اصغر فرهادی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی مهمان ویژه جشنواره بین المللی فیلم امّان در کشور اردن خواهد بود.
به گزارش سینماسینما، بخش «اولین و آخرین» جشنواره فیلم امّان که ویژه تقدیر از فیلمسازان باتجربه است به بررسی تکامل زبان سینمایی فرهادی در طول سالها میپردازد و این کارگردان ایرانی تجربیاتی که سبک بصری و روایی او را شکل داده را با مخاطبان به اشتراک میگذارد.
فرهادی همچنین در مورد درسهایی که در طول زندگی حرفهای خود آموخته، چالشهایی که با آنها روبرو بوده و اینکه چگونه این مشکلات به رشد او به عنوان کارگردان کمک کردهاند، در این رویداد سینمایی صحبت خواهد کرد.
فرهادی در مقدمه کتاب «هفت فیلمنامه» خود نوشته است: «همه فیلمنامههایم را مرور کردم و در میان همه آنها یک نقطه مشترک را جستوجو کردم و متوجه شدم که بزرگترین وجه اشتراک «پرسش» است. من با پرسیدن سؤال شروع کردم، سپس پرسشهای من با گذشت زمان بزرگتر و سنگین تر شدند و جنبه های آنها چند برابر شد (…). دنیای ما به کسانی که سوال می پرسند بیشتر از کسانی که داوطلبانه پاسخ میدهند، نیاز دارد. به کسانی نیاز دارد که قبل از هر چیزی علامت سوال بگذارند، مهم نیست که چقدر قطعی به نظر می رسد».
به گزارش سایت جشنواره فیلم امّان، اصغر فرهادی یکی از مطرح ترین صداهای سینمای ایران است. او که متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در اصفهان است، از دوران کودکی علاقه خود را به هنر به ویژه سینما نشان داد. او در سال ۱۳۶۷ لیسانس هنرهای نمایشی را از دانشگاه تهران گرفت و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را دریافت کرد.
فرهادی فعالیت سینمایی خود را با اولین فیلم بلندش به نام «رقص در غبار» در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. شهرت بین المللی او با چهارمین فیلمش «درباره الی» در سال ۲۰۰۹ که برنده خرس نقرهای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره بین المللی فیلم برلین شد، افزایش یافت.
در سال ۲۰۱۱ فیلم «جدایی» ساخته فرهادی در شصت و یکمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش درآمد و برنده خرس طلایی بهترین فیلم شد و اولین فیلم ایرانی برنده این جایزه نام گرفت و در ادامه جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد و اولین فیلم ایرانی بود که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار شد. این فیلم همچنین برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی شد و در مجموع ۸۸ جایزه سینمایی دریافت کرد.
در سال ۲۰۱۳، فیلم «گذشته» ساخته این کارگردان برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن انتخاب شد. سه سال بعد، او با فیلم «فروشنده» به کن بازگشت و جایزه بهترین فیلمنامه کسب کرد و در ادامه این فیلم برای دومین بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. در سال ۲۰۱۸، فیلم «همه میدانند» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن انتخاب شد و نامزد نخل طلا شد.
اصغر فرهادی جایگاه سینمای ایران را در صحنه بینالمللی به میزان قابل توجهی ارتقا داده است. فیلمهای او بهخاطر سبک رواییشان که به مسائل اجتماعی و اخلاقی از طریق شخصیتهای چند بُعدی و واقعی میپردازد، شهرت دارند. فرهادی از تنشهای روزمره و جزئیات پیچیده برای ساختن طرحهای دراماتیکی استفاده میکند که مضامینی مانند شرافت، عدالت و روابط انسانی را بررسی میکند.
پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم امّان از تاریخ ۳ تا ۱۱ جولای (۱۳ تا ۲۱ تیر) در کشور اردن برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





