کارگردان فیلم سینمایی «آناهیتا» معتقد است موفقیت فیلم کوتاه در گرو تجربههای جدید و جسارتآمیز است اما در کشور ما به دلیل آن که امکانات و شرایط به خوبی توزیع نشده است فیلمسازان جوان از انجام تجربههای سینمایی جدید باز می مانند.به گزارش سینماسینما؛ عزیز الله حمید نژاد گفت: ظرف سی و دو دورهای که جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است طبیعتا بسیاری از ضعفهای آن برطرف شده و به عقیده من سال به سال بهتر شده است. البته در دورههای مختلف و با تغییر مدیریتها، جشنواره ویژگیهای خاص تری را به خود گرفته است اما به طور کلی این جشنواره در جهت بهتر شدن پیش رفته است.
کارگردان فیلم کوتاه «پاسگاه آبی» ادامه داد: تعداد آثار راه یافته به جشنواره و رشد جوانان فیلمساز در شهرستانهای مختلف شاخصی در جهت موفق عمل کردن جشنواره فیلم کوتاه تهران است اما متاسفانه شرایط و امکانات به خوبی در همه جای کشور وجود ندارد و فرصتهای برابری فیلمسازی به خوبی توزیع نشده است.
کارگردان فیلم «اشک سرما» درباره مشکلات اقتصادی و عدم اکران فیلم کوتاه در کشور، عنوان کرد: اصولا فیلم کوتاه زمانی موفق است که دست به یک تجربه جدید بزند و جسارت به خرج بدهد. این موضوع در سینمای حرفهای کمتر قابل دستیابی است.
حمید نژاد مخاطب فیلم کوتاه را افراد متخصص دانست و بیان کرد: فیلم کوتاه طبیعتا سینمایی عام شمول نیست و مخاطب خاص دارد و مخاطب خاص هم همواره در اقلیت است. به طور کلی سینمای کوتاه در همه جای دنیا مهجور است و مخاطبان چندان فراگیری ندارد. به نظر من برای پایداری این سینما باید چارهای اندیشید تا فیلمها در زمانهای خاص، با مخاطبان خاص نمایش داده شوند تا بتوانند از نظر اقتصادی تامین شوند و به حیات خود ادامه دهند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «چرخ فلک» درباره نقش صدا سیما برای توجه دادن بیشتر مخاطبان به فیلم کوتاه، گفت: تلویزیون باید فیلم های کوتاه را خریداری کند و به نمایش دربیاورد. از این طریق هم مخاطب با فیلم کوتاه و سینماگرانش آشنا می شود و هم از نظر اقتصادی برای سینماگران به صرفه باشد. تا جایی که من اطلاع دارم اکثر فیلمسازان کوتاه از نظر اقتصادی تامین نیستند و معمولا از جیب خودشان هزینه میکنند و فیلم میسازند. این روند متاسفانه بازدهی و برگشت سرمایه ندارد و باعث میشود پس از ساخت چندین فیلم شوق و ذوق جوانان فیلمساز از بین رود.
کارگردان «مرثیه حلبچه» درباره نقش اقتباس در فیلم کوتاه، گفت: فیلم کوتاه میتواند از داستانهای کوتاه و برشهایی از آثار هنری الهام بگیرد و نمیتواند اقتباس کند. اقتباس بیشتر به فیلم بلند وابسته است . فیلم کوتاه میتواند المانهایی از یک رمان را برداشته و در فیلم به نمایش دربیاورد. فیلم کوتاه بضاعت اقتباس از آثار ادبی را ندارد.
حمید نژاد درباره مشکلات فیلم کوتاه در حوزه سینمای دفاع مقدس، بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس کمتر فیلمی ساخته شده است و دلیلش هم این است که ساخت فیلم در این حوزه دشوارتر است و وسایل و امکانات لژستیکی در اختیار فیلمسازان وجود ندارد. به همین دلیل هم فیلمساز قید ساختن فیلم در این حوزه را میزند.
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد