشغول نوشتن کتابی درباره امر مرموز «صلح» هستم. همینطور با عتیق رحیمی داریم فیلمنامه مینویسیم و دیگر اینکه پروژهای نیز با «پل ورهوون» دارم.
منبع : شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





