آهنگساز فیلم «ابد و یک روز» که در دو بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» فیلم فجر حضور دارد؛ قدرتمندی و واقعگرایی فیلمنامه را دلیل همکاری با سعید روستایی (کارگردان این اثر) برشمرد.
به گزارش سینماسینما، امید رئیسدانا یادآور شد: پیش از این کار، سعید روستایی را نمیشناختم اما با پیشنهاد تهیهکننده کار، خسرو ملکان، فیلمنامه را خواندم و به نظرم قابل توجه بود؛ فیلمنامهی محکمی بود و به واقعیت بسیار نزدیک بود. بعد از خواندن فیلمنامه چند جلسه با کارگردان و تهیهکنندهی فیلم داشتیم و نظرات آنها را نیز شنیدیم و آرام آرام به این نتیجه رسیدیم که موسیقی باید چه شکلی داشته باشد.
این آهنگساز با بیان اینکه “ساخت موسیقی فیلم بطور موازی با ساخت فیلم انجام شده است،” اظهار کرد: در ابتدا پیش بینی میکردیم که برای ساخت موسیقی زمان کم بیاوریم بنابراین از زمان قبول فیلمنامه درگیر کار شدیم و همزمان با مونتاژ فیلم، موسیقی را هم ساختیم. در نهایت کار مونتاژ شده را هم دیدیم و موسیقی را روتوش نهایی کردیم. این شکل کار نه به فیلم لطمهای زد و نه به موسیقی؛ شاید حتی به این شکل بهتر هم باشد!
رئیسدانا دربارهی نقش موسیقی در «ابد و یک روز» گفت: در این فیلم موسیقی زیاد توی چشم نیست و نمیتواند چندان خودنمایی کند. نقش موسیقی در این فیلم خیلی کمرنگ است و بیشتر به شکل افکت به حال و هوای صحنه و فضاسازیها کمک میکند. البته در ساخت موسیقی فیلم تعداد قطعات و حجم کار زیاد مهم نیست، این شکل روایت و ساختار فیلم است که تعیین میکند چه موسیقی میخواهد.
او اضافه کرد: در فیلمهای ایرانی خیلی نمیشود موسیقی حجیم و سنگین داشت و بیشتر اقتضاء میکند که موسیقی به شکل سازهای سولو و با فواصل سکوت ساخته شود و این روند به این دلیل است که فیلمهای ایرانی بیشتر واقع گرایانه هستند. کمتر یا بیشتر کردن حجم موسیقی فیلم، مانند حرکت روی خطی باریک است و از دو طرف امکان سقوط وجود دارد و در هر دو حالت ممکن است به فیلم لطمه بزند.
رئیسدانا در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه برخی فیلمهای موفق سینما از موسیقی متن استفاده نکردهاند، آیا موسیقی برای یک فیلم ضروری است؟ گفت: ترجیح میدهم در این مورد از فرانسیس فوردکاپولا نقل قول کنم، او در جایی گفته است که«موسیقی روح فیلم است». البته نمیشود گفت یک فیلم حتما به موسیقی نیاز دارد ولی به هر حال موسیقی نیز همه جای دنیا بخش مهمی از سینماست.
این آهنگساز که پیش از این در فیلمهای «بیدارشو آرزو» و «زیر پوست شهر» با کیانوش عیاری و رخشان بنیاعتماد نیز همکاری داشته، با بیان اینکه در گذشته با فیلمهایی مثل «آزادی مشروط»، «دختر، مادر، دختر»، «دان» و چند فیلم دیگر نیز در دورههای مختلف جشنوارهی فجر حضور داشته است، در خصوص همکاری با یک کارگردان فیلم اولی گفت: جوان یا با تجربهبودن این کارگردانان برای من چندان فرقی نمیکند و از همهی آنها چیزهایی یاد گرفتهام.
به گزارش ایسنا، در فیلم «ابد و یک روز»؛ پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامینفر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح، و شبنم مقدمی به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است:«خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه هستند اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد میکند که در نهایت باعث ماجراهایی میشود.»
عوامل تولید این فیلم عبارتند از:نویسنده و کارگردان:سعید روستایی، مشاورکارگردان:مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی:سعید ملکان، تدوین: بهرام دهقانی، صداگذار علیرضا علویان ، صدابردار:امین میرشکاری، طراح صحنه:محسن نصرالهی، طراح لباس:غزاله معتمد، موسیقی:امید رییس دانا، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:علیرضا نسائی، منشی صحنه:ندا قائدی، عکاس: امیر حسین شجاعی، مشاور رسانهای:بیتا موسوی، مدیر تدارکات:محمد حیدر قلی فرد و تهیه کننده: سعید ملکان.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- پیمان معادی با «افعی تهران» خوش درخشید
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- واکنش پیمان معادی به حاشیههای مربوط به نوید محمدزاده در جشنواره کن
- پیمان معادی: پیش از جشنواره کن فرصت برای اعمال همه ممیزیها نبود/ مشکل «برادران لیلا» با تعامل حل میشود
- آغاز فیلمبرداری سریال «بلیط یک طرفه» از اکتبر/ پیمان معادی با ارکان پتککایا همبازی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی