محمدحسین لطیفی با اشاره به نفوذ صهیونیستها در مدیریت جشنوارههای سینمایی جهان، از لزوم حمایت از فیلمهای دفاع مقدس ایرانی در محافل جهانی گفت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت، محمدحسین لطیفی کارگردان و تهیهکننده سینما و تلویزیون گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاری جشنواره فیلم «مقاومت» بار مسئولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران میاندازد چراکه معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است که در شرایط حمله و فشار، کاربردی عملی پیدا میکند. این در حالی است که ملت ما مقاومتی ٨ ساله را در جنگ تحمیلی تجربه کردهاند تا آرامش و امنیت امروز کشور تامین شود.
وی افزود: حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلحطلبی علاوهبر عرصههای سیاسی، به مرزهای فرهنگی یک کشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یک کشور همانند فعالیتهای امنیتی، هزینه شود. در شرایطی که فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سختترین و پر هزینهترین فعالیتها محسوب می شود، کمبود بودجه و نبود حمایت از فیلمسازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشکل روبرو کرده است.
این کارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی و اظهار کرد: یک اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد که متاسفانه بی توجهی به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در کشور را کاهش و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از ١٠٠ درصد به ۴ درصد رسانده است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنیبر حضور فیلمهای مقاومت در جشنوارههای فیلم سایر کشورها، علت موفق نبودن اکران فیلمهای مقاومت ایران در جشنوارههای بینالمللی خارجی را نبود حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرزها دانست و خاطرنشان کرد: جشنوارههای بینالمللی فیلم نظیر کن و برلین توسط صهیونیستها مدیریت میشوند، بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنوارهها تقریبا غیرممکن است. با این وجود حضور فیلمهای مقاومتی در سطح سینمای کشورهای دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایهگذاری در سایر کشورها را میطلبد.
لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایهگذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در کشورهای دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.
وی علت گرایش و تمایل نسل جدید کشور به فیلمهای هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان کرد: تکرار درام و محدودیت در سوژه فیلمهای دفاع مقدس جذابیت فیلم را کاهش میدهد در حالیکه آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژههای متفاوت جهان، سهم بالایی از نیاز مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراین در انتخاب قصه یک فیلمنامه باید تفکر خشک و یکنواخت را کنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.
لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولیها در جشنواره فیلم مقاومت را اقدامی خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تاکید کرد: ایجاد فضای بروز استعدادها و تواناییهای افراد نوپا در عرصه فیلمسازی، بررسی و آگاهی از ضعفهای موجود در فیلمسازی را به دنبال خواهد داشت اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر کافی نیست و باید از علم استادان و افراد باتجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده کمک گرفته شود.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمانها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از ۵ تا ۹ آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نگاهی به فیلم «مرد نقرهای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی /بازگشت قهرمان به سینمای کودک و نوجوان
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- در زادروز رسول ملاقلیپور/ پوستر «نشان رسول» رونمایی شد
- تابناک: هفت عامل زمین خوردن «هفت»؛ این گروه محدود!
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
- مهدی سلطانی بازیگر فیلم جدید محمدحسین لطیفی شد
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- کارنامه خالقان سریالهای نوروز ۹۸/ چه کسی خاطرهساز میشود؟
- نام سریال نوروزی شبکه سه تغییر کرد
- «مُر قانون»، حکایت مدیری که نمیخواهد بازنشسته شود
- لطیفی: «هفت»اسپانسر گردنکلفت برای دستمزدمیلیاردی ندارد/ لیست منتقد بدهید
- مذاکرات داغ برای ویترین فجر در سیما/ جیرانی و فراستی بازمیگردند؟
- از شایعه حضور مهران مدیری تا جنجال رشیدپور/ نگاهی به آنچه دو سال بر «هفت» گذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید