کیانوش عیاری گفت: شرم میدانم روزی را که برای تنویر افکار عمومی فیلم بسازم اما اگر فیلمهایم تلخ است برمیگردد به اینکه خودم ذاتاً تلخ هستم.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلم «خانه پدری» که عصر ۲۷ شهریورماه در نشستی برای فیلم «پشت در خبری نیست» به کارگردانی شبنم عرفی نژاد سخن میگفت، علاوه بر توضیح درباره ساخت این فیلم به عنوان تهیهکننده ابراز امیدواری کرد که با تغییر شرایط، فیلم «خانه پدری» پس از شش سال اکران شود، چرا که آنچه درباره صحنه قتل به عنوان مشکل اصلی یاد میشود، از نظر او بهانهای بیشتر نبوده است.
عیاری درباره ساخت فیلم «پشت در خبری نیست» که به نوعی سرگرمی محسوب میشود در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در طول دوران فیلمسازیام کارهایی را ساختهام که ربطی به فیلمسازی من نداشته است، مثلاً بعد از ساخت «آن سوی آتش» که در سال ۶۶ که فقط یک اکران چهار، پنج روزه داشت، سناریوهای من در فارابی و ارشاد رد میشد و از آنجا که به جز نجاری هیچ کار دیگری هم بلد نبودم و خیال فیلمسازی هم در سر داشتم سراغ ساخت آثار دیگری مثل «یک روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» رفتم.
او افزود: البته در این فیلمها هم هرآنچه را که لازم بود صرف کردم و انرژی زیادی گذاشتم، اگرچه با فکر من همخوان نبودند ولی به نظرم این فیلم «پشت در خبری نیست» هم کار جذابی بود، چون هر بار که خواستم بخشهایی از آن را به بهانهای و برای انجام کاری ببینم آنقدر گیرایی داشت که تا انتها مرا با خود بکشاند.
او در پاسخ به اینکه چرا این فیلم را به جشنوارههای خارجی ارائه نکرده است، گفت: شاید این فیلم ادعایی جز برای سرگرمی ندارد و برای تنویر افکار عمومی نیست. من خودم شرم میدانم روزی را که با این هدف فیلم بسازم و اگر هم فیلمهایم تلخ است به این دلیل است که خودم ذاتاً تلخ هستم و بیشتر نابهسامانیها را میبینم.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که فیلمهایی که میسازم قرار است ماحصل نوع نگاهم باشد در نتیجه آثارم مفرح و برای تفریح مردم نیست. با این حال برای من تفریح مناسب از تنویر افکار عمومی مهمتر است و این فیلم عمدتاً چنین رویکردی دارد.
عیاری که خود اینروزها در تدارک ساخت فیلم جدیدش است با تأکید بر اینکه قصد ندارد فیلم شبنم عرفینژاد را به لحاظ سرگرمکننده بودن در زمره آثار بیلی وایلدر بداند گفت: در حالی که این فیلم از نظر ریتم، ضرباهنگ و ساختمان ارزش قابلتوجهی دارد اما قابلیت عرضه به جشنوارههای متعدد جهانی را ندارد و نمیتوانست در جشنوارهها عرض اندام کند.
او در پاسخ به سوالی دیگر که به مشاور کارگردانی او در فیلم «ملبورن» اشاره شد و اینکه چرا از پخش فیلمهایش حمایت نمیکند بیان کرد: مگر من از پخش فیلمهای خودم میتوانم حمایت کنم که از آنها حمایت کنم؟!
این فیلمساز ادامه داد: فیلم «خانه پدری»، «آبادانیها» و «آن سوی آتش» همه یتیم بودند. چطور باید برای دیگران پارتیبازی کنم؟ با این حال فیلم «ملبورن» و «پشت در خبری نیست» هرکدام به نوعی برایم جذابیت دارند چون در هرکدام قابلیتهایی از سوی فیلمساز وجود دارد. هرچند فیلم «پشت در خبری نیست» برایم “آجیل” بهتری محسوب میشود.
تهیهکننده فیلم «پشت در خبری نیست» همچنین درباره ساخت این فیلم هم توضیح داد: شبنم عرفینژاد که در سریال «روزگار قریب» به عنوان دستیار مشغول کار بود، این فیلم را در شرایطی ساخت که حتی یک ثانیه هم کارگردانی نکرده بود. این فیلم هفت سال قبل ساخته شد، آن هم در شرایطی که تلویزیون پس از سریال «روزگار قریب» میخواست مرا تشویق کند و تصمیم بر این شد که سالیانه در ساخت ۱۰ فیلم نظارت داشته باشم و اگر در بین آنها فیلمنامهای قابلیت داشت به یک اثر سینمایی تبدیل شود. آن زمان در بین آن فیلمنامهها دو اثر بودند که میشد، روی آنها کار کرد و این فیلم یکی از آنها بود که البته با تغییرات زیاد و پس از بازنویسی توسط خودم به اینجا رسید.
عیاری یادآور شد: ابتدا قرار بود این فیلم را مهدی هاشمی کارگردانی کند اما شرایط فراهم نشد و عرفینژاد را که میدانستم توانایی خوبی دارد و در این حوزه کنجکاو است برای کار انتخاب کردم.
وی تأکید کرد: تجربه اول این فیلمساز آن هم برای کسی که یک ثانیه هم فیلم نساخته بود، بسیار چشمگیر است. هرچند با وجود دو سانس نمایش در جشنواره فجر و نظرات مثبتی که از ساخت آن گرفتم امکان اکران را تا به حال پیدا نکرد.
شبنم عرفینژاد هم در سخنانی گفت: هیچکس دلیل اصلی اکران نشدن این فیلم را متوجه نشد چون حتی در جشن انجمن منتقدان هم جایزه گرفت و اتفاقات خوبی برایش پیش آمد اما موفق به اکران آن نشدیم تا اینکه در گروه هنر و تجربه این اتفاق افتاد.
او همچنین افزود: پس از ساخت این فیلم دو فیلم تلویزیونی ساختم و دو فیلم سینمایی هم قرار بود بسازم که در مرحله پیشتولید انصراف دادم اما امیدوارم پس از فیلم جدید آقای عیاری بتوانم یک فیلم سینمایی دیگر بسازم.
در این نشست خسرو معصومی، سیامک اطلسی، صالح میرزاآقایی (بازیگر فیلم) از جمله هنرورانی بودند که فیلم را تماشا کردند و نظرات مثبتی را نسبت به آن مطرح کردند.
همچنین سیامک اطلسی و برخی دیگر از حاضران در این نشست ابراز امیدواری کردند که فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری سرانجام مجوز اکران عمومی بگیرد که در این باره عیاری تأکید کرد: همهچیز درباره نمایش داده نشدن این فیلم سوءتفاهم بوده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟