فیلم مستند «دست و دیده» به کارگردانی اردشیر شلیله که پرترهای از «علیرضا زریندست» فیلمبردار سینمای ایران است، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد.
به گزارش سینماسینما، اردشیر شلیله درخصوص ساخت آخرین اثر مستند خود اظهار داشت: این مستند دربارهی علیرضا زریندست است؛ هنرمندی که همیشه نگاه جدیدی نسبت به سینما داشته و در تلاش بوده تا ابزار جدیدی برای کار فیلمبرداری خلق کند.
وی افزود: مستند «دست و دیده» از دو اپیزود تشکیل شده که بخش اول مربوط به دوران جوانی و ورود زریندست به عرصه سینماست و بخش دوم هم دربارهی مستقل شدن و صاحب سبکشدن وی در سینمای ایران است.
شلیله با اشاره به علاقمندیاش به سبک فیلمبرداری علیرضا زریندست، خاطرنشان کرد: همیشه با دقت فیلمهای زریندست را دنبال میکردم و سبک او همیشه برای من جذابیت داشت؛ به همین دلیل سال گذشته طرح ساخت این مستند را به مرکز گسترش ارائه دادم و با جلب نظر زریندست، این مستند ساخته شد.
وی دربارهی روند تولید مستند «دست و دیده» یادآور شد: در سینمای ایران ساخت مستند پرتره تبدیل به کلیشه شده و بسیاری از کارها گفتگو محور هستند و معمولاً در این گفتگوها هم مصاحبهشونده به سمت تعریف و تمجید میرود، اما من سعی کردم فاصله خود را با سوژه حفظ کنم و روی کار زریندست تحلیل داشته باشم.
شلیله افزود: در این فیلم از نریشن استفاده نکردم و راوی فیلم احمد طالبینژاد است که در اکثر سکانسها حضور دارد و به تحلیل کارهای علیرضا زریندست میپردازد. جواد طوسی و امیر پوریا هم دربارهی فیلمهایی که علیرضا زریندست فیلمبردار آنها بوده، بحث و تبادل نظر میکنند. کیومرث پوراحمد و داریوش فرهنگ نیز در این مستند از زریندست میگویند.
وی در پایان گفت: تصویربرداری این مستند ۱۰ جلسه به طول انجامید و لوکیشنهای این فیلم مستند هم خانه علیرضا زریندست، سریال «دایی جان ناپلئون»، فیلم سینمایی «کفشهایم کو» و خانه سینما است.
شلیله یادآور شد که این فیلم برای اولین نمایش عمومی، به دبیرخانه دهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت ارائه خواهد شد.
عوامل تولید فیلم مستند ۸۰ دقیقهای «دست و دیده» عبارتند از: تهیه کننده، کارگردان و تدوینگر: اردشیر شلیله/ تصویربردار: احسان اسکندری/ صدابردار: محمود کاشانی/ صداگذار: علی تمدنی/ مدیر تولید: سهراب شلیله/ دستیار کارگردان: اکرم انصاری/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار اولین ویدیو از پشت صحنه «مشت آخر» مهدی فخیمزاده
- مهمترین دستاورد سینمای ایران به روایت زریندست
- روایت علیرضا زریندست از فیلمبرداری «جشن دلتنگی»/ آذربایجانی به من گفت از شما میترسم
- تولدی دیگر بعد از ۳۰ سال برای امیر نادری
- در سینماسینما ببینید/ لحظاتی از فیلم « بای سیکل ران»
- بدرقه کارگردان سینما با انتقاد از برخی برداشتهای سیاسی
- زمان برگزاری مراسم تشییع کارگردان سینما اعلام شد
- یادی از داوود رشیدی در خانه هنرمندان ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





