به گزارش سینماسینما، پیمان جعفری تهیهکننده «عادت نمیکنیم» درباره اوضاع اکران و حواشی فیلم توضیح داد و گفت: الحمدلله بر خلاف اتفاقاتی که برای فیلم افتاد فروشمان خیلی خوب است، الآن به باشگاه میلیاردیها میپیوندیم و مردم رو به سینما آوردهاند، امیدواریم با پخشکننده صحبت کنیم تا تعداد سینماهایمان بیشتر شود.
وی توضیح مختصری نیز در ارتباط با انتخاب عوامل این اثر داد و اظهار داشت: فیلمبرداری این کار به عللی عقب افتاد و چون آقای سعدی فیلم دیگری در دست تهیه داشتند و طبق قوانین ارشاد نمیتوان بیش از یک فیلم همزمان کار کرد از من خواستند به عنوان تهیهکننده در خدمت فیلم باشم، از بازیگران خانم تهرانی، آقای فروتن، خانم بیات و آقای آذرنگ ممنونم که سر این فیلم آمدند.
«عادت نمیکنیم» شبیه کارهای فرهادی است
آریا قریشی به شباهت این فیلم با کارهای اصغر فرهادی اشاره کرد و بیان داشت: در نماها همان سبک آقای فرهادی به خصوص در جدایی نادر از سیمین را میبینیم، یا حتی موارد جزئیتر مثل آهنگ شب بخیر کوچولو که در آن فیلم پخش میشود گویا اینجا به صورت تحمیلی وارد شده که ارجاع به آن به نظر میرسد، هرچند الگوبرداری از یک فیلم خاص مشکلی ندارد و نکته منفی نیست و مهم این است که نتیجه چیست اما اینجا اتفاقی نیفتاده است.
پوریا ذوالفقاری نیز گفت: فیلم، یادآور آثار اصغر فرهادی است و پایانش یادآور پایان چهارشنبه سوری هست ولی ابراهیمیان ثابت کرده با بازیگران شناخته شده و داستانهایی که برای طیف گستردهای از مخاطبان ملموس باشد میخواهد در جریان اصلی فیلم بسازد و این سینمای محافظهکار است.
قریشی دربارۀ نقاط ضعف و قوت فیلم یادآور شد: در کلیت کار ضعفهایی وجود دارد که مشکل ایجاد میکند و پیشرفت داستانی در ابعاد مختلف ناقص است ولی گره را به نتیجه میرساند و نکته مثبتش این است که فیلم خوش ریتمی هست و در آن برای ایجاد گره و تعلیق اندازه رعایت شده است. فیلم چیزهای دیگری مثل بحث زمین و سند و… اضافه میکند تا به کشش ماجرا اضافه کند که در نهایت رها میشوند و به ماجرای اصلی برمیگردد.
ذوالفقاری در ادامه صحبتهای وی، خاطرنشان کرد: فیلم الگوی مشخصی در فیلمنامه دارد از این نظر که گویا فیلمنامه را با ماشینحساب نوشته که چه اطلاعاتی را کجا بدهیم اما نتیجه روابط، علت و معلولی نیست و موقعیتها در کنار هم چیده شدهاند. این فیلم مشکل ریتم ندارد و به لحاظ صداگذاری هم فوقالعاده است، پاشنه آشیل فیلم محمدرضا فروتن است و اگر دهان باز کند درام تمام میشود و سکوت او نقطه ضعف اصلی فیلم است.
سکوت شخصیت احمد در فیلم توجیه منطقی ندارد
قریشی به سکوت بیمنطق محمدرضا فروتن در این اثر پرداخت و گفت: شخصیت احمد حتی در مقابل هدیه تهرانی و وکیل هم سکوت میکند و این توجیه منطقی ندارد و مشکل ایجاد میکند، اینجا سکوت جزوی از جهانبینی شخصیت یا فیلم نیست و یک عنصر زائد است که زمان فیلم را طولانیتر میکند.
ذوالفقاری میزان تقطیع را برای چنین روایت آرامی، مناسب ندانست و اضافه کرد: اینجا فیلم تا اندازهای به دامی میافتد که نیما جاویدی در «ملبورن» کاملاً به دامش افتاد یعنی به جای اینکه تنش را از دل روابط بیرون بیاورد، تنش را از بیرون تزریق میکند. این میزان جداسازی باعث شده حس کنید با ساختاری خیلی معمولی هم میتوانست مرا پیش ببرد. اینجا دو خانه هست که مثل هم هستند و ارتباطی با کاراکترهایشان ندارند و این مشکل در تدوین حل نمیشود.
مجری برنامه سؤال کرد: «ابراهیمیان در این فیلم سه نقش داشته، هم فیلمنامه را با همکاری سارا سلطانی نوشته، هم کارگردان بوده و هم در تدوین نقش داشته است، این را به نفع فیلم میدانید یا به ضرر آن؟»
قریشی در پاسخ بیان داشت: کمتر پیش آمده خود کارگردان مستقیماً تدوین را بر عهده بگیرد ولی در مورد فیلمنامه مشکلی که وجود دارد این است که برخی فیلمسازان فکر میکنند اگر فیلمنامه را خودشان ننویسند منتقدان، فیلم را فیلم او نمیدانند در حالی که اینطور نیست.
ذوالفقاری به حواشی فیلم اشاره کوتاهی کرد و گفت: با اتفاقی که برای اکران فیلم و پخش تیزر و… رخ داد امیدوارم هم مسئولین و هم معترضین بدانند واقعاً شرایط طبیعی نقد فیلم را از بین میبرد و اولین چیزی که نادیده گرفته میشود نگاه سینمایی است و خوشحالم مشکل این فیلم خیلی زود حل شد.
تقریباً هیچ سکانسی در فیلم خستهکننده نیست
قریشی در صحبتهای پایانی دربارۀ نکات مثبت فیلم خاطرنشان کرد: در اجرا ریتم درونی سکانسها خوب است و تقریباً هیچ سکانسی در فیلم نیست که به طور مجزا خستهکننده باشد، تلاش شده تا تم اجتماعی فیلم از طریق یک داستان معمایی پرگره با ریتم نسبتاً تند روایت شود و این نکته مثبتی است. غلبه رنگ اشباع خیلی در نگاه اول به چشم نمیآید و این هم خوب است، یکسری ایدههای هوشمندانه در شخصیتها هست و کدهایی داده میشود که آنها را قابل باور میکند. در نهایت باید گفت این اثر، فیلم بدی نیست.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میدان سرخ» ۲۶ شهریور منتشر میشود
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «پیلوت»؛ به دنبال اخلاق و تفسیر معنایی آن
- آغاز اکران ۳ فیلم جدید از چهارشنبه
- ناگفته هایی از فیلم «پیلوت»/ به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر
- میترا حجار به «رقص روی شیشه» پیوست
- فیلمبرداری «دو طبقه روی پیلوت» متوقف شده است/گروه در انتظار الناز شاکردوست
- چرا الناز شاکردوست دچار حادثه شد؟
- ضربه مغزی شدن الناز شاکردوست تکذیب شد
- دغدغه ورود افراد غیرحرفهای به سینما
- تهیهکننده «انزوا»: امیدوارم فیلم «ایتالیا ایتالیا» به حق خود در اکران عمومی برسد
- به احترام ناصر تقوایی اسم فیلم را از «چای تلخ» به «آآادت نمیکنیم» تغییر دادیم
- بارکد، رسوایی۲ و دراکولا در صدر جدول فروش
- اعتراضهای یک کارگردان به اکران فیلمش: سینماهای فیلمم را گرفتند
- بارکد ۲ میلیاردی شد / استقبال از طرح رمضانی سینماها
- کارگردان فیلم «عادت نمیکنیم»: شبیه کوبریک فیلم ساختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی