سینماسینما، منوچهر دین پرست
شاید بتوان کانون اصلی فیلمهای عاشقانه را آیینگی آن دانست. گویی هر آنچه در برون رخ میدهد، در آیینه انعکاسی بدون اغراق و فریب دارد. فیلمهای عاشقانه را میتوان فیلمهایی دانست که در بستر اجتماعی و فرهنگی نمودی از رخدادهایی است که ابهامگویی در آن چندان معنی ندارد. از سوی دیگر، فیلمهایی با مضامین عاشقانه میتواند جهانی پررازورمز را به سوی مخاطب بگشاید. جهانی که سراسر تاویل و معناست، چراکه عاشقانه انسانها در مهمترین لحظات زندگی تاثیری عینی و حقیقتی دارند. هیچ کسی نمیتواند عاشق کسی باشد مگر اینکه از جام عشق او جرعهای نوشیده باشد. فیلم «هندی و هرمز» را نیز میتوان نوشیدن عاشقانهای دانست که در سرزمین پررازورمز جنوب ایران و با آن آداب و رسوم غنی و کهن بابی گشوده که میتوان در فضای جذاب و رنگارنگ آن داستانی پرمعنا و دلفریب روایت کرد. منطق فهم فیلم اگرچه عشقی بر اساس باورها و رسوم مردم جنوب ایران است، اما عشق آنها نه از جنس اساطیری است و نه از جنس ادبیات دلفریب. جنس آنها جبری از تاریخ و اجتماع است که در دوران نوجوانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا مسیر پرسنگلاخ زندگی را با هم طی کنند. روایتی سهمگین از واقعیتهای دشوار و سخت زندگی که جان هر نوجوانی را در بزنگاهها در دست میگیرد. «هرمز و هندی» روایت دو نوجوانی است که با یکدیگر ازدواج کردند و در فضایی کودکانه لحظاتی از زندگی خود را که نمودی از آداب و رسوم جنوب ایران است، روایت میکنند. فیلم با اتاق عروس و داماد آغاز میشود و در ادامه ما شاهد حضور دختر در مدرسه هستیم که مدیر مدرسه از اینکه او ازدواج در سن پایین انجام داده، او را سرزنش میکند. در ادامه هرمز برای امرار معاش زندگی تلاشهای متعددی انجام میدهد، اما در میانه مسیر متوجه میشود که همسرش باردار است. او برای تامین هزینههای زندگی مشقتها را به جان میخرد، اما چه سود که در انتها دریا جانش را میستاند؛ مرگی غافلگیرکننده که مخاطب را با خود میبرد.
فیلم اگرچه بازنمود رفتارها و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی بخشی از سرزمین ایران است، اما روایت او از زندگی، روایتی آشکار از دلدادگی توام با طعم کودکانه است. گویی کارگردان تعمدا با چینش چنین فضایی قصد دارد ملودرامی فراهم کند که نهتنها احساسات تماشاگر برانگیخته شود، بلکه بنبستهای عاطفی و شکنندگی آن را نیز در واقعیتهای اجتماعی ببیند. آشکارگی واقعیتهای اجتماعی «هندی و هرمز» برای مخاطب چنان دلفریب و اغواکننده است که مصایب و سختیهای آن را میتوان در عاشقانههای آن دو احساس کرد. ریتم جذاب فیلم از هر گونه سکته و سردرگمی رهایی یافته و توانسته مسیری زیبا را در عین وفاداری به اصل موضوع دنبال کنیم. کوران حوادثی که هرمز در آن قرار گرفته، بدون تردید عرصهای برای بازنمایی برای مخاطب است، اما مضمون فیلم توانسته مخاطب را از هر گونه پیشداوری رها کند و کانون آن یعنی عشق و تالم را همراه و همسو با یکدیگر ببیند.
پیکره فیلم «هندی و هرمز» اگرچه سراسر نماد است، اما نمیتوانیم منطق فهم فیلم را با بیرغبتی پیگیری کنیم، درحالیکه با پرسه زدنها و تلاشهای هرمز میفهمیم که او میخواهد مرد میدان نبردی باشد که بسیار زود وارد آن شده است. او میخواهد به جنگ تاریخ رود. درحالیکه قرنهاست که تاریخ او را در خود جای داده و همانند دریا نهتنها او را با خود میبلعد، بلکه سرنوشت او را نیز در دست میگیرد. وقتی که جنازه هرمز در کنار ساحل پیدا شد، متوجه شدیم که او تسلیم سرنوشت نشد، بلکه همچون شهیدی از میدان نبرد خارج شد که خاک سرخ او به هیچ مطاعی فروخته نشد.
سکناس پایانی فیلم آرمان فروریخته هندی است. او با کودکی در آغوش به مدرسه میرود، درحالیکه پدر در خاک افتاده است. سرنوشت دوباره تکرار میشود، بدون اینکه اتفاقی رخ داده باشد. در همین سکانس است که متوجه میشویم پاسخی قاطع برای عشق نوجوانی یافتیم که سرشت و سرنوشت او در دستان آداب و رسومی است که سالهاست نخنما شدهاند، اما روی تلخ و زهرآگین آن همچنان بر صورت چنگ میاندازد و دیوار رویاها فرو میریزد
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «کشتارگاه» در جشنواره فیلمهای پلیسی/ گفتگوی سینماسینما با عباس امینی/ داستان گوسفندهایی که تبدیل به دلار میشوند!
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- راهیابی «من اینجا هستم» به جشنواره فیلم شانگهای
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
- گفتوگو با کارگردان «کشتارگاه»/ همگی در برابر اتفاقات بیحس شدهایم
- گنجی که دهان روح را تلخ می کند/ نگاهی به «کشتارگاه»
- طمع/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساختهی عباس امینی
- «کشتارگاه» در راه اکران آنلاین/ عباس امینی: اکران آنلاین، فرصتی برای فیلمهای مستقل است
- روز ششم فیلم فجر نمایش «کشتارگاه» «مردن در آب مطهر» / گزارش تصویری
- باران کوثری به «کشتارگاه» پیوست/ فیلمی درباره مشکلات اجتماعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت