«شب موسیقی» در نوزدهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه ۲۱ بهمن، با موضوع «هنر در انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی» و اجرای رضا مهدوی میزبان هادی منتظری، نوازنده کمانچه و بهنام صبوحی، کارشناس موسیقی بود.
باید شبکه ای برای شناخت هنر ایجاد شود
جمال و جلال موسیقی در چیست و در این ۴ دهه به چه بخشی از آن پرداخته ایم؟ منتظری در پاسخ به این سوال گفت : زمانی که ما شروع به ضبط کارهای چاوش مثل ژاله خون شد و ایران ای سرای امید کردیم، فکر نمی کردیم موسیقی ایرانی به اینجایی که الان رسیده برسد متاسفانه. این باید ریشه یابی شود. موسیقی ای که الان می شنویم ضد کمال شده است. یک سری اشعار سخیف و بی هویت که نه پاپ هستند و نه سنتی در کنسرتها می شنویم. من از صدا و سیما گله دارم چون باید متولی این قضیه شود و شبکه ای برای شناخت هنر ایجاد شود.
محدودیت ها باعث پایین آمدن سلیقه شنیداری مردم شد
صبوحی گفت: بعد از انقلاب توانستیم در حوزه موسیقی سنتی و تا حدودی موسیقی نواحی کارهای جدیدی انجام دهیم. اما متاسفانه ممیزی هایی که بر بعضی گونه های موسیقی غالب شد، باعث بر هم خوردن تعادل گشت و ژانر موسیقی پاپ خیلی دیر آزاد شد و این سبب شده تا در سال های اخیر به یک شلوغی برسیم و گویا نتوانسته ایم شنونده هایمان را از لحاظ شنیداری برای شنیدن موسیقی خوب تربیت کنیم. آن محدودیت ها باعث پایین آمدن سلیقه شنیداری مردم شد. چیزی که مردم الان می شنوند با موسیقی خوبی که می توانند بشنوند فاصله دارد.
نقش شما به عنوان یک آهنگساز برای ایجاد تعالی در سطح فرهنگ شنیداری مردم چقدر است؟
صبوحی در پاسخ گفت: همه دوستان در حال سعی برای ایجاد این تعالی هستند ولی واقعیت این است که گاهی سلیقه ی رایج غالب می شود و فاجعه زمانی رخ می دهد که متولی ها نیز دیگر آن نگاه را نداشته باشند. متاسفانه در این سالهای اخیر ما متولی خاصی برای موسیقی نداریم.
جوانان ما فرق کمانچه و سه تار را نمی دانند چون ندیده اند
منتظری بیگانگی نوازندگان با ادبیات را دلیل کم داشتن تکنواز در حال حاضر دانست و تاکید کرد: سلیقه ی شنیداری مردم را عوض کرده اند و این باید ریشه یابی شود. جوانان ما فرق کمانچه و سه تار را نمی دانند چون ندیده اند، از طریق ماهواره یا گیتار دیده اند یا پیانو.
وی در مورد بحث رجعت به خویشتن در هنر در اوایل انقلاب گفت: ای کاش این رجعت به خویشتن الان هم اتفاق بیافتد. کارهایی که در دهه ۶۰ انجام شده در تاریخ ثبت شده است و جای آن کارها خالی است.
دهه ۶۰ اوج بلوغ موسیقی سنتی
صبوحی افزود: دهه ۶۰ اوج بلوغ موسیقی سنتی ما بود و ای کاش این روال ادامه پیدا می کرد. بعد از ورود موسیقی پاپ، این خط سیر کمرنگ شد. در سال های اخیر من به ندرت آواز ایرانی شنیده ام و کارها به سمت تصنیف رفته اند و نوع کارها هم به سمت کارهای ساده و سبک رفته اند. البته ما شاید در گذری هستیم و در چند سال آینده به موسیقی سنتی برگردیم.
با حداقل امکانات هم می شود کار ماندگار ساخت
چرا نوجوانان امروز که انقلاب را ندیده اند سرودهای انقلابی را زمزمه می کنند و آن ها را بازسازی می کنند؟
منتظری گفت: کمال و خلوصی که نهفته در این نوع موسیقی ها هست کشش ایجاد می کند و این از شعر ما برگرفته شده است.
صبوحی پاسخ داد: سرودهای اول انقلاب کارهای دلی با حداقل امکانات بودند اما ماندگار شده اند و شما هنوز شور انقلابی را در آن ها می بینید. همین سرودها نشان می دهند که با حداقل امکانات هم می شود کار ماندگار ساخت.
آیا موسیقی بعد از انقلاب توانست گونه های جدیدی ایجاد کند؟
صبوحی پاسخ داد: موسیقی در حال حاضر تنوع خوبی دارد.
منتظری گفت: موسیقی به ذات خود بد نیست. این شعر و تصویر است که آن را جهت دار می کند.
در ادامه برنامه به محجور ماندن موسیقی نواحی و آیینی اشاره شد.
منتظری با انتقاد از جشنواره موسیقی فجر گفت: از سه نوازنده تکنواز این جشنواره تنها یکی از آنها موسیقی ایرانی می نوازد. منزوی شدن یک سری اساتید از مشکلاتی است که داریم.
در پایان صبوحی سرود را بهترین نوع کار گروهی در مدارس خواند و آن را زمینه ساز ورود نوجوانان به موسیقی دانست.
«شب موسیقی» یکی از برنامه های « شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش می شود.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم: حوریه سادات هاشمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»