اصغر فرهادی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی مهمان ویژه جشنواره بین المللی فیلم امّان در کشور اردن خواهد بود.
به گزارش سینماسینما، بخش «اولین و آخرین» جشنواره فیلم امّان که ویژه تقدیر از فیلمسازان باتجربه است به بررسی تکامل زبان سینمایی فرهادی در طول سالها میپردازد و این کارگردان ایرانی تجربیاتی که سبک بصری و روایی او را شکل داده را با مخاطبان به اشتراک میگذارد.
فرهادی همچنین در مورد درسهایی که در طول زندگی حرفهای خود آموخته، چالشهایی که با آنها روبرو بوده و اینکه چگونه این مشکلات به رشد او به عنوان کارگردان کمک کردهاند، در این رویداد سینمایی صحبت خواهد کرد.
فرهادی در مقدمه کتاب «هفت فیلمنامه» خود نوشته است: «همه فیلمنامههایم را مرور کردم و در میان همه آنها یک نقطه مشترک را جستوجو کردم و متوجه شدم که بزرگترین وجه اشتراک «پرسش» است. من با پرسیدن سؤال شروع کردم، سپس پرسشهای من با گذشت زمان بزرگتر و سنگین تر شدند و جنبه های آنها چند برابر شد (…). دنیای ما به کسانی که سوال می پرسند بیشتر از کسانی که داوطلبانه پاسخ میدهند، نیاز دارد. به کسانی نیاز دارد که قبل از هر چیزی علامت سوال بگذارند، مهم نیست که چقدر قطعی به نظر می رسد».
به گزارش سایت جشنواره فیلم امّان، اصغر فرهادی یکی از مطرح ترین صداهای سینمای ایران است. او که متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در اصفهان است، از دوران کودکی علاقه خود را به هنر به ویژه سینما نشان داد. او در سال ۱۳۶۷ لیسانس هنرهای نمایشی را از دانشگاه تهران گرفت و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را دریافت کرد.
فرهادی فعالیت سینمایی خود را با اولین فیلم بلندش به نام «رقص در غبار» در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. شهرت بین المللی او با چهارمین فیلمش «درباره الی» در سال ۲۰۰۹ که برنده خرس نقرهای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره بین المللی فیلم برلین شد، افزایش یافت.
در سال ۲۰۱۱ فیلم «جدایی» ساخته فرهادی در شصت و یکمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش درآمد و برنده خرس طلایی بهترین فیلم شد و اولین فیلم ایرانی برنده این جایزه نام گرفت و در ادامه جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد و اولین فیلم ایرانی بود که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار شد. این فیلم همچنین برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی شد و در مجموع ۸۸ جایزه سینمایی دریافت کرد.
در سال ۲۰۱۳، فیلم «گذشته» ساخته این کارگردان برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن انتخاب شد. سه سال بعد، او با فیلم «فروشنده» به کن بازگشت و جایزه بهترین فیلمنامه کسب کرد و در ادامه این فیلم برای دومین بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. در سال ۲۰۱۸، فیلم «همه میدانند» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن انتخاب شد و نامزد نخل طلا شد.
اصغر فرهادی جایگاه سینمای ایران را در صحنه بینالمللی به میزان قابل توجهی ارتقا داده است. فیلمهای او بهخاطر سبک رواییشان که به مسائل اجتماعی و اخلاقی از طریق شخصیتهای چند بُعدی و واقعی میپردازد، شهرت دارند. فرهادی از تنشهای روزمره و جزئیات پیچیده برای ساختن طرحهای دراماتیکی استفاده میکند که مضامینی مانند شرافت، عدالت و روابط انسانی را بررسی میکند.
پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم امّان از تاریخ ۳ تا ۱۱ جولای (۱۳ تا ۲۱ تیر) در کشور اردن برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





