طیبه فلکیان مدیر امور جشنوارهها و معاون امور استانهای انجمن سینمای جوانان ایران گفت: مبنای برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بر بستر آنلاین متکی خواهد بود و در صورت مساعد بودن شرایط اکران حضوری فیلمها را هم در دستور کار خواهیم داشت. شیوه دریافت فیلمها در دوره سی و هشتم صرفا آنلاین و غیرحضوری بود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، طیبه فلکیان مدیر امور جشنوارهها و امور استانهای انجمن سینمای جوانان ایران درباره سازوکارهای سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با اندکی تفاوت نسبت به سالهای گذشته برگزار میشود. همانطور که اطلاع دارید از دوره سی و هفتم جشنواره، به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به تغییر در شیوه برگزاری جشنواره شدیم و این اتفاق ناخوشایند و نامیمون را تبدیل به یک ویژگی دائم در شیوه برگزاری جشنواره کردیم.
وی افزود: یکی از آرزوهای مهم فیلمسازان سراسر کشور دسترسی به جشنوارهای معتبر با سطح کیفی برجستهای است که در سالهای گذشته تنها راه دیدن فیلمها برای فیلمسازان سایر شهرها، سفر به تهران بود. خوشبختانه با فراهم شدن زیرساخت دسترسی به اینترنت و فراگیر شدن استفاده از تلفن های همراه هوشمند بین افراد جامعه و به ویژه جوانان فیلمساز، توانستیم برای دومین سال پیاپی و با کسب تجربه از دوره قبل امکانات اکران آنلاین فیلمهای راه یافته به جشنواره را برای علاقه مندان فراهم کنیم.
معاون امور استان های انجمن سینمای جوانان ایران با بیان این که افزایش شاخص عدالت توسعه فرهنگی در کشور یکی از اهداف بسیار مهم سازمان سینمایی شناخته است، توضیح داد: خوشبختانه با فراهم شدن بستر اکران آنلاین زمینه لازم جهت دسترسی تمامی علاقه مندان در سراسر کشور به فیلمهای جشنواره فراهم شده است.
وی درباره امتیاز مهم جشنواره امسال بیان کرد: یکی از دستاوردهای انجام گرفته در چهار سال اخیر به دنبال پیگیری و ممارست مدیران انجمن در سطح بینالمللی، قرار گرفتن این جشنواره در لیست جشنوارههای مورد تأیید آکادمی اسکار است. این دستاورد بسیار بزرگ سینمای ایران که در سال جاری اتفاق افتاد، وظیفه انجمن را به عنوان قدیمیترین نهاد سینمایی کشور سختتر و بار مسئولیت را بر دوش ما سنگینتر ساخته است.
مدیر امور جشنواره های انجمن با اشاره به تغییر شیوه ارسال فیلم ها به جشنواره عنوان کرد: شیوه ارسال فیلمها نیز تغییر کرد و برای دومین سال متوالی فیلمها صرفا در پورتال جشنواره بارگذاری شدند. استقرار پورتال جدید جشنواره به همین منظور انجام شده تا قابلیت ثبتنام و بارگذاری راحتتر و بهتر فیلمها در سامانه وجود داشته باشد. در این دوره از پذیرش فیلمها به صورت حضوری خودداری شد تا شرایط ثبت نام برای همه فیلمسازان کشور یکسان باشد.
فلکیان با مرور آمار آثار ارسال شده به دوره سی و هشتم افزود: در دوره سی و هشتم جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره تعداد ۱۷۷۵ فیلم کوتاه است که به نسبت چهار سال گذشته بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده است. همچنین آثار رسیده به دبیرخانه به تفکیک تعداد ۱۱۶۵ فیلم داستانی، ۲۵۷ فیلم مستند، ۲۲۸ فیلم تجربی و ۱۲۵ فیلم پویانمایی هستند.
وی ادامه داد: جشنواره سی و هشتم به صورت آنلاین برگزار میشود و در صورت مساعد بودن شرایط به صورت حضوری نیز برگزار خواهد شد. تجربه برگزاری حدود چهار دهه جشنواره نشان داد که گردهمایی و حضور فیلمسازان در هر سال، زمینه ارتقای سطح کیفی فیلمهای دوره بعدی جشنواره را فراهم کرده است که این موضوع برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. به عبارتی از این به بعد جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دو گونه حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد و این ویژگی را به صورت ثابت حفظ خواهیم کرد.
فلکیان تصریح کرد: همچنین فقط فیلمهایی در پورتال جشنواره به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار خواهند گرفت که صاحبان اثر با اکران برخط فیلم در فضای مجازی موافقت کرده باشند. در پایان باید از تمامی فیلمسازان جوانی که با وجود شرایط کرونایی نسبت به ساخت آثار ارزشمند و ارسال فیلمهایشان به جشنواره اقدام کردند، تشکر کنم. پیشبینی کردهایم که با توجه به اسکارکوالیفاید شدن جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، میزان استقبال از جشنواره در دوره بعدی بسیار افزایش یابد و بدون شک در آیندهای نزدیک نام فیلمسازان این مرز و بوم را در لیست جوانان مستعد و موفق جهانی مشاهده خواهیم کرد.
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- فیلمهای مستند راهیافته به چهل و یکمین جشنواره فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- در آستانه دوره چهل و یکم؛ اعلام فیلمهای داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران/ هیات انتخاب معرفی شد
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- «جناکات» در یک جشنواره ایتالیایی رقابت میکند
- معرفی فیلمهای راهیافته به بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: از دو قطبیسازی حوادث سال گذشته پرهیز میکنیم/ اضافه شدن دو جایزه به بخش بینالملل
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار