سعید مروتی منتقد سینما در روزنامه آسمان آبی نوشت :
در هفتهای که فیلمهای تازهای روی پرده آمدهاند، اکران نشدن «عصبانی نیستم»، از نمایش عمومی هر فیلم دیگری مهمتر است. از روزهایی که رضا درمیشیان برای «عصبانی نیستم» پروانه ساخت گرفت و آن را جلوی دوربین برد، حدود پنجسال میگذرد. در این فاصله او دو فیلم دیگر هم ساخت. «لانتوری» پارسال جزو پرفروشهای سینمای ایران بود و «یواشکی» هم قرار است اکران شود. طلسم اکران «عصبانی نیستم» اما شکسته نمیشود. از بهمن ۹۲ که حاشیهها برای «عصبانی نیستم» شروع شد تا همین چند روز پیش که وزیر ارشاد دولت احمدینژاد میزان اطلاعاتش از امور سینمایی را بار دیگر به رخ کشید، درمیشیان سکوت کردهبود؛ سکوت برای حلشدن مشکل فیلمش، وگرنه او که سالها روزنامهنگار بوده بهتر از هر کارگردان دیگری میتوانست جواب منتقدان و معترضان فیلمش را بدهد. میتوانست به پروسه طولانی گرفتن پروانه نمایش و اینکه بارها مجبور به این کار شده، اعتراض کند که نکرد. قبل از آن میتوانست نسبت به رفتاری که با فیلمش در اولین جشنواره فجر دولت تدبیر و امید صورت گرفت معترض شود.
اینکه با محافظهکاری علیرضا رضاداد و با وزیدن اولین نسیم مخالفت با فیلم، «عصبانی نیستم» به شکل دستوری از بخش مسابقه جشنواره سی و دوم فجر بیرون کشیده شد. مشکل «عصبانی نیستم» هم از همان روز شروع شد. از اولین عقبنشینی ارشاد که منجر به سلسلهای از عقبنشینیهای پیدرپی شده و حالا اقلیتی پر سر و صدا و دلواپس میتوانند خوشحال باشند که توانستهاند از اکران «عصبانی نیستم» جلوگیری کنند. در این سالها مدیران ارشاد چند باری تغییر کردهاند ولی داستان «عصبانی نیستم» هنوز تغییر نکردهاست. به نظر میرسد فصل مشترک مدیران امروز و دیروز نه فقدان جسارت که با عرض تاسف فقدان حس مسئولیتپذیری نسبت به شغلی که عهدهدارش شدهاند، باشد. آنها فراموش کردهاند که صیانت از سینماگران یکی از وظایف آنهاست. فراموش کردهاند که دفاع از پروانه نمایشی که خودشان صادر کردهاند وظیفه حداقلی و بدیهیشان است. در این سالها و دستکم در این مورد خاص، مدیران فرهنگی حقیقت را فدای مصلحت کردهاند؛ آن هم مصلحتی که نه ماهیتش خیلی مشخص است و نه دامنهاش. جرم «عصبانی نیستم» اشاره به برخی رخدادهای سال ۸۸ است.
از این اشارات در ممیزیهای گسترده و پیدرپی این سالها، چیز زیادی باقی نمانده، بنابراین اکران فیلم درمیشیان دیگر نباید به جایی بر بخورد. «عصبانی نیستم» حالا به یک اسم رمز تبدیل شدهاست. اسم رمزی که اقلیت دلواپس نسبت به آن حساس شده و از سستی مدیران ارشاد نهایت استفاده را میبرد. مورد «عصبانی نیستم» بار دیگر صحت این نکته را نشان میدهد که وقتی یکبار عقبنشینی میکنی باید تن به عقبنشینیهای بعدی هم بدهی. انفعال وزارت ارشاد وقتی با سکوت خانه سینما همراه میشود، مسیر برای مدافعان رفتارهای فراقانونی هموارتر هم میشود. از افرادی که طاقت تماشای پیکر مجروح «عصبانی نیستم» را هم ندارند انتظاری نیست و ظاهرا باید دیگر هیچ توقعی هم از جامعه اصناف سینمای کشور نداشته باشیم. این سکوت در برابر ظلم آشکار در تاریخ میماند. این به مسلخبردن حقیقت به بهانه مصلحت است و آنها که سکوت و انفعال پیشه کردهاند، تفاوتی با این جماعت دلواپس ندارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- رسم اعتراض/ مسعود کیمیایی و عدالتی که همیشه نگران قضاوت است
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- چرا پرسش درباره فیلم نساختن ناصر تقوایی متظاهرانه یا دستکم سادهلوحانه است؟ ناخدای بازنشسته
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش سوم ایلیا محمدی نیا و شهرام اشرف ابیانه
- نه برای آن کسی عصبانی شد و نه برای این کسی آشغال در خیابان ریخت! / نگاهی به توقیف فیلم ها در دهه اخیر
- مغز دیگری/یادداشتی از سعید مروتی درباره مرد عوضی ساخته محمد رضا هنرمند
- فرمان آرا :می گفتند دلم می خواد نشان می دهد که همه ایران افسردهاند
- خداحافظی طولانی/یادداشتی از سعید مروتی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- ساعت ۵ عصر بهمن فرمانآرا در «دلم میخواد» از دلافسردگی به نشاط اجتماعی میرسد
- اشکهای «قدرت»/یادداشتی از سعید مروتی درباره گوزنها ساخته مسعود کیمیایی
- صبر ایوب/یادداشتی از سید عبدالجواد موسوی
- علیرضا رضا داد :استقبال کم از فیلمهای مجیدی و درمیشیان تعجب برانگیز است
- درباره فیلم «دهه پرشور ۱۹۲۰» از بهترینهای رائول والش
- غمگین بود و خسته/یادداشت سعید مروتی درباره فیلم لیلا ساخته داریوش مهرجویی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»