عبدالله ناصری – میتوان رخداد مبارکی مانند کسب دو جایزه سینماگران ایرانی در جشنواره بینالمللی کن را تحتتأثیر وجهه بینالمللی ایجادشده درباره کشورمان دانست؛ تأثیر برخی رویدادهای سیاسی که نمیتوان آنها را نادیده انگاشت. میتوان این پیروزی را جلوهای از دیپلماسی عمومی ایران در دنیا به حساب آورد. امروز دیپلماسی عمومی بسیار بیشتر از دیپلماسی رسمی در جایگاه بینالمللی اثرگذار است؛ به این معنا که سفرای فرهنگی در عرصه بینالملل شناختهشدهتر هستند و موفقتر از دستگاههای سیاسی عمل میکنند. امروز یکی از تحلیلهای جدی که درباره این رویداد مبارک ارائه میشود، این است که جوایزی نظیر کن بنمایههای سیاسی دارند. این دیدگاه بههیچوجه انکارپذیر نیست. برخی از مهمترین جوایز بینالمللی دنیا زمینههای سیاسی دارند و معمولا در انتخاب برندگان جایزه نوبل و اسکار نیز چنین تحلیلهایی ارائه میشود. واقعیت این است که شخصیت سیاسی و اجتماعی هنرمندان برای دستاندرکاران یک جشنواره بینالمللی همیشه مهم بوده است. برای مثال درباره شخص «اصغر فرهادی»، میتوان گفت که او در عرصه اتفاقات سیاسی مهم و اثرگذار همواره در کنار مردم بوده است. مسلما اگر تلقی داوران و دستاندرکاران کن این بود که فرهادی یا «شهاب حسینی»، هنرمندانی هستند که در برابر بخش عظیمی از مردم کشورشان و حقوق شهروندی ایستادهاند، ممکن بود به آنها توجه لازم را نداشته باشند؛ اما به دو دلیل نباید درباره این پیشزمینههای سیاسی چندان نگران بود یا مخالفان این جوایز نباید این دلایل سیاسی را دستآویز قرار دهند و به خود غره شوند و بخواهند مسیر خرسندی جامعه را تغییر دهند. دلیل نخست خوشحالیمان این است که همانطور که گفته شد، درخشیدن ایران در یک جشنواره طراز اول بینالمللی، بر دیپلماسی عمومی کشورمان اثرگذار است. دوم اینکه در سطح ملی نیز این اتفاق باعث امیدواری و خوشحالی جامعه ایرانی شده است. جامعه انسانی همواره دنبال تکریم و پذیرش است. شاید در این زمینه بد نباشد که به خود برجام هم اشاره شود. درباره توافق هستهای ایران و شش قدرت جهانی، نخبگان جامعه مطلع بودند که تصویب و اجرای برجام، تأثیرات کوتاهمدت و فوری نخواهد داشت؛ اما پس از این رویداد بود که فضایی ایجاد شد که ایران برخلاف روندی که در طول هشت سال پیش از آن وجود داشت، از تکریم و پذیرش جامعه بینالمللی برخوردار شد. این خود باعث نوعی غرور و افتخار ملی است و جامعه به این خاطر که تحقیرشده نیست، به خود میبالد. این اتفاق کمی نیست. اکنون نیز کسب این جوایز تأثیرات مشابهی در جامعه داشته است و میتوان از فضای جدیدی که در فضای فرهنگی و سیاسی باز شده، استفاده کرد. وجدی ناشی از این رویداد فرهنگی و امیدواری ایجادشده را میتوان در جهتهای کاربردی و مهم استفاده کرد و امیدوارم پس از این رویداد مسئولان فرهنگی و هنری کشور به خود بیایند و در این حوزه بیشازپیش سرمایهگذاری کنند.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است