تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۶/۱۲ - ۱۴:۳۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 189948

کتاب «چهل سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» با «تاریخ‌نگاری» و «فیلم‌نگاری» این رویداد معتبر بین‌المللی، منتشر و همزمان با برگزاری جشنواره رونمایی خواهد شد.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سعید هاشم‌زاده فیلمساز و منتقد سینما که تدوین کتاب «چهل‌سالگی» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده دارد، درباره تاریخ‌نگاری این رویداد در کتاب توضیح داد: غالب جشنواره‌های بین‌المللی مهم و معتبر دنیا کتاب‌هایی درباره تاریخ برگزاری خود دارند. نیاز بود تا جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در آستانه چهل سالگی خود به این امر بپردازد. به همین دلیل سال گذشته و بعد از جشنواره سی و نهم، ایده‌هایی را درباره این کتاب نوشتم و به انجمن سینمای جوانان ایران ارائه دادم و از دی ماه سال گذشته کار پژوهش و تدوین آن آغاز شد.
وی درباره بخش‌های کتاب «چهل سالگی» گفت: این کتاب دارای دو بخش اصلی «تاریخ‌نگاری» و «فیلم‌نگاری» است. ابتدا روند برگزاری جشنواره تاریخ نگاری شده است و این بخش شامل گزارش‌هایی درباره افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۱ می‌شود.
هاشم‌زاده ادامه داد: همچنین مروری بر شرکت کنندگان، هیات انتخاب و داوران، حواشی و اخبار جشنواره، محل برگزاری و … دارد. بخش «فیلم نگاری» جشنواره در کتاب نیز به جهت اینکه چهره‌های سینمایی بسیاری از سینمای جوان کار خود را آغاز کرده‌اند، اهمیت زیادی داشته است. بنابراین در این بخش از منتقدان زیادی خواستیم تا از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۱ فیلم‌های کوتاه جشنواره تهران را ببینند و نسبت به حال و هوای فیلم‌ها، درون‌مایه‌هایشان، فضا و اتمسفر هر دوره درک و دریافتی داشته و درباره‌اش بنویسند، کتاب «چهل سالگی جشنواره» در ایام برگزاری رویداد رونمایی خواهد شد و انشالله در ایام جشنواره توزیع می‌شود و بعد از آن نیز در کتابفروشی‌ها عرضه خواهد شد. زیرا کتابی است که برای پژوهشگران سینما و علاقه‌مندان به حوزه فیلم کوتاه مهم است. چهل سالگی خود مفهوم و‌کانسپت پختگی را دربردارد و به همین جهت عنوان کتاب را همین «چهل سالگی» انتخاب کرده‌ایم.
وی درباره همراهان خود در تدوین کتاب گفت: ما از ۹ نویسنده، ۲ ویراستار و ۷ منتقد در پژوهش و تدوین این کتاب کمک گرفتیم و باید بگویم روند تحقیق برای این کتاب با توجه به کمبود منابع کار سختی برای گروه نویسندگان بود و امیدواریم رضایت مخاطبان سینمای کوتاه را به دنبال داشته باشد.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها